تشخیص و درمان واریس/"لیزر داخل عروقی"؛ بهترین شیوه درمان ضایعات عرقی بزرگ

روش های مختلفی برای درمان واریس و ضایعات عروقی وجود دارد که این شیوه ها با توجه به نوع ضایعات برای افراد مختلف، متفاوت است.

 دکتر محمود هادی زاده فوق تخصص قلب وعروق، فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب در گفتگو به خبرنگار ایمنا گفت: واریس بیماری است که در طی آن دیواره ی وریدها (سیاهرگ ها) دچار تورم و برآمدگی پیاز مانند می‌شوند. این مشکل به طور عمده در دیواره ی وریدهای قسمت تحتانی ساق پا دیده می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که هر ورید یا سیاه‌رگ دارای دریچه‌های کنترل کننده جریان خون است. بنابراین واریس هنگامی ‌رخ می‌دهد که این دریچه‌ها دچار نارسایی شده باشند و به فعالیت طبیعی خود ادامه ندهند.

عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا در خصوص تشخیص و درمان واریس و ضایعات عروقی گفت: با توجه به اینکه ضایعات عروقی انواع مختلف دارند، طبیعتا روش های تشخیصی و درمانی آنها نیز متفاوت است.

وی افزود: برای تشخیص ضایعات عروقی علاوه برمعاینه فیزیکی از روش های گوناگون ازجمله انواع المپ های مادون قرمز، سونوگرافی داپلر رنگی عروقی، ام آر آی، سی تی اسکن، فلبوگرافی و آنژیوگرافی می توان استفاده کرد.

این متخصص قلب و عروق در ادامه بیان داشت: لازم بذکر است که روش های پیش گفته برای همه موارد قابل توصیه نبوده و برای هر بیمار روش های مخصوص به خود استفاده می شود.

وی افزود: برای عروق بسیار ریز که به نام عروق عنکبوتی نامیده می شوند، از روش های مختلف مانند اسکلروتراپی و یا لیزر استفاده می شود.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: برای ضایعات عروقی بزرگ تر می توان از اسکلروتراپی و انواع روش های فشاری استفاده کرد. اما برای درمان واریس های بزرگ و برجسته عموما هیچ کدام از روش های قبلی قابل استفاده نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای این گونه ضایعات که واریس های بزرگ هستند، بهترین روش های درمانی شامل لیزر داخل عروقی و یا آراف داخل عروقی است.

وی در پایان یادآور شد: در این موارد واریس، بلافاصله پس از انجام آر اف ابالسیون و یا استفاده از لیزر از بین رفته و هیچ گونه عارضه ای را نیز در پی نخواهد داشت.

کد خبر 303807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.