شایعه، مهمترین تاکتیک جنگ روانی دشمن است

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت: امروز یکی از شگردهای دشمن برای ایجاد اختلاف در جامعه و متشنّج نمودن فضای آرام جامعه، ساختن شایعات دروغین و پخش آنها در رادیو ها، تلویزیون ها و سایت ها و شبکه های بیگانه است و آنها این شایعات را می سازند و آدم های ساده لوح نیز عامل انتشار آنها می شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم فولادشهر اظهار کرد: در روایتی حضرت زهرا(س) فرمودند پیامبر اکرم(ص) در صحیفه ای که برای من به یادگار باقی گذاشت  بیان داشتند مَن کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْرًا أَوْ لِیَسْکُتْ هر کس به خداوند و روز قیامت معتقد است و به آن ایمان دارد یا سخن نیکو بگوید و یا اصلاً صحبت نکند و سکوت اختیار نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصول اخلاقی اسلام  اصلاح زبان است، افزود: این مهم به معنای آن است که باید مراقب باشیم زبان دچار آفت نشود.

امام جمعه فولادشهر با طرح این سوال که آفت زبان چیست؟ تصریح کرد: مرحوم فیض کاشانی بیست آفت و برخی بزرگان تا سی آفت برای زبان ذکر کرده اند مانند دروغ گفتن، وعده دروغ دادن، غیبت، تهمت، سخن چینی، افشاء اسرار دیگران، شهادت به باطل، ایذاء مسلمانان با زبان و ... اما  یکی از آفات های مهم زبان که مشکل روز جامعه ما نیز هست آفت «شایعه پراکنی» است.

شایعه، مهمترین تاکتیک جنگ روانی

سرافراز شایعه را مهمترین تاکتیک جنگ روانی دانست و تصریح کرد: امروز یکی از شگردهای دشمن برای ایجاد اختلاف در جامعه و متشنّج نمودن فضای آرام جامعه، ساختن شایعات دروغین و پخش آنها در رادیو ها، تلویزیون ها و سایت ها و شبکه های بیگانه است و آنها این شایعات را می سازند و آدم های ساده لوح نیز عامل انتشار آنها می شوند که این خود کاری حرام است.

وی ادامه داد:  اصولاً در رابطه با خبرها و نقل آنها سه نکته قابل توجه در قرآن و روایات وجود دارد نخست ان که به ما دستور داده اند که در رابطه با همه خبرها تحلیل گرانه برخورد کنیم، هر خبری را بی دلیل نپذیریم و نقل نکنیم.

سرافراز اضافه کرد: از این رو امیر مؤمنان علی(ع) فرمودند اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَایَةٍ لاَ عَقْلَ رِوَایَةٍ هر خبری را که می شنوید ابتدا آن را بفهمید نه آنکه تا شنیدید آن را روایت کنید؛ یعنی هر خبری را بلافاصله قبول نکنید، آنچنان که بی دلیل آن را رد هم نکنید تا حقیقت روشن شود.

وی عنوان کرد: در داستان پر رمز و راز حضرت سلیمان می خوانیم که حضرت سلیمان هُدهُد را در بین کارگزارانش ندید، تهدید کرد که اگر هُدهُد عذر موجهی برای این غیبت نداشته باشد مجازاتش می کنم. طولی نکشید هُدهُد آمد و عذر موجهش را چنین بیان کرد من خبری مهم دارم که از آن بی اطلاعی و آن خبر این است که در سرزمین سبأ زنی قدرتمند با امکانات فراوان حاکم است که معبود آنها خورشید است.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: حضرت سلیمان چنین برخورد کرد و فرمودند قَالَ سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْکَاذِبِینَ تحقیق می کنم آیا راست گفتی یا از دروغ گویان بودی، این برخورد؛ یعنی آموزش اینکه چگونه با اخبار برخورد شود.

شبکه های ماهواره ای بیگانه؛ مهم ترین ابزار جنگ نرم

وی خاطرنشان کرد: در باب خبر فُساق یعنی بی دین ها، یعنی آنان که در همه عرصه های زندگی در چارچوب دین حرکت نمی کنند باید اصل را بر این گذاشت که این ها دروغ می گویند مگر خلافش ثابت شود.

سرافراز شبکه های ماهواره ای بیگانه را مهم ترین ابزار جنگ نرم دانست و اذعان کرد:باید توجه داشت که در رابطه با خبر فاسق نباید هیچ گونه ترتیب اثری به خبرش داد مگر با تحقیق راست گویی اش روشن شود یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا مومنان اگر فاسقی برایتان خبر آورد تحقیق کنید؛ یعنی بلافاصله تحقیق نکرده عکس العمل نشان ندهید که عکس العمل بی تحقیق کاری نابخردانه و سفیهانه است أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ و برخورد این چنین مایه ندامت و پشیمانی می گردد.

وی یاداور شد: تردید نکنید که گردانندگان شبکه های بیگانه ی رادیویی، تلویزیونی، ماهواره ای بویژه شبکه های مربوط به آمریکا، اسرائیل و انگلیس از مصادیق بارز فاسق اند؛ باید اصل را در باب خبرهای این بنگاه های سخن پراکنی بر این گذاشت که این ها دروغ می گویند مگر بعداً صدق آن آشکار گردد. امام جمعه فولادشهر تاکید کرد: باید دانست که اگر گاهی هم خبرهای راست را نقل می کنند برای جا انداختن آن خبرهای دروغ است؛ بنابراین باید مطلقاً به اخباری که از ناحیه این رسانه ها اعلام می شود بی اعتماد بود.

موج سازی های رسانه ای برای قبولاندن یک دروغ

وی تصریح کرد:نقل شایعات یکی دیگر از آفت های زبان است چراکه نقل چیزهایی که صدق آنها ثابت نیست به هر عنوانی از نگاه امیرالمومنین(ع)  مصداق کذب است وَلاَ تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ، فَکَفَی بِذلِکَ کَذِباً و هر چه که شنیدی برای مردم بازگو مکن که این نشان دروغگویی است.

سرافراز با اشاره به موج سازی های رسانه ای برای قبولاندن یک دروغ، اضافه کرد: باید مراقب زبانمان باشیم، هر خبری را که از رسانه ها، سایت ها، شبکه ها و کانال ها شنیدیم تا درستی آن برای ما ثابت نشده نقل و منتشر نکنیم و رسانه های ما بویژه در این عرصه دقت بیشتری کنند که مبادا هر خبری را که شنیدند به هر عنوانی منتشر کنند!

وی ادامه داد: رسانه های ما باید سعی کنند تحقیق کنند اگر خبری صحیح بود و شرعا مجاز به نقل آن بودند نقل کنند، مبادا با نقل شایعه ای حیثیت نهادی یا شخصیتی را زیر سؤال ببرند که این گناهی بزرگ است.

کد خبر 303755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.