ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی در شهر اسلامی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در شهر اسلامی نمای ساختمان ها باید بر اساس معیارهای شهر اسلامی ساخته شود تا شهر اسلامی محقق شود، در صورتی که شهر اسلامی تعاریف مخصوص خود را دارد و بُعد معنوی بر بُعد فیزیکی آن غالب است.

به گزارش ایمنا، شاید در ذهن بسیاری از افراد، مسئولان و حرفه‌مندان این پرسش وجود داشته باشد که یک شهر واجد معماری ایرانی- اسلامی چه تفاوتی با سایر شهرها دارد و به عبارت دیگر کدام مشخصه، این شهرها و این ابنیه را از بقیه متمایز می کند؟

آیا وجود مساجد در شهرها موجب اطلاق شهر ایرانی- اسلامی به آنها می‌شود و یا معماری ایرانی- اسلامی منحصر به ابنیه اماکن مذهبی است؟

مقام معظم رهبری تاکید دارند که ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی در شهر اسلامی اتفاق می افتد و در یک شهر اسلامی مظاهر معنویت چشم نواز و نشانه های فرهنگ اسلامی ایرانی محسوس است.

 آنچه سبب تهیه این گزارش در زمینه چگونگی روند معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در دوران کنونی شده است، عمیق شدن در این مساله است که آیا معماری و شهرسازی کنونی جامعه ما فاصله زیادی از معماری و شهرسازی صحیح ایرانی - اسلامی دارد و یا اینکه آیا شهرسازی اسلامی فقط با ساخت نمادهای اسلامی محقق می شود؟

وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور انتظار بروز تغییرات بنیادینی در بخش‌های مختلف فرهنگی را نزد اکثریت فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

این تغییرات که در سال‌های آغازین پس از انقلاب در عرصه‌های عمومی با اصلاح متون کتاب‌های درسی و سپس در تغییرات عمده در نحوه مدیریت، پذیرش دانشجو و آموزش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ادامه یافت، بتدریج وارد عرصه‌های کالبدی شد.

تمنای بازیابی هویت بومی و به عبارت دیگر معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در میان مردم، حرفه‌مندان و مسئولان از سالها پیش به‌تدریج به وجود آمد.

لیکن درج لزوم بازیابی هویت معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در سند چشم انداز توسعه کشور را باید نقطه عطفی در این زمینه تلقی کنیم، زیرا بر اساس این سند این موضوع در قوانین پنج‌ساله توسعه سوم و چهارم ملحوظ و از سوی مجلس شورای اسلامی تکالیفی برای دولت و به ویژه وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص بازیابی هویت معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی معین شد و در این راستا اقدامات پراکنده‌ای صورت پذیرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار"ایمنا" پیرامون معیارهای شهر اسلامی می گوید: شاید تصور بسیاری از افراد از شهرسازی اسلامی این باشد که بیشتر نماهای شهر را به سمت نماهایی با سبک اسلامی و ساخت نماهای قوسی شکل متمایل بکنیم و یا نمادهای اسلامی را در وسط میادین نصب کرده و بیشتر فیزیک آن را مورد توجه قرار دهند.

سید جمال الدین صمصام شریعت ادامه می دهد: در شهر اسلامی نمای ساختمان ها باید بر اساس معیارهای شهر اسلامی ساخته شود تا شهر اسلامی محقق شود، در صورتی که شهر اسلامی تعاریف مخصوص خود را دارد و بُعد معنوی بر بُعد فیزیکی آن غالب است.

وی تاکید می کند: زمانی به شهر اسلامی دست می یابیم که ساکنان آن مسلمان واقعی باشند و رشد و تکاملی که از نظر بلوغ فکری و فرهنگ اسلامی باید پیدا کرده باشند، محقق شده باشد.

صمصام شریعت با اشاره به اینکه شهرسازی اسلامی را در بُعد فیزیکی از دو منظر می توان تعریف کرد، ادامه می دهد: یکی در شهرها و محله های جدید و یا بافت های شهری که در توسعه طرح های جامع و تفصیلی هستند، طبیعی است که ساختمان های جدیدالاحداث را می توان با نماهای مخصوص خود که از قبل تعریف شده، طراحی کرد و ویژگی های فیزیکی شهر اسلامی را در شهرهای جدید و یا توسعه شهری از نظر فیزیکی پیش بینی کرد، اما بُعد دوم آن بافت موجود شهر اعم از بافت میانی، مرکزی، تاریخی، فرسوده، بافت ناکارآمد شهری و یا بافت های حاشیه ای است که اگر از بُعد فیزیکی به آنها ورود پیدا کنیم کار مقداری مشکل تر می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید می کند: در شهر اسلامی بُعد معنوی آن به بُعد مادی و فیزیکی آن غالب است و شهر اسلامی باید برآورنده نیازهای یک انسان کامل و یک مسلمان واقعی باشد.

وی از جمله مشخصات یک شهر اسلامی را در این دانست که شهروندان، کارکنان، مسئولان، طراحان و برنامه ریزان آن مسلمان واقعی باشند در غیر این صورت شاید بتوان گفت فیزیک شهر، اسلامی است اما در باطن ممکن است به سمت شهر اسلامی حرکت نکرده باشد.

کد خبر 303789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.