ابتلا به سرطان های پوست از آثار بلند مدت تابش اشعه های خورشیدی است

پوست بخشی از اندام ما را در بر می گیرد و مرز میان بیرون و درون است که در تماس مستقیم با دنیای خارج نماد مرز بندی ما و دیگران به شمار می رود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، اهمیت نقش عوامل روحی- روانی در بیماری های پوستی برای متخصصین پوست به خوبی شناخته شده است.
بروز ضایعات و مشکلات پوستی به علت ایجاد ظاهر نازیبا سبب فشار روحی در فرد می شود و در مورد بیماری هایی مثل ویتیلیگو مشکل اصلی و عمده بیمار فشار روانی ایجاد شده به علت نازیبا شدن است.

ضد آفتاب از جمله کرم هایی است که باید برای بیرون رفتن و ماندن زیر آفتاب از آن باید استفاده کرد زیرا کرم ضد آفتاب  باعث می شود پوست شما از اشعه مضر آفتاب دور بماند.

کرم های ضد آفتاب با عیارهای حفاظتی مختلفی وجود دارند و افراد باید بنا به وضعیت خاص پوست خود یکی از آنها را با مشاوره با پزشک متخصص انتخاب نمایند

امروز در بخش گفتگوی پزشکی، درباره محافظت از پوست در برابر آفتاب و چگونگی استفاده از ضد آفتاب ها، با «دکتر گیتا فقیهی- متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

آفتاب چه آسیب هایی می تواند به پوست بدن انسان وارد کند؟

آفتاب اثرهای کوتاه مدت و بلند مدت بر روی پوست می گذارد، اثرهای کوتاه مدت آن شامل آفتاب سوختگی های سطحی، ایجاد گرما و تعریق و پیامدهای آن است.

اما مهمتر از آن آثار بلند مدت اشعه های خورشیدی است که بروز سرطان های پوست را در اولویت اثرات دراز مدت نور خورشید می توان قرار داد.

البته نقش مفید آفتاب در دنیا ساخت ویتامین D است که از این نقش نباید غافل شد و آن انرژی و گرمایی که آفتاب برای ما دارد، نمی توان صد در صد نقش اشعه های خورشید را زیر سوال برد؛ اما لازم است که به خصوص در فصل تابستان و گرما محافظت های لازم را از پوست خودمان داشته باشیم.

آثار مخرب برای پوست از کجا آغاز می شود؟

بخشی از اشعه ماوراء بنفش می تواند حتی از شیشه پنجره هم عبور کند و در ایجاد تغییرات پوستی حتی در پیری زودرس هم می تواند نقش داشته باشد.

کسانی که مواجهه مستقیم با نور خورشید دارند و در فضای باز و آزاد کار می کنند به دلیل اینکه در طول مدت زندگی خود، دوز تجمعی اشعه خورشید را زیاد دریافت می کنند، بیشتر مهم است که از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

اما در مجموع حتی خانم های خانه دار و اشخاصی که در فضای بسته کار می کنند به خاطر اینکه نور مصنوعی چراغ ها هم می تواند مقداری از اشعه های ماوراء بنفش را از خود ساطع کند، استفاده از کرم های روزمره به آنها هم توصیه می شود.

آیا نورخورشید می تواند باعث چین و چروک و لکه های پوستی در افراد شود؟

بله، علاوه بر سرطان های پوست که به عنوان مهمترین عارضه اشاره شد، در ایجاد پیری پوست که چین و چروک های پوستی بخشی از آن هستند، خشکی و ناهنجاری پوست و افزایش لکه های پوستی به دلیل دخالت مستقیم نور خورشید می تواند اتفاق افتد.

یک کرم ضد آفتاب خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

کرم های ضد آفتاب می توانند از ۹۰ درصد آثار زیانبار نور خورشید جلوگیری کنند.

کرم ضد آفتاب باید ثبات و پایداری خود را بر روی پوست حفظ کند، کرمی که بیش از حد روان است و متناسب با پوست شخص نیست، نمی تواند ثبات لازم را برای تأثیر محافظتی خود داشته باشد.

هر کسی متناسب با شرایط پوستی و سنی خود باید کرم های ضد آفتاب انتخاب کنند.

فاکتور مهم بعدی عیار حفاظتی ضد آفتاب است که نشان می دهد که این کرم چگونه پوست فرد را در برابر نور خورشید محافظت کند، معمولاً با اعداد بالای ۳۰ پلاس به کیفیت بالای ضد آفتاب ها پی می بریم.

آیا رنگ پوست در انتخاب نوع ضد آفتاب تاثیر دارد؟

بله، پوست های تیره حفاظت طبیعی در برابر نور خورشید را دارد، با اعداد و ارقامی که روی جلد ضدآفتاب حک شده می توان کرم ضد آفتاب متناسب را با پوست را انتخاب کرد.

نکته دیگر افرادی که چربی پوست دارند باید هنگام خرید ضد آفتاب ها به عنوان «ضد چربی» که روی بعضی از آنها نوشته شده، دقت کنند.

 افرادی که پوست خشک دارند باید از ضد آفتاب های حاوی مرطوب کننده استفاده کنند.

ضد آفتاب های رنگی که برای آرایش هم استفاده می شود، برای پوست ضرر ندارد؟

اگر ضد آفتاب رنگی و آرایشی دارای عیار حفاظتی حک شده باشد، می توان از آنها استفاده کرد زیرا در کنار آن خاصیت پوشانندگی هم دارند و در واقع  افرادی که ناهمواری پوستی دارند، با یک تیر دو نشان زده اند.

آیا ضد آفتاب های خارجی بهتر از نوع داخلی آن است؟

خیر، به هیچ عنوان نمی توان عنوان کرد که چون فلان ضد آفتاب برندخارجی است خاصیت های خوبی برای محافظت از پوست دارد چرا که در حال حاضر استانداردها در کارخانه های داخلی رعایت می شود.

در بعضی شرایط خاص ممکن است افراد خودشان با امتحان کردن چند نوع ضد آفتاب، به این نتیجه برسند که استفاده از  فلان برند خارجی برای پوست آنها آلرژی زا نیست، در آن صورت ما هم اصراری برای استفاده از برند داخلی نداریم.

کد خبر 303736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.