بازار افسارگسیخته قطعات تقلبی خودرو/وجود ۴۰۰قطعه ساز ناشناس خودرو در کشور

به طور قطع یکی از بزرگترین معضلات صنف تعمیرکاران خودرو بحث قطعاتی محسوب می‌شود که به شکل تقلبی در بازار گسترش یافته و هیچ اقدام جدی برای مبارزه با آن‌ صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایمنا، فعالان حوزه تعمیر و مکانیک خودرو معتقدند شرایط به گونه ای شده که حتی در بسیاری از موارد خود فرد مکانیک هم متوجه تقلبی بودن یا نبودن قطعات نمی‌شود و این مسئله اعتراضات و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. در موارد متعدد قطعات تقلبی به شکل گسترده در بازار توزیع شده‌اند که استفاده از این قطعات موجبات نارضایتی‌های متعدد را فراهم می‌آورد.

یکی از فعالان این صنف می گوید: بارها در سطح شهر مشاهده کرده ام که خودرو نیسانی حجم بسیاری کارتن مربوط به دیسک و صفحه یک برند آلمانی را حمل می‌کرد به عبارت دیگر به نام شرکت و برندی قطعات تولید شده و بعد به راحتی برای آنها کارتن‌های مربوطه نیز تهیه و حمل و نقل می‌شود و مقابله‌ای جدی هم با این روند مشاهده نمی‌شود.

در این خصوص رئیس انجمن قطعه سازان شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب، گفت: نیاز و کشش بازار به قطعات خودرو و عدم کنترل بازار باعث تولید نامرغوب و ورود قاچاق کالای نامرغوب خارجی می شود.

رضا رضایی با اشاره به وجود ۱۰۰۰ قطعه ساز، گفت: فقط ۶۰۰ شرکت قطعه ساز شناسایی شده اند و دارای کد هستند و مقید به تولید قطعات داخلی با کیفیت هستند و این تولید کنندگان برای ما قابل رصد و کنترل هستند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ قطعه ساز دیگر برای ما قابل شناسایی نیستند و جنس نامطلوب و تقلبی تولید می کنند، تاکید کرد: در حال حاضر وزارت صنایع بسیار سختگیرانه عمل می کنند و امیدواریم که تولیدات قطعه خودرو به سمت و سوی کیفیت مطلوب پیش رود و جلوی قاچاق گرفته شود.

 وی با اشاره به اینکه جنس قاچاق در بازار ۳۳ درصد قیمت واقعی را کاهش می دهد، گفت: امیدواریم همه قطعات دارای شناسه تولید باشند.

رئیس انجمن قطعه سازان از مصرف کنندگان خواست که قطعات داخلی با کیفیت مطلوب استفاده کنند و افزود: برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشورقطعه خودرو را با بسته بندی و برند اصلی انجام می دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعه سازان قانونی و برند معروف کد شناسایی و کد رهگیری دارند، تصریح کرد: معضل اصلی تولید نامطلوب و قاچاق است و تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب توان اشباع بازار را ندارند و همین کشش بازار باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیر پله ای و نامرغوب می کند.

 رضایی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید شده است که این حجم خودرو بیشتر از تولید خود به قطعات یدکی نیاز دارند، گفت: قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشود.

وی در مورد مراحل ورود قطعه ساخته شده به بازار، گفت: براساس سفارشی که شرکت خودرو ساز به شرکت قطعه ساز می دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت گانه ای نمونه سازی شود و این نمونه ها آنقدر تکرار می شود تا با کیفیت و قالب نوع اصلی (اورجینال) تطبیق یابد.

رئیس انجمن قطعه سازان از مصرف کنندگان بیان داشت: بیش از ۱۷ نوع خودرو جدید به بازار می آید که براساس شرایط استاندارد تولید و قطعه سازی می شود.

 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران دیگر مهمان برنامه گفت: صنعت خودرو سازی در کشور ما و در بسیاری از کشورهای خارجی جزء صنایع پررونق و سودآور به حساب می آیند در صورتی که رتبه خودروسازی در کشور ما با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد.

علیرضا نیک آئین افزود: با وجود بیش از ۱۶ میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می کنند بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به درستی مدیریت نمی شوند با توجه به اینکه فضای مناسبی برای صنف تعمیرکاران وجود دارد.

وی با انتقاد بر اینکه شرایط فعلی در موضوع قطعات خودرو خوب نیست، بیان داشت: دلیل آن وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است، از طرفی هم از قطعات با کیفیت تولید داخل حمایت های لازم به عمل نمی آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیر گذار است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران گفت: عده ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیر کاران است که باید به درستی مدیریت شوند.

وی با اشاره به روش های تهیه قطعات خودرو گفت: تهیه قطعات خودرو در برخی مواقع توسط مالک و در زمان هایی توسط مکانیک تهیه می شود و بحث ارزان بودن برخی قطعات این میان مشکلاتی را به وجود می آورد و آن هم اینکه  مشتری و مکانیک به دنبال قطعه با قیمت مناسب و باکیفیت هستند و باید مدیریت هزینه و برخورد با توزیع کنندگان یا تولید کنندگان قطعات تقلبی با همکاری انجمن قطعه سازان و تعمیرکاران انجام شود.

نیک آئین گفت: بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می شود و به خدماتی است که دریافت کرده اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.

وی افزود: گارانتی قطعات از وظایف قطعه سازان است و باید توسط قطعه سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهند.

 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران گفت: ما برای بهتر شدن سرویس تعمیرکاران در تدارک طراحی نرم افزاری هستیم تا سرویس دوره ای، نظارت و سرویس در منزل در این نرم افزار دیده شده است و تعمیرکاران با ارائه خدمات مناسب به مشتریان ستاره دریافت می کنند و به زودی از این نرم افزار رونمایی می شود.

به گزارش ایمنا، چندی پیش نیز رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل اصفهان گفت: با اشاره به اینکه سالانه تعداد زیادی از لوازم یدکی بی کیفیت از کانال‌های قانونی یا غیرقانونی وارد کشور می‌شود و به نام لوازم یدکی طرح اصلی یک برند معتبر به فروش می‌رسد، گفت: آن دسته از محصولاتی که واجد شرایط کیفی مورد نظر باشند، پس از بررسی‌های لازم و با برچسب هولوگرام‌های شناسا روانه بازار می‌شوند.

اسماعیل معصومی گفت: کاربرد برخی قطعات خودرو مانند لوازم پمپ ترمز یا لوازم موتوری بسیار مهم است و در صورت تقلبی بودن، ایمنی و جان سرنشین خودرو را تهدید می‌کند، بنابراین درج نشان اصالت و توجه خریداران به وجود و صحت این نشان، بر روی این قطعات بسیار ضروری است.

وی گفت: بازار فروش لوازم یدکی خودرو در کشور مانند بسیاری از بخش‌ها در رکود فرو رفته و در دو سال اخیر با بیش از ۵۰ درصد کاهش تقاضا روبرو بوده است.

کد خبر 303864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.