سینما جایگاه خود را در مدارس باز یابد

مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تمرکز بیشتر بر مقوله فیلم و سینما گفت: برای ورود سینما به عرصه آموزش کودکان و نوجوانان باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مهدی علی‌اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: سینما به دلیل تنوع و تخصصی که در آن به کار رفته است، جذابیت را برای مخاطب ایجاد می‌کند و اثرات بسیار ماندگار و خاصی را بر جای می‌گذارد. سینما به دلیل نحوه تصویرسازی بر روی پرده مخاطبان را در حین فیلم کاملا معطوف به پرده کرده و اگر فیلم خوبی باشد، می‌تواند تا ساعت‌ها مخاطب را درگیر خود کند و این نشان‌دهنده تاثیرگذاری سینما است.

وی ادامه داد: این تاثیرگذاری در برهه سنی کودکی و نوجوانی دو چندان است و از آن می‌توان به عنوان ابزار تربیتی برای نوجوانان و کودکان در حال رشد به خوبی استفاده کرد. وقتی که می‌بینیم سینما تاثیرگذار است، باید بتوانیم آنرا هدفمند دنبال کنیم و در از این هنر که در رشد و تربیت کودکان و نوجوانان اثربخش است، بهره ببریم. سینما هنری است که در بحث آموزش و تربیت نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. تمام هنرها در سینما نهفته است و به همین دلیل می‌توان سینما را به عنوان تاثیرگذارترین هنر نام برد.
علی‌اکبرزاده در ادامه عنوان کرد: به اعتقاد من باید تمرکز بیشتری روی مقوله فیلم و سینما وجود داشته باشد و برای ورود سینما به عرصه آموزش کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. با توجه به پیشرفت رسانه‌های دیداری و بالا رفتن سواد رسانه‌ای و بصری دانش‌آموزان، باید سینما جایگاه خود را در مدارس باز یابد و از اثرگذاری آن برای کودکان و نوجوانان استفاده شود، بنابراین باید با توجه به تغییر شرایط و مقتضیات روز برای اعتلای سینمای کودک و نوجوان گام برداشت.
مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری خانواده‌ها در بحث‌های تربیتی برای فرزندان خود اهمیت قائل هستند. خانواده‌ها بیشترین سعی را برای اختصاص وقت بیشتر به تربیت فرزندان خود دارند و اگر خودشان هم نتوانند، به نهادهای تربیتی اعتماد کرده و بچه‌هایشان را در اختیار آنها قرار می‌دهند. بر این اساس توسعه برخی مراکز سینمایی و خانوادگی می‌تواند در راه رسیدن به ساخت و استقبال خانواده‌ها از سینما موثر باشد، پس باید هم از لحاظ ساختار و هم از نظر محتوا به سینمای کودک و سینمای خانواده نگاه ویژه‌ای داشت.
وی درباره اینکه فیلم‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان چیست، گفت: این که چه نوع فیلم‌هایی نیاز امروز کودکان و نوجوانان ماست باید با مشارکت خانواده‌ها و خود دانش‌آموزان و برگزاری جلسات همفکری بین اولیا و دانش‌آموزان و فیلمسازان ما انجام پذیرد، تا بتوان با دستاوردی درست به سوی فیلم‌های بهتر و متناسب با احتیاج امروز جامعه کودک و نوجوان گام برداشت و باید با ساخت فیلم‌های خوب برای کودک و نوجوان آنها را در مقابله با هجوم فرهنگ غربی و شبکه‌های ماهواره‌ای مصونیت بخشیم.
وی تصریح کرد: ما دیگر نمی‌توانیم از ورود نوجوانان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کنیم و نمی‌توانیم دور خودمان دیوار بکشیم، پس در این شرایط وظیفه ما این است که با ساخت فیلم‌های داستانی و انیمیشن‌های خوب به صورت غیرمستقیم، آنها را از مضرات ورود به شبکه‌های نامناسب اجتماعی و دیدن برنامه‌های ماهواره‌ای آگاه کنیم. ما اگر بتوانیم از طریق سینما و ساخت فیلم‌ها طوری فرزندانمان را آموزش دهیم که بدانند چگونه باید از هجمه بی‌اخلاقی‌ها گذر کنند، به جامعه‌ای ایده‌آل دست یافته‌ایم.
علی‌اکبرزاده در ادامه ضمن درخواست از سینماگران برای عدم استفاده از کلمات نامناسب در آثار سینمای کودک و نوجوان گفت: از سینماگران می‌خواهم که از به کار بردن کلماتی که باعث ایجاد فرهنگ بد در بین کودکان و نوجوانان ما می‌شود، پرهیز کنند. ما باید به سمتی برویم که با ساخت فیلم‌های فاخر و خوب برای این قشر سنی کمک زیادی به تعلیم و تربیت آنها داشته باشیم، هرچند طی سال‌های اخیر فیلم‌های انیمیشن بسیار خوبی ساخته شده و دیده‌ایم که از طرف کودکان و نوجوانان هم مورد استقبال قرار گرفته است.

کد خبر 303925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.