اجرای ۳۰ پروژه پژوهشی و مطالعاتی شهرداری اصفهان طی ۲ سال گذشته

مدیر مطالعات و برنامه ریزی شهرداری اصفهان گفت: طی 2 سال گذشته 30 پروژه مطالعاتی و پژوهشی در شهرداری اصفهان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات از اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ که به سال" نوآوری و شکوفایی" نامیده شده بود فعالیت خود را در حوزه های نرم افزاری و برنامه ریزی شهرداری اصفهان آغاز کرد.  نیاز به وجود این معاونت با چنین ساختار و شرح وظایفی از مدت ها پیش احساس می شد، ولی با آغاز به کار شورای دوم اسلامی شهر اصفهان همت بیشتری جهت تحقق این امر گمارده شد.
هم اکنون این معاونت به عنوان یکی از معاونت های هفت گانه شهرداری اصفهان با اهداف مهم و خطیری که در ذیل بدان اشاره خواهد شد، به انجام وظایف خود پرداخته و در حقیقت به نحوی به عنوان دیده بان امور اجرایی و شهری و راهبر و برنامه ریز در حوزه فعالیت های شهرداری عمل می کند.

از جمله اهداف تشکیل معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، نهادینه سازی اصل برنامه ریزی و توسعه هرچه بیشتر فعالیت های فکری و نرم افزاری در شهرداری اصفهان در قالب تدوین برنامه های بلندمدت و میان مدت و سالیانه و تخصیص بهینه منابع، بسترسازی تحقق شهرداری الکتریکی و زمینه سازی و بهره برداری هرچه بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام فعالیتهای شهرداری، هماهنگی اهداف و هم افزایی فعالیت های واحدهای مختلف شهرداری اعم از معاونت ها، شهرداری مناطق و سازمان ها و شرکت های وابسته با توجه به سیاست ها و برنامه های کلان شهرداری، یافتن راهکارهای علمی، پژوهشی و تصمیم سازی برای رفع مشکلات شهر و شهرداری بر مبنای آمار و اطلاعات علمی بر اساس مطالعات و پژوهش های کاربردی مرتبط، زمینه سازی بهبود مستمر و تعالی و سرآمدی شهرداری اصفهان با بهره برداری و استقرار سیستم های نوین مدیریتی در شهرداری و افزایش کیفیت ارائه خدمات، افزایش بهره وری منابع انسانی شهرداری اصفهان از طریق طراحی ساختار سازمانی کارآمد، زمینه سازی مشارکت هرچه بیشتر کارکنان و آموزش آنها و تهیه و تنظیم بودجه سالیانه کارآمد جهت اجرای برنامه های شهرداری و نظارت بر اجرای صحیح آن است.

در این فرصت گفتگویی را با «سعید ابراهیمی- مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان» انجام داده ایم تا از فعالیت های پژوهشی شهرداری اصفهان بیشتر آگاه شویم؛ مشروح این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد:

لطفا  از فضاهای پژوهشی در شهرداری اصفهان بفرمایید.

شهرداری یک سازمان بزرگ با معاونت های تخصصی مختلف است و به همان نسبت گستردگی در بخش های اجرایی، نیاز است که اقدامات مطالعاتی هم در بخش های مختلف انجام شود.

 تاکنون در حوزه های  مختلفی مثل عمران شهری، ترافیک شهری، خدمات شهری، حوزه های فرهنگی، حمل و نقل، برنامه ریزی، اداری و مالی و ... با دانشگاهها پژوهشکده ها، مراکز علمی، شهرک عملی  و تحقیقاتی کارهای مطالعاتی زیادی انجام شده است. هدف ما بهترانجام دادن امور، پیدا کردن روش های مناسب تر و در یک کلام انجام بهتر کارها در این حوزه است.

برنامه های پژوهشی مشارکتی با شهروندان چه بوده است؟

ما سالانه با برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم در چند بخش فعالیت می کنیم که اولین آن پروژه های پژوهشی بزرگ است. اداره مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان در پروژه های بزرگ پژوهشی بدنبال حل مسایل پیچیده مثل مباحث ترافیک شهری، آسفالت معابر، خدمات شهری، عمران شهری و محیط زیست شهری است.

در طول۲ سال گذشته ۳۰ پروژه در این بخش ها پروژه پژوهشی و مطالعاتی داشتیم که به عنوان مثال بر روی موضوع مدیریت بهره برداری از آب های زیرزمینی اقدامات مطالعاتی انجام دادیم، همچنین بر روی موضوعات سبک زندگی شهروندان، مطالعات فاز دوم حمل و نقل شهری، فرهنگ شهروندی، فناوری اطلاعات، سند گردشگری کلان شهر اصفهان و دیگر موضوع ها فعالیت پژوهشی انجام شده است.

پیش درآمد هر افتتاح و هر اتفاق مبارکی مطالعات و پژوهش است که حرف اول را می زند و شالوده کار را پیش می برد، زیرا مطالعات هر فعالیتی اگر به خوبی انجام شده باشد مجریان اجرایی، وظایف خود را راحت تر انجام می دهند.

در بخش های رضایت سنجی هم پژوهش هایی انجام دادیم و در پروژه های افتتاح شده میزان رضایتمندی مردم را می سنجیم.

ما یکسال در میان نیاز سنجی برای بودجه سال آینده شهر اصفهان  را در ۲۰۰ محله شهر اصفهان انجام می دهیم ضمن اینکه سال گذشته پروژه های مسأله محور را با بازده زمانی زیر یکسال با مسائل مشخص که در مجموعه شهرداری اصفهان وجود داشتند، انجام دادیم.

سال گذشته ۸۰ قرارداد با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای حل این مسائل منعقد کردیم که این هم زمینه خوبی برای حل برخی از مسایل بود.

از جمله این پروژه های تحقیقاتی بهای تمام شده خدمات ایمنی و آتش نشانی، روش های تامین مالی در حوزه شهری، در بخش سرمایه گذاری، مرکز خلاقیت، معاونت شهرسازی و معماری، در بخش ترافیکی که یکی از بخش های فعال است، بود.

ما یک سازمان اجرایی هستیم و پژوهش ها را برای کاهش هزینه ها و ارتقاء کیفیت انجام می دهیم، در واقع هدف ما بهبود سیستم است زیرا وقتی شناخت بیشتر باشد و اقتضائات و ضرورت ها را به خوبی بشناسیم، قدم های محکم تری برمی داریم.

بسیار شنیده شده که اصفهان پتانسیل های قوی در بخش گردشگری دارد اما باید به طور دقیق مشخص شود چه نوع گردشگری و آیا زیرساخت های آن فراهم است، این مطالعه می تواند مبنای یک برنامه ریزی و اجرای مناسب باشد.

نقش مطالعه در موفقیت سازمان های شهرداری اصفهان بسیار مؤثر است.

نحوه حمایت از پژوهش های دانشجویی چگونه است؟

در حوزه پایان نامه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، هر سال لیستی از عناوین مورد نظرمان را در سایت Esfahan.ir تحت عنوان عناوین پایان نامه ها بارگذاری می کنیم.

روند این گونه است که دانشجو یکی از این عناوین را انتخاب می کند، با برخی مدارک شناسایی اولیه به معاونت برنامه ریزی مراجعه می کند و اگر شاخص های اولیه را داشته باشد، به حوزه بهره بردار که معاونت های مختلف شهرداری اصفهان هستند معرفی می شود.

در صورت تأیید حوزه بهره بردار، یا حمایت مالی یا حمایت معنوی از دانشجو انجام می دهیم، در واقع هر کدام قوی بودند حمایت مالی و آنهایی که متوسط به پایین هستند حمایت معنوی انجام می شود.

ما طی دو سال گذشته از ۱۰۰ پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری حمایت مادی و معنوی کردیم، هم شهرداری از این ظرفیت ها استفاده کرد و هم حتی دانشجویان به خاطر عملکرد خوبی که دارند فرصت شغلی برایشان در شهرداری ایجاد می شود.

آیا تاکنون پژوهش های بین المللی در شهرداری اصفهان انجام شده است؟

بله، در حوزه بین الملل با توجه به اینکه شهرداری اصفهان با برخی از شهرهای دنیا خواهر خوانده است، در بخش تقویم مبادله گردشگر بین اصفهان و شهرهای خواهر خوانده پژوهش هایی انجام شده است.

اصفهان در ۲ سال گذشته علاوه بر میراث ملموس در بخش میراث ناملموس هم ورود پیدا کرده و ما پروژه ای را داریم تا در حوزه فهرست برداری از این میراث وارد شویم و نتیجه کار را در یونسکو ثبت کنیم تا پس از آن اقدامات بعدی برای حفظ و پاسداشت میراث ناملموس انجام شود.

معاونت برنامه ریزی یک کتابخانه ای دارد که محققان و دانشجویان هم می توانند از منابع کتاب های ارزشمند آن استفاده کنند.

در این کتابخانه بالغ بر ۲ هزار جلد کتاب تخصصی در حوزه برنامه ریزی و مدیریت شهری و حدود ۴۰۰ جلد گزارش تحقیقاتی اعم از پایان نامه، گزارش، طرح پژوهشی، سند در کتابخانه موجود است.

البته در حال تهیه نرم فزار مدیریت اسناد هم هستیم تا بر روی سایت معاونت برای استفاده دانشجویان و محققان بارگذاری شود.

نقش و جایگاه هیأت های اندیشه ورز در شهرداری کجاست؟

خوشبختانه یکی از زمینه هایی که از سال ۹۴ برنامه ریزی آن انجام و در سال ۹۵ به نتیجه رسید، فعال کردن هیأت های اندیشه ورز یا اتاق های فکر تخصصی بود.

در اتاق های فکر تخصصی، جمعی از نخبگان و متخصصان علمی در کنار افراد اجرایی درباره مسایل و مشکلات تبادل نظر کرده و راهکاری برای حل آن ارایه می کنند.

سال گذشته ۵ هیات اندیشه ورز در بخش های عمران شهری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات شهری با موضوع مدیریت بحران، در حوزه اداری و مالی با موضوع مدیریت منابع انسانی و حمل و نقل و ترافیک فعال شدند که هر دو هفته یکبار جلسه دارند تا راه حل های مناسب و سریع را برای حل مسائل ارایه کنند. تاکنون هر کدام از این اتاق ها بیش از ۱۵ جلسه برگزار و خروجی های ارزشمندی را ارایه کرده اند.

کد خبر 303859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.