اشتغالزایی سراموزه رهگشای برای زنان بی سرپرست در بادرود

نطنز- مدیر سراموزه رهگشای بادرود گفت: بزرگترین افتخار موزه رهگشا کارآفرینی در شهر بادرود با اشتغال تعدادی از زنان بی سرپرست و بدسرپرست این شهر است که در کارگاه تولیدی عروسک های بومی و آیینی مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، خانم میریام گوتس اظهار داشت: بزرگترین افتخار موزه رهگشا کارآفرینی در شهر بادرود با اشتغال تعدادی از زنان بی سرپرست و بدسرپرست این شهر است که در کارگاه تولیدی عروسک های بومی و آیینی مشغول به کار هستند.

این بانوی فرانسوی الاصل همسر دکتر محمد رهگشای ادامه داد: عروسک های بومی شهر بادرود ۱۰۶ سال قدمت دارند و در سال ۹۵ وارد ۲۶ کشور شده و به نمایش گذاشته شدند.  

وی افزود: همچنین قرار است با همکاری یونسکو این عروسک ها با عنوان سفیران صلح و دوستی ثبت شوند. به علاوه کلاس های شاهنامه خوانی تحت نظر یونسکو برگزار خواهد شد و کودکان آموزش دیده در این کلاس ها در کشورهای دیگر همچون میدان فردوسی شهر رم ایتالیا به اجرای شاهنامه خوانی می پردازند.

وی تصریح کرد: خریداری انواع ساز ایرانی و معرفی آن به کودکان، احیای مراسم های فرهنگی و آیینی در محیط موزه، تقویت حس هویت ایرانی با برگزاری نشست با پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها در منزل به همراه اجرای موسیقی زنده و بیان تاریخ بادرود به روایت عروسک ها از طریق ساخت عروسک های بومی پارچه ای با ابزار و وسایل بومی منطقه همچون کرک قالی، تکه های پارچه، ملحفه، چوب و لباس بومی منطقه از جمله فعالیت ها و تجربیات موزه دکتر رهگشا می باشد.

گفتنی است تعدادی از عروسک های محلی  سراموزه رهگشای بادرود در کوشک احمدشاهی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران درمعرض دید قرار گرفتند. /

کد خبر 303879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.