با «سِن مادر» در ۵۶۰ هکتار از مزارع نجف آباد مقابله شد

نجف آباد- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد گفت: با توجه به ریزش آفت سن مادر از نیمه فروردین ماه سال جاری در سطح مزارع گندم و جو، عملیات سمپاشی و مبارزه با این آفت مهم از اواخر اولین ماه سال تا نیمه اردیبهشت ماه انجام شد که طی آن بیش از ۵۶۰هکتار از مزارع در این خصوص ایمن سازی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف آباد، مجتبی مطهری اظهار داشت: سطح زیرکشت گندم و جوی شهرستان به ترتیب ۴۲۰ و ۳۰۷ هکتار است که از این میزان در ۸۵درصد مزارع گندم معادل ۳۶۰ هکتار و ۶۵درصد کشت جو برابر با ۲۰۰ هکتار عملیات مبارزه با این آفت انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری واحد حفظ نباتات با کمک دو شبکه مراقبت دولتی و خصوصی طی بازدیدهای مستمر نسبت به ردیابی و پیش آگاهی سن غلات اقداماتی  همچون برپایی کلاس های آموزشی ترویجی اطلاع رسانی، ارائه مشاوره فرد به فرد، توزیع اطلاعیه های آموزشی و ارائه توصیه های لازم  به صورت پیامک را انجام داده است.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود احداث بیش از ۱۱۰۰ متر کانال انتقال آب در روستای حاجی آباد را یکی دیگر از پروژه های تکمیل شده این بخش طی روزهای اخیر دانست و بیان داشت: جهت انجام این طرح که با هدف کاهش تلفات آب و بهبود راندمان آبیاری صورت گرفته، کشاورزی با تامین ۱۵درصد هزینه ها مشارکت داشته و نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی هم هزینه گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با تاکید بر مواردی مانند ثبت اطلاعات افراد در سامانه رصد اشتغال و جمع آوری اطلاعات بهره برداران به منظور درج در سامانه جامع خاطرنشان کرد: در گلدشت نیز کار اجرای ۱۴۰۰ متر کانال مشابه با صرف اعتبار ۱۴۰ میلیون تومانی از محل منابع ملی و مشارکت پانزده درصدی کشاورزان به اتمام رسیده که این کار راندمان آبیاری را بعضاً تا ۸۰درصد افزایش خواهد داد.

جلوگیری از رویش و انتقال بذور علف های هرز، یکی دیگر از مزیت های اجرای کانال های انتقال آب بتنی محسوب می شوند.

کد خبر 303846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.