ضرورت استفاده از مراتع کشور برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ماه گذشته، تولید گوشت قرمز کشور را بدون مزیت خواند و اعلام کرد که برای حفظ مراتع، باید سالانه ۳ میلیون رأس دام سبک از جمعیت دامی کشور کاسته شود.

به گزارش ایمنا، حسن رکنی، پایین‌ بودن متوسط بارندگی در کشور را یکی از عواملی برشمرد که سبب می‌شود مزیت در تولید گوشت قرمز نداشته باشیم، چرا که در همه جای دنیا متوسط بارندگی بالای ۷۵۰ میلی‌متر است، در عین حال میزان تبخیر ما ۲ هزار میلی‌متر و در سایر کشورها این رقم به ۷۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

به عبارت دیگر یک سوم میانگین دنیا بارندگی و سه برابر آنها تبخیر داریم و شرایط خوبی برای رویش گیاهان مرتعی نداریم.

بنا بر گفته معاون امور دام وزیر جهاد کشاوری؛ ناگزیر هستیم که روی پوشش مراتع گیاهی خود کار کنیم؛ نخستین گام این است که تعادلی بین جمعیت دام و حجم مراتع برقرار کنیم و براساس اسناد بالادستی پیش‌بینی شده که سالانه ۳ میلیون رأس از جمعیت دامی کشور را در مراتع کاهش دهیم که کار دشواری است.

به گفته معاون حجتی طی چند سال گذشته توانسته‌ایم تعدیل یک میلیون رأس دام را انجام دهیم که با چیزی که باید اتفاق بیفتند هنوز فاصله داریم.

همچنین به تاکید رکنی با آنکه تولید گوشت قرمز در کشور مزیت ندارد با این حال ۹۰ درصد نیاز کشور را در داخل تامین می‌کنیم، سال ۹۵ حدود ۸۲۰ هزار تن تولید گوشت قرمز داشته‌ایم و ۸۰ هزار تن هم از طریق واردات نیاز داخل را تامین کردیم و آنچه مسلم است سیر تراز تجاری خوبی را در حوزه دام و طیور داشته‌ایم.

حفظ مراتع با مدیریت حضور دام در مرتع، نه کاهش تولید دام سبک

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیرامون تصمیم گرفته ‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش جمعیت دام کشور برای حفظ مراتع، گفت: اینکه بگوییم تولید گوشت قرمز در کشور مزیت اقتصادی ندارد، حرف نادرستی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به ضرورت استفاده از مراتع کشور برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز، اظهار داشت: حفظ و احیا مراتع زمانی محقق می‌شود که روستاییان دامدار و عشایر بتوانند استفاده اقتصادی از مراتع داشته باشند.

وی افزود: حضور دام در مراتع اگر توسط مسئولان مربوطه مدیریت شود می‌تواند به احیای خاک کمک کند و خود عاملی برای حفظ مراتع باشد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به وجود دامداری‌های صنعتی در کشور، بیان داشت: با ساماندهی این دامداری‌ها می‌توانیم با ایجاد فراهم شرایط لازم تولید گوشت قرمز که کالای استراتژیک برای کشور است تامین شود.

وی ادامه داد: با مدیریت صحیح و حمایت‌های لازم واحدهای کوچک دامداری هم می‌توانند جایگاه خود را حفظ کنند، زیرا وجود این واحدها برای کشورمان ضرورت است.

وابستگی کشور به بیگانگان با ممانعت از حضور دام در مراتع

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه ممانعت از حضور دام در مراتع بدون شک تعداد دام در کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد و ایران را در تهیه گوشت قرمز وابسته خواهد کرد، گفت: افراد با طرح این مباحث در صدد هستند که کشور را به نوعی وابسته بیگانگان کنند.

وی پیرامون اینکه معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تولید گوشت قرمز در کشور را بدون مزیت خواند، تصریح کرد: چنانچه مدیریت خوبی در کشور باشد هیچ‌گاه نمی‌توان بیان کرد تولید گوشت قرمز در کشور مزیت اقتصادی ندارد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه وجود مراتع کوهستانی فراوان یکی از مزیت‌های اقتصادی کشور است، اظهار داشت: ما باید از این مزیت استفاده کنیم و با خودکفایی در تولید گوشت قرمز، زمینه‌های صادرات را هم فراهم کنیم.

وی افزود: راه تولید و رونق اقتصادی را باید در پیش بگیریم و در کنار مدیریت و برنامه‌ریزی برای مراتع، دامداری‌ها را نیز گسترش دهیم.

حاجی دلیگانی بیان داشت: روستاییان و عشایر زندگی‌یشان وابسته به مراتع و دام است و این طریق زندگی خود را می‌گذرانند، اینکه با دستورالعمل و ابلاغیه امکانات را از روستاییان و دامداران بگیریم، بدون شک حرف نادرستی است.

وی پیرامون صحبت‌های معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش سالانه سه ‌میلیون دام کشور برای احیا مراتع، گفت: این حرف غیر قابل عمل است و خودکفایی در تولید، صادرات و حتی مصرف داخلی گوشت قرمز را با مشکلاتی مواجه می‌کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تاکید کرد: ما در خصوص مواد غذایی نباید فقط از دیدگاه اقتصادی نگاه کنیم اینکه صرفه اقتصادی دارد یا خیر؛ بلکه باید استقلال کشور و عزت ملت را از تمام جهات جهانی در نظر بگیریم و غذای مردم ایران را به نحو صحیح تامین کنیم.

کد خبر 303822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.