دلسردی تولیدکنندگان با افزایش مالیات‌ها بدون خلق ثروت

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به عدم استقبال اصناف از صندوق های مکانیزه فروش، گفت: افزایش هر ساله مالیات‌ها با وجود رکود اقتصادی سبب دلسردی تولیدکنندگان و واحدهای صنفی می‌شود.

سید محمدجواد ابطحی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به بحث فرار مالیاتی، اظهار داشت: فرار مالیاتی در حد پولشویی مقوله‌ای قابل تشکیک است و شرکت‌ها، کارخانه‌ها و افرادی با شیوه و راه‌های مختلف تعیین می‌کنند که مالیات نپردازند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین ما اصولا مشکل دارد، افزود: فرار مالیاتی‌ها به نقص قانون‌ها، عملکرد برخی خط ممیزها و عدم بازرسی‌ها باز می‌گردد و این مساله امری معلوم شده که البته در استان اصفهان نیست و استان‌های دیگر هم به همین منوال وجود دارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در پاسخ به اینکه میزان فرار مالیاتی در استان اصفهان و کشور چقدر است، بیان داشت: از میزان آن را دقیق اطلاع ندارم، اما افرادی که تحت پوشش برخی امور خیریه‌ها هستند فرار مالیاتی دارند.

وی ادامه داد: در کشور هم ارقام مختلفی برای فرار مالیاتی عنوان می‌شود، اما مستندات آن کافی نیست که بر آنها بتوان تکیه کرد، ولی آنچه مقامات سازمان امور مالیاتی بیان می‌کنند مطالبات سنگین و از چندین هزار میلیارد تومان فرارتر است.

عدم وجود مدیریت استراتژیک در اقتصاد کشور

ابطحی نبود مدیریت استراتژیک در سطح مدیران کشور و استان را مهمترین مساله پیش رو دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده نمونه بارز نبود تفکر استراتژیک محسوب می‌شود که نحوه اجرای آن باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و بر هم زدن فضای کسب‌وکار شده است.

وی افزود: قانون کار فعلی اسلامی نیست و باعث ایجاد ترس در نزد کارفرما برای هر کار تولیدی و خدماتی شده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: با طراحی مکانیزم‌های سعی شده که از فرار مالیاتی جلوگیری شود، اما به دلیل نقص قوانین، تهیه فاکتورها، مزایده‌ها، مناقصه‌ها و استعلام‌های صوری همچنان فرار مالیاتی در سطح بالایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: باید مسئولان با تهیه نرم‌افزارهای خاص که اطمینان بخش باشد فرار مالیاتی را در کشور جلوگیری کنند.

ابطحی پیرامون اینکه طی چندین سال گذشته اقدام یا ابزار خاصی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اجرایی نشده است، گفت: صندوق‌های مکانیزه فروش در اصناف مختلف برای فرار مالیاتی نصب شده، اما به دلیل عدم استقبال برخی صنف‌ها چندان موفق عمل نکرده است.

وی در پاسخ به اینکه آمار فرار مالیاتی بیشتر از کدام اصناف گزارش شده است، اظهار داشت: آمارها متفاوت است، اما فرار مالیاتی را از صنعت فولاد تا طلا داریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از فروشندگان طلا برای عدم ارایه فاکتور به متقاضیان و خریداران خود، طلا را ارزان‌تر به آنها می‌فروشند و می‌گویند ارزان‌تر می‌دهیم و فاکتور نمی‌دهیم که این نوعی فرار مالیاتی و تهیه فاکتورهای صوری است.

وی عملکرد استان اصفهان را در اخذ مالیات و پرداختی‌های آن را به خزانه را مثبت قلمداد کرد و بیان داشت: اصفهان در این امر بسیار موفق عمل کرده است.

فشار مضاعف بر تولیدکنندگان و اصناف اصفهان با افزایش سالیانه مالیات

ابطحی در پاسخ به اینکه چرا هر ساله برای استان اصفهان مالیات بیشتری را در نظر می‌گیرند، گفت: صحبت ما هم بر همین مساله است که در شرایط رکود که خلق ثروت وجود ندارد، کارگاه‌های تولید و کارخانه‌ها نیروهای خود را تعدیل کرده و تعطیل شده‌اند، اتخاذ مالیات و افزودن هرساله به سقف مالیات استان اصفهان فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان و اصناف اصفهان آورده و این اقدام صحیح نیست.

وی پیرامون اینکه مضاعف بر اینکه این مالیات‌ها از استان اصفهان اخذ می‌شود چند درصد آن به استان باز می‌گردد، اظهار داشت: این موضوع برای ما هم بسیار اهمیت دارد، برای مثال از ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی که گرفته شده چه میزان آن به استان اصفهان بازگردانده شده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تاکید کرد: اینجا دو سوال پیش می‌آید؟ که چرا بدون خلق ثروت مالیات‌ها را افزایش دادند و فشار را بر طبقات جامعه زیادتر می‌کنند و تولیدکنندگان را نیز از ادامه فعالیت دلسرد کردند.

وی اضافه کرد: دوم سوال اینکه به هر دلیلی که این مالیات‌ها را از استان اصفهان با افزایش هرساله اتخاذ می‌کنند چقدر آن به استان باز می‌گردد و چرا شیوه صحیح و قانونی وجود ندارد.

ابطحی با اشاره به فرمایشات حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه که خطاب به مالک‌اشتر، می‌گوید: مالک‌اشتر مالیات‌ها را از هر منطقه‌ای اخذ کرده‌ای برای آبادانی و عمرانی همان شهر و منطقه خرج کنید.

وی افزود: تعجب می‌کنم که آقایان می‌گویند مالیاتهای اتخاذ شده از استان‌ها را باید برای مناطق محروم هم هزینه کنیم؛ معتقدم که منطقه‌های محروم را باید از ردیف‌های فروش گاز و نفت پرداخت کنند و مالیات‌های استان‌ها مثل اصفهان را خود استان برگردانند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس خاطر نشان کرد: با بازگشت مالیات‌ها اتخاذ شده به استان‌ها مردم، تولیدکنندگان و کارخانه‌ها بیشتر راغب به پرداخت مالیات می‌شوند و با واریز سهل‌تر مالیات‌ها هم از فرار مالیاتی نیز جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 303808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.