نگاهی به اهمیت وحدت ملی از نگاه قرآن، رهبری وشهدا

با توجه به پایان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و مشخص شدن نتایج آن به نظر می رسد بیشترین نیاز کنونی جامعه حفظ وحدت و همدلی در میان اقشار مختلف می باشد .

یه گزارش ایمنا، با نگاه به اتفاقاتی که در دوره تبلیغات انتخاباتی چه در مناظرات و چه در سفر های انتخاباتی افتاد و همچنین ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب از برخی این اتفاقات به نظر میرسد نیاز به همبستگی و وحدت در جامعه بیش از بیش احساس می شود.

قرآن مجید از تفرقه، اختلاف و دو دستگی به کرانه گودال آتش جنگ یاد کرده که وحدت،‌ اتحاد و همبستگی خطر فرو افتادن در چنین گودالی را برطرف می‌سازد. خداوند در قرآن اتحاد را یکی از نعمات الهی برمی‌شمرد؛ «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمه الله علیکم» (آل‌عمران/ 103). علامه طباطبایی(ره) در ذیل تفسیر این آیه چنین اظهار داشته است: «شاید وجه اینکه «اعتصام به حبل‌الله و متفرق نشدن» نعمت خدا خوانده شده؛ «و اذکروا نعمه الله علیکم» اشاره به این معنا باشد که ‌اگر شما را به اعتصام و عدم تفرقه می‌خوانیم، بی‌دلیل نیست. دلیل اینکه شما را به آن دعوت کرده‌ایم همین است که به چشم خود ثمرات اتحاد و اجتماع، تلخی عداوت و حلاوت محبت و الفت و برادری را چشیدید و در اثر تفرقه در لبه پرتگاه آتش رفتید و در اثر اتحاد و الفت از آتش نجات یافتید.

 رهبر فرزانه انقلاب نیز در خصوص وحدت ملی می فرماید: من بر روی وحدت ملی تاکید بیشتری دارم ، به خاطر این که امنیت ناشی از  وحدت است . اگر وحدت نباشد امنیت ملی هم به خطر می افتد و ایجاد نا امنی می شود . منظور ما از وحدت چیست ؟ یعنی همه ی مردم یک جور فکر کنند ؟نه . یعنی همه ی مردم یک جور سلیغه ی سیاسی داشته باشند ؟ نه . یعنی همه مردم یک چیز را ، یک شخص را ،یک شخصیت را ،یک جناح را ،یک گروه را بخواهند ؟ نه ،معنای وحدت اینها نیست . وحدت مردم ،یعنی نبودن تفرقه و نفاق و درگیری و کشمکش ،حتی در جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی مثل هم نیستند ،میتوانند اتحاد داشته باشند ، میتوانند کنار هم باشند ،میتوانند دعوا نکنند.

شهدا نیز به عنوان پیشوایان راه امام(ره) و انقلاب اسلامی  وحدت در میان جامعه را امری بسیار مهم تلقی کرده اند و حتی در وصیت نامه های خود که به عنوان یادگار در میان ما به جا گذاشته اند بار ها و بارها به این امر مهم تاکید نموده اند.

شهید محمود امان اللهی در فرازی از وصیت نامه خود اینگونه آورده است که: چرا به دستور قرآن عمل نمی کنید؟! چرا به زبان، خود را مسلمان می دانید، ولی در عمل  مسلمانی  نمی کنید؟ پس نگویید آنچه را که عمل نمی کنید. به درستی که خداوند دوست دارد کسانی را که در صف محکم و نفوذناپذیر وحدت شرکت داشته و در راه خدا کشته می شوند و ایشان دژهای شکست ناپذیر در مقابل دشمنان خدا هستند.

شهید محمدیار بشارتی فر نیز اینگونه می گوید: و اما ای عزیزم! برادرانم!... همدیگر را بخواهید، وحدت را در بین خودتان حفظ کنید. خودتان را آلت حرف های پوچ و مدیح دشمن قرار ندهید که باعث جدایی شما از همدیگر می شود.

شهید محمد رضا حاتمی در وصیتمنامه خود آورده است: پدر عزیز!... وحدت بین خود را حفظ  کنید  و از هم دور نشوید؛ زیرا دشمنان داخلی همچون آب چشمه می مانند که در زیر سنگ فرو می روند و اگر فاصله ای بین شما پیدا شود؛ به استفاده ی آن هاست.

شهید محمد حسین ذاکری این گونه می نویسد : وصیتی که من به تمامی خویشاوندام می کنم این است که ، وحدت، وحدت قلوب است؛ وحدت دل هاست؛ باید تمامی شما دست به دست هم دهید که اسلام را از خطرات وقت  نجات دهید  و حساسیتی  که  تمامی دنیا بر علیه ما دارند و مبارزه می کنند، از راه تبلیغ  و راه کمک به صدامیان و خیلی از راه های دیگر  است؛ آن ها می خواهند اسلام را از بین ببرند؛ مواظب باشید ضربه به انقلابمان وارد نکنند. برادران! پشت به شرق و غرب کردن کار کسی نیست؛ شما تا زمانی که وحدت داشته باشید،  انقلاب پیشروی خوبی دارد؛ ما باید با همدیگر وحدت داشته باشیم.

شهید مرتضی زارع در وصیت نامه خود آورده است: ای امید بیدار! ای عاشقان جان بر کف مکتب ثارالله!....وحدت را بین خودتان حفظ کنید و از تفرقه و نفاق دوری کنید. اگر مسلمانان جهان متحد شوند، ابرجنایتکارانی همچون صهیونیسم و آمریکا و شوروی بر خود اجازه نمی دهند که برای فرونشاندن آتش خشم و برای ارضا  ی  شهوتشان، ممالک اسلامی مسلمانان را مورد تاخت و تاز خود قرار دهند...اگر وحدت بین مسلمین باشد، این تفاله ها و پس مانده ی رژیم شاه، این نوکران آمریکا هرگز به خود اجازه نمی دهند که گوهرهایی همچون بهشتی و رجایی و باهنر و بزرگانی همچون ائمه ی جمعه و دیگر یاران باوفای امام و پاسداران مخلص را از ما بگیرند.

کد خبر 303693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
    0 0
    جالبه