ضرورت اجرایی شدن مباحث ۱۹ و ۲۲ ساختمان برای کاهش مصرف انرژی

استاندار اصفهان گفت: در نظرداریم امسال با کمک نظام مهندسی ساختمان مباحث ۱۹ و ۲۲ را در استان اصفهان اجرایی کنیم و بتوانیم عملکرد خود را در کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رسول زرگرپور با اشاره به اینکه در راستای اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای استان امسال همه عزم خود را جزم کرده ایم، تاکید کرد: در نظر داریم با همکاری مدیریت شهری و با کمک نظام مهندسی ساختمان مباحث ۱۹ و ۲۲ را در استان اجرایی کنیم و بتوانیم عملکرد خود را در کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی افزایش دهیم.

وی در کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان، گفت: یکی از اصلی ترین چالش های استان که هم از لحاظ علمی احصا شده و مطالبه جدی مردم است، مسائل زیست محیطی است.

استانداراصفهان با بیان اینکه در بحث مسائل زیست محیطی مهمترین چالش آلودگی هوا است، افزود: اصفهان در سال ۹۲ آلوده ترین استان کشور بود و به همین دلیل برنامه جامع کنترل کیفی وکاهش آلودگی هوا با مشارکت دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان تدوین و به مورد اجرا گذاشته شد.

وی اظهار داشت: براساس برآورد سازمان محیط زیست این طرح موفق ترین طرح کاهش آلودگی هوا در کشور بوده است و نتایج آن بگونه ای است که میزان هوای سالم سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ حدود سه برابر شده و از ۱۰۷ روز به ۲۸۷ روز رسیده است.

زرگرپور یادآور شد: میزان غلظت آلاینده های با حجم ۲.۵ میکرون نیز به صورت میانگین سالانه از ۴۸ واحد به ۲۹ واحد کاهش یافته است که از میزان ۳۵ واحد به پایین به عنوان مرحله ایمن و سلامت محسوب می شود و عملکرد بسیار خوبی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح باید با قوت ادامه یابد، اظهارداشت: باید هر ۳۶۵ روز به روزهای سالم تبدیل شود و سپس برای تبدیل هوای سالم به هوای پاک تلاش کنیم.

استانداراصفهان با بیان اینکه بیش از ۳۰ دستگاه در اجرای این طرح مشارکت دارند، تاکید کرد: برنامه ای که برای سال ۹۵ پیش بینی شده بود با ۷۴ درصد پیشرفت در حال اجرا بوده گرچه راضی کننده است ولی مطلوب نیست چرا که بخشی از این برنامه به تامین ناوگان عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس و تعویض خودروهای فرسوده که از وظایف مدیریت شهری بوده اختصاص یافته که علیرغم تلاش های صورت گرفته به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی افزود: در این رابطه پیش بینی شده است که امسال به طور میانگین هر روز یک اتوبوس جدید به سیستم اتوبوسرانی اصفهان اضافه شود که جمعا ۳۵۰ اتوبوس خواهد بود و ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده نیز نوسازی شود که تاکنون حدود ۷۰۰ تاکسی نوسازی شده است.

زرگرپور با تاکید بر از رده خارج کردن اتومبیل های شخصی فرسوده، اظهارداشت: در این بخش هنوز به نتایج مورد انتظار خود دست نیافته ایم که برنامه ها باید با قوت و جدیت پیگیری شود.

وی افزود: همه این برنامه ها در راستای حداکثر کردن میزان هوای سالم و سپس آماده شدن برای اجرای طرح هوای پاک در استان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اجرای مبحث ۱۹ ساختمان ها در ارتباط با کنترل انرژی در ساختمان ها می تواند بسیار موثر باشد، اظهارداشت: متاسفانه این طرح به درستی به اجرا در نیامده که اجرای این برنامه می تواند در کاهش آلودگی هوا و کنترل انرژی بسیار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: براساس گزارش سازمان نظام مهندسی هر واحد ساختمانی در طول سال ۳۰ تن کربن دی اکسید تولید و در هوا پخش می کند و اگر بتوان این میزان را کاهش داد بسیار در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

زرگرپور خاطر نشان کرد: امسال همه عزم خود را جزم کرده ایم که اگر مدیریت شهری نیز همکاری بیشتری داشته باشد با کمک نظام مهندسی ساختمان مباحث ۱۹ و ۲۲ را در استا ن اجرایی کنیم که بتوانیم عملکرد خود را در کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی افزایش دهیم.

وی در ادامه به تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در این سیاهه کاملا مشخص می شود که چه بخشی بیشترین آلودگی هوا را داشته که با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان پروپوزال آن تهیه شده است ولی متاسفانه شهرداری اصفهان که مسئول اجرای این برنامه بوده تاکنون اقدامی انجام نداده است.

استانداراصفهان تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع باید طی ۱۰ روز آینده این طرح تعیین تکلیف و اجرایی شود.

کد خبر 303906

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.