سرمایه‌گذاری نامطمئن در حوزه سنگ

رئیس انجمن سنگ اصفهان با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در حوزه سنگ نامطئمن است، گفت: زمانی جلوی صادرات گرفته می شود و یا عوارض صادراتی افزایش می یابد که در این شرایط سرمایه گذار نمی تواند بر روی خرید و سرمایه گذاری در حوزه معدن و سنگ ایران حساب باز کند.

رضا احمدی در گفتگو با ایمنا در خصوص انتقاداتی که نسبت به خام فروشی در حوزه معدن می شود، گفت: خام فروشی در حوزه معدن خود نوعی صنعت محسوب می شود و خوشبختانه معادن تا حدودی از بخش فراوری جلوتر هستند چرا که ماشین آلات فراوری سنگ به نوعی فرسوده بوده و نیازمند نوسازی و بازسازی است.

به گفته رئیس انجمن سنگ اصفهان، در صورت نوسازی ماشین آلات فراوری سنگ، جلوگیری از خام فروشی ایرادی ایجاد نخواهد کرد چراکه کوپه های سنگ خام، جذب بازار فراوری خواهد شد اما اگر ماشین آلات این بخش به روز نشود مقابله با خام فروشی خود نوعی عارضه در حوزه معدن ایجاد می کند.

وی با اشاره به قوانین ناپایداری که سد راه صنعت سنگ است، گفت: متاسفانه این صنعت درگیر مباحثی چون مالیات و مالیات بر ارزش افزوده شده که این موارد در مجموع موجب سرمایه گذاری نامطمئن در این حوزه شده به گونه ای که امروز شاهد بی ثباتی در صنعت سنگ هستیم.

احمدی با تاکید بر اینکه به دلیل عدم ثبات در قوانین معدنی خارجی ها تمایلی به سرمایه گذاری در ایران ندارند، افزود: زمانی جلوی صادرات گرفته می شود و یا عوارض صادراتی افزایش می یابد که در این شرایط سرمایه گذار نمی تواند بر روی خرید و سرمایه گذاری در حوزه معدن و سنگ ایران حساب باز کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه صنعت سنگ در ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است، گفت: امروز صادرات یک متر مربع سنگ برابر با صادرات  سه بشکه نفت است این در حالیست که سنگ همانند نفت جنبه سیاسی نداشته و تحت فشارهای بین المللی قرار نمی گیرد همچنین به دلیل پراکندگی آن در کشور موجب اشتغال محلی در مناطق مختلف می شود.

رئیس انجمن سنگ اصفهان با تاکید بر اینکه حدود ۵۰ درصد سنگ های ایرانی در دنیا بی نظیر است، تصریح کرد: ایران در سال ۹۵ نسبت به پنج سال گذشته حدود رشد ۶۰ درصدی در بخش فراوری سنگ رشد صادرات داشته که سهم اصفهان از این آمار بالاست.

وی در خصوص فرسودگی ماشین آلات صنعت سنگ در کشور، بیان داشت: در حال حاضر با ماشین آلات فعلی نیاز داخلی را تامین می شود اما اگر هدف ما صادرات است باید دستگاه ها و تجهیزات خود را به روز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام دنیا از جمله آمریکا، استرالیا، انگلیس و ... خواهان سنگ ایرانی هستند، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه بانک های ایرانی هنوز به شبکه بین المللی به طور کامل متصل نشده اند امروز بازار هدف صادراتی سنگ ایرانی تنها کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و تاجیکستان به دلیل تبادلات راحت مالی و پولی است.

رئیس انجمن سنگ اصفهان با بیان اینکه به عنوان مثال سنگ لاشتر اصفهان قابلیت صادراتی بالایی دارد، افزود: متاسفانه ترکیه این سنگ را از ایران با نرخ ۲۰ دلار خریداری می کند و با توجه به داشتن شرایط صادارتی خود، همین سنگ را در استرالیا متری ۶۰ تا ۷۰ دلار به فروش می رساند.

رئیس انجمن سنگ اصفهان با اشاره به اینکه زنجیره سنگ کشور کامل است و امروز در بخش معدن ۵۰ درصد کوپه استخراجی صادر می شود، اظهار داشت: بقیه تولیدات معدن وارد بازار داخل می شود و یا مازاد است و این نشان می دهد ما در بخش معدن توانستیم تا حدودی روی پای خود فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه واحدهای فراوری سنگ کشور از صفر تا ۱۰۰ هستند، تصریح کرد: متاسفانه این واحدها به طور هدفمند کار نمی کنند.

احمدی ادامه داد: در بخش ماشین آلات سنگ نیز بسیاری از ماشین سازان ما در سطح ایتالیا کار می کنند اما به دلیل نامشخص  بودن بازار، سرمایه گذاری های آنها هدفمند نیست.

وی با انتقاد بر اینکه ما در بازار سنگ سرمایه گذاری هدفمندی نکردیم، گفت: در صنعت سنگ امروز به بن بست رسیده ایم و محصولات ما روی زمین مانده و تولیدات مان استانداردهای جهانی را ندارد.

کد خبر 303784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.