همایش گویشهای منطقه شرق استان اصفهان برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از برگزاری همایش گویشهای منطقه شرق استان اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، نشست اعضای انجمن موزه داران استان اصفهان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خانه دهدشتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهارداشت: حضور در میان اعضای انجمن موزه داران استان اصفهان از یک طرف به دلیل وجاهت شخصیتهای ارزشمند مجموعه و ازسوی دیگر به دلیل فعالیتهای آن همیشه برای ما توفیقی محسوب می شود و انگیزۀ ما را برای فعالیت افزایش می دهد.

فریدون اله یاری افزود: ما درصدد هستیم که با همکاری انجمن موزه داران استان، همایش گویش های منطقه شرق استان را به عنوان یکی از فعالیت های ویژه انجمن به انجام برسانیم. این موضوع در پژوهشگاه میراث فرهنگی با حضور دکتر سیدمحمد بهشتی نیز مطرح شده و یکی از حوزه هایی که آقای بهشتی علاقمندی خود را نسبت به ان نشان دادند مبحث تدوین اطلس هاست که به نظر من یکی از آن ها می تواند تدوین اطلس گویش های استان باشد که امیدواریم به عنوان یک برنامه در دستور کار استان قرار بگیرد و با پژوهشگاه میراث فرهنگی در این زمینه همکاری کنیم. به این ترتیب از میراث ناملموس استان که بخشی از آن گویش ها هستند حفاظت نماییم.

وی به موزه بزرگ اصفهان اشاره کرد و گفت: کارخانه ریسباف توسط وزارت راه و شهرسازی تملک شده است، کل وسعت این کارخانه ۷ هکتار است و ۴ هکتارِ آن بناست و اصل مهم و پذیرفته شده این است که این کارخانه باید به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود اما درباره تبدیل مازاد آن هنوز صحبتهایی درجریان هست و البته نظرما این است که بخشهای مازاد نیز به میراث مرتبط باشد.

اله یاری ادامه داد: اراده جدی این است که کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود وبا تأسیس این موزه، اصفهان که یکی از نقاط ضعفش این بود که موزه کامل و جامعی نداشت از یکی از بزرگترین موزه های بین المللی برخوردار می شود. ضمن اینکه باید انواع موزه ها در موزه بزرگ اصفهان پیش بینی شود و تنوع موضوعی داشته باشد، اما موضوع اصلی، تملک و حفاظت از این مجموعه بود که این گام برداشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با یادی از مرحوم بهرام الیکی و منوچهر دانش، سرمایه های اجتماعی را سرمایه های اصلی برشمرد که باید پاس داشته شوند. وی خاطرنشان ساخت: باتوجه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهرها و همچنین میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، همایش روز جهانی موزه خرداماه همزمان با هفته صنایع دستی برگزار خواهد شد.

برگزاری همایش موزه داران استانهای همجوار در اصفهان

رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان نیز اظهار داشت: سال گذشته در همایش روز جهانی موزه که ازسوی انجمن موزه داران استان و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی در موزه آموزش و پرورش برگزار شد، دو طرح موزه ازسوی انجمن عنوان شد که یکی از این طرحها ایجاد موزه بزرگ مجازی بود که در این زمینه، موزه مفهومی طلاق سال گذشته در دهه فجر و در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای سازمان های مردم نهاد با محوریت آسیب های اجتماعی و راهکارهای برون رفت، ارائه شد.

عباس نکویی ادامه داد: طرح موزه مفهومی طلاق فعلاً قرار است به صورت اپلیکشن در گوشی های تلفن همراه نصب شود و هدف از این طرح، آموزش و پیشگیری از پدیده شوم طلاق است. همچنین طرح دوم، موزه کودک است که طرح اولیه آن انجام شده و ان شاالله هم در فضای مجازی و هم در فضای فیزیکی ارائه خواهدشد.

رئیس انجمن موزه داران استان خاطرنشان ساخت: ازسوی این انجمن، همایش موزه داران استانهای همجوار شهریورماه در اصفهان برگزار خواهدشد.

در ادامه نیز مدیران موزه ها و اعضای انجمن موزه داران استان اصفهان به ارائه سخن پرداختند و مباحثی مانند اهمیت توجه به گویش های استان، مشکلات موزه های مشارکتی برزوک و موزه مردم شناسی میمه، بررسی و مرمت آسیبهای واردشده به سنگ مزار "واله" در تخت پولاداصفهان، تأمین هزینه های موزه های خصوصی، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه موزه داران و شاغلین در موزه ها، درنظرگرفتن مکانی مناسب برای موزه پبده فولادشهر، بررسی مشکلات انتشار فصلنامه گنج رنج و تلاش درجهت رفع مشکلات، تکمیل کارتهای عضویت انجمن موزه داران استان، بررسی مشکلات و علل توقف مرمت بنای موزه عروسکهای کاشان، و همچنین پیگیری درجهت تبدیل خانه زاون قوکاسیان به موزه سینما با همکاری شهرداری اصفهان، مطرح شد که مدیرکل میراث فرهنگی برای رفع این معضلات طرح شده، قول مساعد داد.

گفتنی است، نشست اعضای انجمن موزه داران استان اصفهان با حضور فریدون اله یاری " مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان"، شهرام امیری "مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، عباس نکویی " رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان"، روغنی "رئیس هیئت مدیره انجمن موزه داران استان اصفهان، "ابراهیمی" موسس موزه کویر انارک، داریوش پبدنی "مدیر موزه پبده فولادشهر"، قاسمی "مدیرموزه دانشگاه صنعتی اصفهان"، جمشیدنیا "مدیر موزه علوم و فنون"، قاراخانیان "مدیر موزه کلیسای وانک، حیدری "طراح نرم افزار موزه مفهومی طلاق، فروتن "مدیر موزه مردم شناسی شهر گز، جهانی "مدیر موزه برزوک، آغاسی "مدیر موزه مردم شناسی میمه، یوسفیان "مسئول سمن های میراث استانهاف صالحی "مدیر موزه آموزش و پرورش"، بدری "از مجموعه داران باغبهادران" و همچنین صادقی "به نمایندگی از امیر سهرابی مدیر موزه عروسکهای کاشان" در خانه دهدشتی اصفهان برگزار شد./

کد خبر 303844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.