۸۰ هزار نوآموز در ۵۵ پایگاه استان اصفهان سنجش سلامت می‌شوند

کارشناس مسئول تشخیص و پیشگیری و توانبخشی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: سنجش سلامت ۸۰ هزار نوآموز استان اصفهان در ۵۵ پایگاه اصلی در تمام مناطق و نواحی و ۲ پایگاه تخصصی در استان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود.

مژگان رسولیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طرح سنجش سلامت به منظور سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان بر پایه برنامه‌ریزی‌ها در پایگاه‌های مناطق مختلف استان اجرا می‌شود، اظهار کرد: در این طرح دانش‌آموزان در زمینه‌های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان در استان اصفهان به جزئیات این طرح اشاره کرد و افزود: سنجش سلامت نوآموزان استان اصفهان در ۵۵ پایگاه اصلی در تمام مناطق و نواحی و دو پایگاه تخصصی در استان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می‌شود.

کارشناس مسئول تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: در طرح سنجش سلامت نوآموزانی سنجش می‌شوند که متولد نیمه دوم سال ۸۹ و نیمه نخست سال ۹۰ هستند، این کودکان از طریق مدارسی که مراجعه می‌کنند نوبت‌دهی می‌شوند.

ثبت اطلاعات به صورت سامانه‌ای

وی ادامه داد: بعد از نوبت‌دهی در پایگاه‌های سنجش همه اطلاعات به صورت سامانه‌ای در سامانه سنجش آموزش و پرورش استثنایی وارد می‌شود.

رسولیان تصریح کرد: برای هر کودک پرونده سلامت تشکیل می‌شود که وجود این پرونده برای نام‌نویسی در پایه اول ابتدایی الزامی است، موارد بهداشتی کودکان هم از طریق خانه‌های بهداشت و سامانه سلامت به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود و مدیر برای ثبت‌نام دانش‌آموز از طریق سامانه الکترونیک می‌تواند نتیجه معاینات و آمادگی تحصیلی دانش‌آموز را رویت و نسبت به ثبت‌نام اقدام کند.

وی افزود: با بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده در پایگاه‌های سنجش سلامت، ادامه تحصیل دانش آموزان در آموزشگاه‌های عادی یا استثنایی مشخص می‌شود.

کارشناس مسئول تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: تعدادی از این دانش‌آموزان از نظر بینایی، شنوایی، استعداد تحصیلی و سایر معاینات بهداشتی دچار مشکل هستند و به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی تفاوت‌های فردی در کودکان، شناخت به موقع مشکلات و محدودیت‌های جسمی و همچنین جلوگیری از افت تحصیلی آنها عنوان کرد.

رسولیان یادآور شد: طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.

امسال ۸۰ هزار نوآموز سنجش می‌شوند

وی با تاکید به اینکه سال گذشته ۹۳ هزار نوآموز سنجش شدند، گفت: از ۹۳ هزار نوآموزی که سال گذشته مورد سنجش قرار گرفتند، حدود ۱۴ هزار نوآموز پیش دبستانی بودند و به صورت آزمایشی و پایلوت طرح سنجش برای آنها اجرا شد و امسال نیز حدود ۸۰ هزار نوآموز سنجش می‌شوند.

کارشناس مسئول تشخیص و پیشگیری و توانبخشی آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: امیدواریم خانواده‌ها با شرکت در این طرح همکاری لازم را با عوامل اجرایی طرح سنجش ۹۶ داشته باشند.

به گزارش ایمنا، یکی از اهداف اصلی آموزش ابتدایی در اجرای طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی، شناسایی نوآموزان دیرآموز با نیاز ویژه ذهنی برای ارائه آموزش و مداخلات به هنگام بوده است.

بنابراین گزارش، با توجه به راهنمای اجرایی آموزش و مداخله به هنگام انتظار می‌رود با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و اجرایی موجود در استان، تمهیدات لازم در اجرای با کیفیت، به منظور خدمت به کودکان  استان فراهم شود. 

کد خبر 303697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.