گرایش جمعیت استان اصفهان به پیری/ فرصت تعویض کارت ملی قدیمی تا پایان امسال

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان با حضور در برنامه نیمکت از کاهش نرخ رشد جمعیت استان اصفهان خبر داد و گفت: شورای راهبردی جمعیت به دبیری مدیرکل ثبت احوال استان، عهده‌دار رصد و پیگیری مسائل مربوط به جمعیت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین غفرانی کجانی مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با حضور در خبرگزاری ایمنا مهمان برنامه نیمکت شد و به یاد دوران تحصیل روی نیمکت این خبرگزاری نشست و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در این برنامه با بیان اینکه آمار جمعیت کشور رو به کاهش است، اظهار کرد: جمعیت استان اصفهان همچون جمعیت کشور مدتی است که حال و روز خوشی ندارد و به سمت معضل پیری جمعیت پیش می‌رود که رهبر معظم انقلاب و سازمان ثبت‌احوال درباره آن به مسئولان بارها هشدار داده‌اند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان در خصوص چشم‌انداز ثبت‌احوال گفت: برای رسیدن به چشم‌انداز نهایی اقدامات و برنامه‌هایی انجام‌شده اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم.

سوق جمعیت کشور به‌سوی کهن‌سالی فاجعه‌بار خواهد بود

وی بابیان اینکه اگر جمعیت کشور به‌سوی کهن‌سالی برود فاجعه‌بار خواهد بود، تصریح کرد: وقتی جامعه به سمت پیری برود چتر حمایت میان‌سالان به‌منظور تأمین بیمه و مایحتاج بر دوش دولت بوده و شرایطی بسیار پر چالش و زمین‌گیر به وجود می‌آورد.

غفرانی ادامه داد: متأسفانه جمعیت استان اصفهان به زیر یک درصد یعنی ۹۸ دهم درصد کل کشور رسیده و این به معنای سقوط جمعیت و گرایش جامعه به سمت پیری است

وی اذعان داشت: نرخ جمعیت باید ۲.۱ در صد باشد یعنی در ازای پدر و مادر دو نفر جانشین برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به هرم جمعیتی کشور و استان اصفهان بیان کرد: بنا بر آخرین سرشماری، جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر و جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده در حالی‌ که کشور ایران در دنیا مقام ۱۸، در آسیا مقام دهم و در منطقه مقام سوم جمعیت را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: در مهروموم‌های گذشته جمعیت کشور از نرخ مصوب عبور ۲ برابری داشته و ۷۰ درصد جمعیت کشور در وضعیت کار و تلاش و فعالیت هستند؛ مثل دریاچه‌ای که در وضعیت پرآبی به سر می‌برد اما ورودی آن کاهش‌یافته و سالانه فقط حدود ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت افزوده می‌شود.

غفرانی عنوان کرد: جمعیت در پنجره طلایی میانگین سنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال است و هر چه به سمت کهن‌سالی نزدیک شویم پنجره بسته ‌شده و جوامع دچار بحران خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ جمعیت باروری به ۱.۸ درصد کاهش یافته تصریح کرد: دلایلی همچون بالا رفتن سن ازدواج، کاهش باروری و مسائل و معضلات فرهنگی باعث می‌شود این آمار کاهش بیشتری پیدا کند.  

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان ادامه داد: در سال ۱۳۴۵ با وجود دو صنعت بزرگ ذوب‌آهن و فولادمبارکه در اصفهان میزان مهاجرت‌پذیری افزایش یافت و رشد بسیار مطلوبی در زمینهٔ جمعیت در استان اصفهان شاهد بودیم.

بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد

وی در ادامه با بیان اینکه جایگاه طلاق در هر شهر متفاوت است و نمی‌توان به آمار ثبت ‌احوال هر شهرستان بسنده کرد، گفت: ممکن است در شهری دفتر طلاق وجود نداشته باشد یا مسیر فرد به دفتر طلاق شهرستان مجاور نزدیک‌تر باشد در نتیجه آمار کاملا دقیقی از هر شهرستان وجود ندارد.

غفرانی تصریح کرد: متأسفانه بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد و بی‌ضررترین طلاق در ایام عقد است چرا که قبل از ورود به زندگی زناشویی و انتخاب مسیر اشتباه، خود و دیگران را نجات داده تا به سیاه‌چال بدبختی کشیده نشوند.

کارت ملی هوشمند؛ کلید ورود به دولت الکترونیک

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اهداف صدور کارت ملی هوشمند گفت:  کارت ملی هوشمند یک پدیده مهم ملی است که برای مسئولان و شهروندان فرصت ارائه خدمات را فراهم می‌کند تا در یک فضای مجازی سالم، سریع و مطمئن فعالیت ‌کنند و این کلید ورود به دولت الکترونیک است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان ادامه داد: ثبت‌احوال استان اصفهان در حوزه کارت ملی هوشمند روزانه ۲۰ تا ۲۵ خدمت مستقیم را به افراد و سایر سازمان‌ها ارائه می‌کند و با هدف کسب یک‌ خانه اطلاعاتی شهروندان را وارد یک بلوغ فناوری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور انتخابات الکترونیکی انجام‌ شد، افزود: برای انتخابات سال ۹۲ با جایگزینی شیوه الکترونیک به‌ جای شیوه سنتی سرعت العمل کار را در شناخت هویت افراد و تایید صلاحیتشان بالا بردیم.

هزینه­‌ای غیر از هزینه مصوب دریافت نمی‌شود

غفرانی با تاکید بر اینکه هزینه اصلی کارت ملی هوشمند طبق برآوردها بسیار بالاتر از هزینه پرداختی مردم است، ادامه داد: دفاتر خدمات دولتی اجازه دریافت هیچ‌گونه مبلغ متفاوتی غیر از هزینه مصوب را ندارند، چرا که عملکرد این دفاتر بررسی شده و در صورت بروز تخلف مجوز آنها تعلیق می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در بدو ورود به این دفاتر ۲۰ هزار تومان جهت پیش ­ثبت‌نام صدور کارت ملی دریافت می‌شود اما بعضی افراد پیش ثبت‌نام را در کافی‌نت‌ها و دفاتر اینترنتی انجام می‌دهند که هزینه‌ای برای انجام ثبت‌نام دریافت می­شود و ربطی به هزینه ثبت‌نام کارت ملی ندارد، در پایان فرآیند صدور و دریافت کارت هم ۲ هزار تومان به عنوان هزینه پست دریافت خواهد شد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه خدمات مربوط به شناسنامه نرخ‌های متفاوتی دارد، اظهار کرد: هزینه تعویض شناسنامه فردی که وارد ۱۵ سال می‌شود، ۱۵ هزار تومان و هزینه تعویض شناسنامه برای افراد در سنین بالاتر از سن ۱۵ سال، ۲۵ هزار تومان است، ۶ هزار تومان حق پست و ۱۱ هزار تومان هم سهم دفتر خدماتی است که دریافت می‌شود، مردم این هزینه‌ها را با هم مقایسه می‌کنند در حالی که هزینه‌های متفاوت برای خدمات متفاوت دریافت می‌شود و در واقع حذف پسوند، تعویض شناسنامه و دیگر خدمات هر یک هزینه مخصوص به خود را دارند.

وی در خصوص صف‌های طویل دریافت کارت ملی هوشمند، گفت: این مسئله به علت افزایش سرعت چرخه تولید کارت ملی هوشمند و رجوع افرادی است که کارت خود را دریافت نکرده‌اند.

غفرانی افزود: ما همه دفاتر پیشخوان و پست را فعال کرده و ساعات کاری این دفاتر را به سه شیفت تا ساعت ۱۲ شب افزایش دادیم، همچنین با ارسال پیامک مراجعات بین ساعات مختلف روز تقسیم شد و تحویل کارت هوشمند ملی در سه ماهه اخیر نزدیک به ۳ برابر افزایش یافت.

برای تغییر کارت ملی تا پایان امسال فرصت باقی است

وی با اشاره به اینکه برای تعویض کارت ملی نمونه قدیم تا پایان امسال زمان باقی است، بیان کرد: برای زمان تغییر شناسنامه‌ها هنوز تصمیم‌ گرفته نشده با این وجود شناسنامه‌های قدیم به دو دلیل نیاز به تعویض دارند، اول به دلیل مکانیزه شدن و امنیت بیشتر و دوم به این جهت که غالباً شناسنامه‌های در دست مردم مخدوش و معیوب است، بعضاً قابل رویت نیست و به عنوان سند هویتی نیز نیاز به تغییر و اصلاح دارند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان گفت: شناسنامه جدید با روکش صفحه جدید، قابل خدشه نبوده و با کلیدهای دسترسی خاص به سامانه از امنیت بالاتری برخوردارند.

وی همچنین تعداد نوزادان به دنیا آمده و دارای شاسنامه در سال گذشته را ۸۱ هزار و ۷۹۴ نفر اعلام کرد.

آمار دقیقی از افراد بی‌شناسنامه نداریم

غفرانی در خصوص تعداد کودکان بی‌شناسنامه تصریح کرد: متاسفانه در هیچ ارگانی آماری از افراد فاقد شناسنامه وجود ندارد، با این وجود ما در ثبت‌احوال شهرستان به صورت میدانی به مناطق دارک، حصه و دیگر نقاط مراجعه کرده و این افراد را شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه افراد بی‌شناسنامه شامل دو دسته می‌شوند، افزود: دسته اول گروه بدسرپرست هستند یعنی پدر یا مادرشان در زندان به سر می‌برند یا دچار مشکلاتی مانند طلاق و زندگی جداگانه هستند و برای دریافت شناسنامه اقدام نکرده‌اند که این گروه را در سال گذشته به کمک بهزیستی و سمن‌های شناسنامه‌دار شناسایی و با رجوع به پدر و مادر اسناد هویتی فرزند را تهیه کردیم.

مدیر کل ثبت‌احوال استان اصفهان ادامه داد: گروه دیگری از این افراد، ‌ بی‌سرپرست هستند، ‌ یعنی پدر و مادر از دنیا رفته، متواری هستند و یا به هر دلیل جدا از فرد زندگی می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نداشتن شناسنامه به معنی عدم وجود فرد در جامعه است و فرد را از کلیه خدمات کشور شامل تحصیل، بیمه و دریافت یارانه‌ها محروم می‌کند، یادآور شد: اداره کل ثبت‌احوال به طور مداوم تعداد و درصد این افراد را رصد کرده و سعی در عودت دادن آنها به چرخه هویت دارد اما همچنان تعدادی از افراد بدون شناسنامه هستند که کمتر از یک یا دو درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بنا بر ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست افراد تحت شرایطی که بهزیستی برای آنها قرار می‌دهد فرزند را طی فرایند قانونی دریافت می‌کنند بعد از آن با نامه رسمی بهزیستی و حکم دادگاه به ادارات ثبت احوال معرفی می‌شوند و در این اداره شناسنامه با نام زوجینی که فرزند به آنها واگذار شده و با مشخصات شناسنامه افراد عادی به این خانواده صادر می‌شود.

شرایط حذف ازدواج از شناسنامه

غفرانی در ادامه در خصوص شرایط حذف ازدواج افراد از شناسنامه بیان کرد: ازدواج و طلاق افراد تنها به سه شرط قابل حذف از شناسنامه است، زمانی که فرد در زمان عقد و پیش از ورود به خانه همسر طلاق بگیرد، مورد بعد طلاق‌ها و ازدواج‌هایی که منجر به ازدواج مجدد می‌شود که در این مورد بعد از ثبت ازدواج تازه فرد، ازدواج و طلاق قبل از شناسنامه حذف می‌شود و مورد سوم در صورتی که شرایط فسخ ازدواج مرد یا زنی فراهم شود، بعد از طی فرآیند فسخ ازدواج، اگر فسخ ازدواج در زمان عقد باشد، قابل حذف از شناسنامه است و در غیر این صورت بعد از انجام ازدواج مجدد، ازدواج فسخ شده قبلی قابل حذف از شناسنامه خواهد بود.

وی افزود: حذف ازدواج یا طلاق با دریافت شناسنامه المثنی هم ممکن نیست و کلیه وقایع حیاتی فرد در سازمان ثبت احوال به ثبت می‌رسد.

گزارش فوت در کمتر از چند دقیقه به ثبت می‌رسد

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان تأکید کرد: در حال حاضر فوت متوفی در کمتر از ۱۰ روزی که قانون تعیین کرده ثبت شده و اسناد هویتی فاقد اعتبار می‌شوند و در برخی مکان‌ها از جمله آرامستان باغ رضوان، با تعاملات ما با شهرداری این روند آنقدر سریع است که فوت فرد چند دقیقه بعد به ثبت می‌رسد و این دقیق بودن آمارها و اطلاعات یکی از افتخارات سازمان ثبت احوال است.

وی درباره دریافت شجره‌نامه اظهار کرد: زمانی که از شجره‌نامه صحبت می‌شود، نگاه به سال‌های خیلی دور معطوف می‌شود در حالی که ثبت‌احوال از سال ۱۲۹۷ در تهران و ۱۳۰۴ در استان‌ها شکل گرفته یعنی ۹۹ سال از عمر این سازمان می‌گذرد، بنابراین اطلاعات این سازمان تنها در همین بازه زمانی است و تنها پاسخگوی اطلاعات دو نسل خواهد بود، در حالی که شجره‌نامه به صورت دستی و توسط افراد خاص نوشته می‌شد و در خانواده‌ها منتقل می‌شده است.

شرایط تغییر نام و نام خانوادگی

غفرانی همچنین در خصوص روند قانونی تغییر نام و نام‌ خانوادگی گفت: در گذشته تغییرات نام توسط محاکم قضایی انجام شده و با حکم قضات تصمیم به تغییر یا عدم تغییر نام گرفته می‌شد اما طی چندین سال گذشته بخشی از این روند به ثبت‌احوال برون‌سپاری شد به این صورت که برای تغییر اسامی بد به خوب و مناسب و تغییر اسامی فاقد معنی و مغایر با ارزش‌های دینی و عرفی و تکرار شده در خانواده اقدام شده و با تصمیم کمیته ثبت‌احوال، تغییر انجام می‌شود.

وی افزود: اما در خصوص نام خانوادگی، نام‌های خانوادگی بیش از سه کلمه، نام مطلق مکان و یا دو شهر و استان، القاب و مناصب، نام ایل و عشایر، عدد، پسوند محل و عناوین مغایر با ارزش‌ها قابل حذف و تغییر خواهند بود و در چرخه زمانی مناسبی انجام می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: انتظار می‌رود که افراد به نام و نام خانوادگی نگاه تنوع‌طلبانه نداشته و بی‌دلیل اقدام به تغییر نام و نام خانوادگی نکنند.

کد خبر 303845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.