چالش های روحانی با رای ۵۷ درصدی!

حال که ملت به درخواست روحانی پاسخ مثبت دادند و با وجود همه مشکلات، با مشارکت گسترده خود به ادامه دولت روحانی آری گفتند، رئیس جمهور منتخب نیز باید عمل به وعده هایش را آغاز کند.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: انتخابات ریاست جمهوری با همه هیاهو ها، رقابتها و چالشهایش برای نامزدهای مختلف به پایان رسید و نتیجه نهایی نشان داد که از بین ۶ نامزد رقیب، حسن روحانی رئیس جمهور پیشین، باز هم بخت آن را یافته است که بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند و اهداف و برنامه هایی را که در دولت یازدهم طرح ریزی کرده بود، ادامه دهد. حسن روحانی توانست از مجموع آرای اخذ شده یعنی بیش از ۴۱ میلیون رأی اخذ شده،  ۲۳.۵۴۹.۶۱۶ را به خود اختصاص دهد که یعنی۵۷  درصد آرا  و یک پیروزی قاطع! این دقیقا همان چیزی است که روحانی از طرفداران خود خواسته بود و وعده داده بود که اگر رأی او بالا باشد، قدرت و امکان بیشتری برای تحقق وعده هایش خواهد داشت. بر این اساس حال که ملت به درخواست روحانی پاسخ مثبت دادند و با وجود همه مشکلاتی که در این سالها در حوزه های گوناگون سیاسی و اقتصادی متحمل شده اند، باز هم حوزه های رای گیری را خالی نگذاشتند، دولت منتخب بار سنگینی بر دوش دارد و لازم است در اسرع وقت عمل به وعده هایش را آغاز کند.

شاید بتوان گفت متأثر از مناظره های تلویزیونی چالش برانگیز، نخستین و مهمترین گام لازم توسط دولت، مبارزه با فساد و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی باشد. دولت دوازدهم باید برای بازگرداندن اعتماد به جامعه، برنامه ای جامع برای کاهش فساد داشته باشد و برای مبارزه با بیکاری فراگیر  راهکارهای سنجیده و عملیاتی را طراحی کند. تقویت بخش خصوصی و کاهش هزینه های دولت در کنار تعیین تکلیف صنایع کارآمد و ناکارآمد داخلی از دیگر انتظاراتی هستند که از دولت روحانی می رود.

اما انتظارات جامعه از دولت روحانی تنها در حوزه اقتصادی نیست. تبدیل فضای سیاسی باز و شفاف دوران انتخابات به گفتمان غالب و رایج در تمامی دوران ها، احترام به طیفهای مخالف و فضا دادن به آنها برای انتقاد سازنده از دولت و اعطای فرصتهای بیشتر به زنان و اقلیتهای قومی و مذهبی از جمله مطالبات سیاسی مردم از رئیس جمهور منتخب هستند. همانگونه که در عرصه بین المللی نیز تعامل مثبت و مقتدرانه با کشورهای منطقه و جهان، اجبار طرفهای مقابل برجام به اجرایی کردن دقیق آن و بهبود وجهه و اعتبار کشورمان در عرصه بین المللی نیز از عمده ترین مطالبات رای دهندگان میلیونی در عرصه سیاست خارجی اند.  هر چند حسن روحانی بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات اعلام کرد برای صحبت رودررو با مردم و تشکر از اعتماد آنها در رسانه ملی حضور خواهد یافت، اما او در عمل چهار سال فرصت دارد تا نشان دهد تا چه میزان قدر دان آرای ملت است و چگونه می خواهد به این اعتماد گسترده عمومی پاسخ دهد.

کد خبر 303709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    0 0
    دقیقا