گل محمدی، گل ملی کشور با خواص ضد افسردگی و اضطراب

محصولات گل محمدی به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد از مرغوبیت ویژه و چشمگیری برخوردار است و خاصیت نشاط آوری، ضد افسردگی و اضطراب دارد.

محقق طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: گل محمدی با نام علمی Rosa damascene Mill با زادگاه ایران و خاورمیانه است. انواع متفاوتی از گل سرخ موجود است که بهترین نوع آن در ایران یافت می‌شود. گل محمدی در فرهنگ ایرانی-اسلامی بسیار ارزشمند است به طوری که نوعی قداست مذهبی پیدا کرده‌است.

مریم اصفهانی در ادامه افزود: روغن گل سرخ از اولین روغن هایی است که در قرن دهم میلادی به وسیله ابوعلی سینا، طبیب ایرانی تقطیر شد و ابن سینا برای اولین بار درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است.

مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقالیم خشک و نیمه خشک با تابستانهای معتدل و خشک و زمستانهای سرد است. این گیاه با خوابانیدن، بذر، پیوندزدن، قلمه‌زدن و ازدیاد از طریق پاجوش، تکثیر می شود ودر کشور ما دو روش «قلمه زدن» و «استفاده از پاجوش» رایج است.

اصفهانی با اشاره به دیگر ویژگی های گیاه گل سرخ گفت: بوته‌ای پرپشت، بلندای نزدیک به ۵/۱ متر، دارای خارهای ریز بی‌شمار بر روی ساقه به ویژه در ساقه‌های جوان، برگ تخم‌ مرغی شکل، دارای پنج تا هفت برگچه بر روی یک دمبرگ و گلها گل ‌نیم پر، صورتی رنگ و بسیار خوشبو از خصوصیات مرفولوژی این گیاه است. زمان بازشدن گلها معمولادراوائل اردیبهشت تا اوایل تیرماه است.

وی در ادامه افزود:  به دلیل برخورداری گل برگ ها از رنگ زیبا، عطر وخواص دارویی از آنها در صنایع مختلف داروسازی، عطرسازی، صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استفاده می شوند و مواد عمده و مؤثرآن شامل گرانیول، سیترونلول، ژرانیول، نرول، لینالول، فنیل اتیل الکل است.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه با توجه به نوع محصول طرز استفاده آنها متفاوت است، گفت: عطر گل سرخ ایران به سبب شرایط آرمانی‌ آب و هوایی از مرغوبیت ویژه و چشمگیری برخوردار است از این رو در سال ۷۴ به عنوان گل ملی کشور تأیید و برگزیده شده است. از محصولات بدست آمده از گل برگ ها می توان به گلاب، اسانس، روغن، عنبر گل سرخ اشاره کرد. اسانس آن به دلیل سختی بدست آمدن و اهمیتی که دارد بسیار گران است.

اصفهانی خاطر نشان کرد: از خواص گل سرخ  می توان به نشاط افزا و ضداضطراب بودن آن اشاره کرد و در آروماتراپی(رایحه درمانی) به عنوان یک ضدافسردگی ملایم اما قدرتمند، افزاینده میل جنسی در زنان و مردان و یک اسانس عالی در مراقبت از پوست اشاره کرد.

وی موارد منع مصرف گل سرخ را در دوران بارداری و برای کودکان دانست و گفت: مصرف همزمان آن با داروهایی با اثرات مشابه توصیه نمی شود و بهتر است با نظر پزشک استفاده شود.

کد خبر 303826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.