یک سوم جمعیت جامعه به یکی از انواع آلرژی ها مبتلا هستند

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و موادی است که به طور طبیعی بی‌ضرر است اما بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به یک سری مواد بی‌ضرر به وجود می‌آید.

به گزارش ایمنا، حساسیت یا آلرژی یک مشکل شایعی است که تقریباً از هر ۱۰ نفر ۳ یا ۴ نفر به آن مبتلا می شوند.

اگر یکی از والدین به نوعی مبتلا به حساسیت باشد، شانس ابتلای فرزند به آلرژی ۵۰ درصد است و اگر هر دو والد آلرژی داشته باشند، ۷۵ درصد احتمال دارد فرزند آنها هم به آلرژی مبتلا شود.

این روزها در خیابان، محل کار و یا فروشگاه های بزرگ افرادی را می بینیم که به علت ابتلا به گروه های آلرژی زا به سرفه های مزمن دچار هستند.

معمولاً مردم به سرفه های مستمر و پیاپی بسیار حساس هستند و سریع به دنبال راه درمان و چاره اند، لذا به مطب پزشکان مراجعه می کنند.

براساس پژوهش هایی که به تازگی در یک مرکز تحقیقاتی دانشگاهی صورت گرفته، مشخص شده است که سرفه های مزمن با عامل ماده آلرژی زا مرتبط است.

حساسیت های فصلی ناشی از ماده آلرژی زا، سلول های گلو و مری افراد را به سختی ملتهب می کند و سرفه های مزمن ادامه دار روی فعالیت روزمره تاثیری ناگوار دارد.

به منظور بررسی هر چه بهتر آلرژی تنفسی گفتگویی را با "دکتر طوبی مؤمن- فوق تخصص آسم وآلرژی" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

آلرژی تنفسی چیست؟

آلرژی واکنش افزایش یافته سیستم ایمنی بدن در برابر محرک های محیطی است، این واکنش آلرژی تنفسی است که بینی و گوش ها را درگیر می کند و البته وقتی قسمت های پایین تر دستگاه تنفسی را درگیر کند، آسم می شود.

این نوع آلرژی شایع ترین آلرژی ها هستند، به طوری که یک سوم جمعیت جامعه ما حداقل به یکی از انواع آلرژی ها مبتلا هستند.

چرا شاهد شیوع آلرژی در افراد هستیم؟

بیماری های آلرژی در همه دنیا به خصوص در شهرها و کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در حال افزایش است.

اینکه دقیقاً بررسی کنیم دلیل شیوع آلرژی چیست؟، به طور کلی باید گفت به نظر می رسد که فاکتورهای محیطی و ژنتیکی بسیار مؤثر هستند.

ولی اینکه طی چند دهه آلرژی شیوع پیدا کرده، خیلی ژنتیک توجیه کننده خوبی نیست و بیشتر عوامل محیطی تاثیر داشته است.

بهداشتی تر شدن زندگی و اینکه کمتر با عوامل میکروبی مواجهه داریم به خاطر اینکه بچه هادر محیط های کوچکتر رشد می کنند، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها که باکتری های مفید بدن را هم از بین می برند باعث می شود سیستم ایمنی بدن بیشتر مبتلا به آلرژی شود.

آلرژی های تنفسی چه علایمی دارند؟

 علایم آلرژی شبیه سرما خوردگی است، خیلی افرادی که مبتلا به آلرژی هستند در ابتدا گمان می کنند که سرما خورده اند.

علایمی که می تواند فرد را در تشخیص آلرژی از سرماخوردگی راهنمایی کند، این است که دوره درمان سرماخوردگی ۱۰ تا ۱۴ روز است اما وقتی علایم طولانی مدت می شود باید دلیلی غیر از سرماخوردگی را جستجو کنند که البته شایع ترین آنها آلرژی است.

در دستگاه تنفسی تحتانی، اگر علایم تنگی نفس، خِس خِس و احساس گرفتگی قفسه سینه باشد، هشدار دهنده آسم است اما گاهی حتی بیماری خود را به صورت سرفه نشان می دهد و فرد نمی داند که این سرفه ها مقدمه بیماری آسم است.

وقتی تنگی نفس و خِس خِس در طول شب و با تحرک بدنی بدتر شود، شروع آلرژی را هشدار می دهد.

آیا بی حالی های صبحگاهی ارتباطی با آلرژی دارند؟

بله، بی حالی در کنار سایر علایم می تواند با آلرژی در ارتباط باشد. افرادی که آلرژی دارند ممکن است در طول شب نتوانند به خوبی بخوابند و خواب خوبی نداشته باشد یا بیمار آسمی مکرر از خواب بیدار شود، به همین دلیل با بی حالی صبحگاهی مواجه می شوند.

آیا آلرژی در سن خاصی اتفاق می افتد؟

آلرژی در همه سنین قابل مشاهده است، تنها سنی که بروز آلرژی در آن مشاهده نمی شود یک ماه اول تولد نوزادان است، اما در بقیه سنین تا پایان عمر ممکن است آلرژی خود را نشان دهد.

نکته مهم دیگر این است که علایم و علت های آلرژی و حتی روش های درمانی آنها در میان کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

واکسیناسیون یکی از روش های درمان آلرژی به شمار می رود، شما این روش را به افراد توصیه می کنید؟

واکسن درمانی یکی از درمان های آلرژی است و معمولاً در بیمارانی انجام می شود که علایم شدیدی دارند و نمی توان آن را با دارو کنترل کرد.

در واقع یکی از روش های درمانی خوب که دوره ۳ تا ۵ ساله دارد، واکسن درمانی است.

کنترل و درمان این بیماری چگونه امکان پذیر است؟

برای درمان، عدم مواجهه با عوامل آلرژی زا مورد تاکید پزشکان است.

گرده های گیاهان، در محیط خانه برخی حشرات که بین فرش و موکت رشد می کنند، نگهداری حیوانات خانگی، استفاده از انواع عطر و ادکلن، بلند خندیدن و گریه کردن می تواند آلرژی به وجود آورد.

افراد مبتلا باید به توصیه های پیشگیرانه توجه کنند تا از تشدید حساسیت جلوگیری شود.

اگر علایم آلرژی گسترده باشد، توصیه می شود فرد مبتلا به آلرژیست ها مراجعه تا نوع آلرژی مشخص و درمان های کامل انجام شود تا دچار آسم آلرژیک نشوند.

کد خبر 303862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.