بیماری‌های استخوانی، یکی از مهم ترین عوارض چاقی/ افسردگی در کمین چاق ها

عوارض زیادی مانند بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، بیماری های استخوانی و ...برای چاقی شناسایی شده است که همگی آنها می تواند موجب کاهش طول عمر افراد شود.

دکتر مجید کلاهدوزان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد و مولف کتاب های درمان چاقی، پیشگیری و درمان بیماری ها با اصلاح و بهبود شیوه زندگی و کتاب سبک زندگی سالم در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: وزن اضافه در افراد چاق به طور مرتب در حال ایجاد و افزایش ضایعه تخریبی در سیستم اسکلتی بوده و به‌ این‌دلیل یکی از مهم ترین عوارض چاقی، افزایش بیماری‌های استخوانی است.

وی افزود: عوارض و بیماری‌های متعددی از چاقی ایجاد می‌شوند که شامل موارد زیر است:

 بیماری‌های استخوانی

آسیب دیدگی ستون فقرات کمری و مفاصل به‌خصوص در زانوها  .

برآمدگی دیسک بین مهره‌های ستون فقرات به سمت نخاع.

بیماری‌های قلب و عروق

افزایش چربی های خون و به دنبال آن تصلب شرائین  (سفت شدن جدار عروق)، پرفشاری خون و سکته قلبی   و بیماری نارسائی قلبی، در افراد چاق بیشتر دیده می شوند.

همچنین اضافه وزن باعث افزایش فعالیت قلب شده و با این فعالیت و فشار مضاعف، عضلات قلب زودتر دچار عارضه شده، بزرگ می‌شوند و نارسائی قلبی ایجاد خواهد شد.

بیماری‌های معده و روده

بیماری‌هائی نظیر ریفلاکس  (بازگشت محتویات معده به مری) ورم و زخم معده، ورم و زخم اثنی عشر، انواع التهاب و سرطان‌های معده و روده نیزدر افراد چاق بیشتر یافت می شوند.

بیماری آسم

ریه نیز با چاقی باید فعالیت بیشتری انجام دهد، درنتیجه در افراد چاق، بیماری‌هایی که در اثر نارسائی تهویه گازها در ریه ایجاد می‌ شوند (مانند آسم)، زودتر نمایان می‌شوند.

افسردگی و اضطراب

به دلیل راضی نبودن افراد از اندام (به‌ویژه در خانم‌ها) و نداشتن اعتماد به نفس کافی در برخوردهای اجتماعی، میزان افسردگی و اضطراب در افراد چاق بیشتر است .

افزایش خطر اغما در بیهوشی و عفونت پس‌از عمل و فتق پس‌از عمل جراحی

افزایش ایجاد سنگ صفرا و بیماری کبد چرب غیر الکلی 

افزایش ناباروری و مشکلات زمان حاملگی و زایمان

بیماری دیابت

بیماری قند در افراد چاق زیادتر است که با کاهش وزن در بسیاری از موارد درمان می‌شود.

همچنین بسیاری از بیماری‌ها نظیر سکته مغزی و خونریزی‌های مغزی، سرطان سینه و پروستات، افزایش ناتوانی جنسی، خر و پف، وقفه تنفسی شبانه، افتادگی رحم و مثانه، سردردهای میگرنی، بیماری نقرس، مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی و واریس در عروق پا، در افراد چاق بیشتر گزارش شده است

کلاهدوزان در پایان یادآور شد: با درمان چاقی از ایجاد و پیشرفت بسیاری از عوارض فوق جلوگیری و درنتیجه به طول عمر فرد و متوسط سن جامعه افزوده خواهد شد.

به گزارش ایمنا، هرگاه انرژی دریافتی افراد بیش از انرژی مصرفی آنها باشد، ضمن برهم خوردن تعادل قد و وزن، با انباشت توده‌های چربی در ناحیه باسن یا شکم و در مواردی هر دو چاقی مواجه می شوند.

کد خبر 303670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.