انتخابات ایران؛ تلفیق بی نظیر قدرت نرم و سخت

برگزاری انتخاباتی 40 میلیونی در فضای باز سیاسی و خبری، در کنار امنیت مطلق حاکم بر حوزه های رأی گیری نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران هم در حوزه قدرت نرم افزاری و هم سخت افزاری به رتبه ای بی رقیب در منطقه و جهان دست یافته است.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: انتخابات ایران پس از ماهها هیجان و تبلیغ ، سرانجام با حضور بیش از 40 میلیون نفر برگزار شد و به پایان رسید . مردم ایران با حضوری کم نظیر پای صندوقهای رأی حاضر شدند و سرنوشت چهار سال آینده کشور را رقم زدند. در این میان چند نکته کلیدی و قابل توجه در این انتخابات شگفتی ساز وجود داشت؛ نکته نخست اینکه حضور و مشارکت گسترده مردم در این انتخابات، اتحاد و انسجام داخلی کشورمان، رشد آگاهی های سیاسی مردم ایران و نیز افزایش میزان مسئولیت پذیری و علاقه آنها به سرنوشت سیاسی کشور را به نمایش گذاشت. صف‌های طولانی در بیرون مراکز اخذ رأی و تمدید سه باره رأی‌گیری توسط وزارت کشور، نشان از عزمی جدی داشت تا سرنوشت کشور به دست صاحبان آن تعیین شود. مشکلات گسترده اقتصادی، بیکاری فراگیر و کسادی بازار سبب شده بود تا عده زیادی خصوصاً اپوزیسیونهای خارج از کشور گمان کنند که این مسائل مردم را نا امید کرده و مانع حضور پر شور آنها سر صندوقهای رأی خواهد شد. با این وجود مردم ایران نشان دادند که فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به سطحی  از بالندگی رسیده است، که دیگر فقط «دغدغه نان» برای آنها مطرح نیست و  آینده بلند مدت کشور برایشان در اولویت است.

 نکته مهم دیگر امنیت بی نظیر انتخابات بود؛ انتخاباتی که با وجود حضور گسترده و میلیونی مردم، در اوج اقتدار و آرام و با ثبات برگزار شد و مایه رشک و حسرت ملتهای منطقه شد که سالهاست رنگ آسایش و امنیت را به خود ندیده اند. در شرایطی که تک تک کشورهای منطقه به مأمنی برای جولان داعش تبدیل شده اند و حتی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز از شر عملیاتهای تروریستی گاه و بیگاه این گروه افراط گرا، ناچار به ایجاد وضعیت فوق العاده و برقراری تدابیر شدید امنیتی شده اند، انتخابات ایران بدون کوچکترین درگیری و خشونتی، در اوج صلابت و آرامی برگزار شد و به سران منطقه ای و همه کشورهای جهان ثابت کرد که ایران به تلفیقی بی نظیر از قدرت سخت و نرم دست یافته است.این موضوع آنچنان برای کشورهای غربی مهم و شگفتی ساز بود که رسانه های آنها به ویژه سی ان ان بطور گسترده به آن پرداختند و ضمن مقایسه وضعیت ثبات سیاسی ایران با کشورهای همسایه اش، امنیت موجود در ایران را مسأله ای قابل توجه و کم نظیر دانستند.

 موضوع مهم و با اهمیت دیگر فضای باز سیاسی و شفافیت فوق العاده در روزهای منتهی به انتخابات و همچنین در روز جمعه 29 اردیبهشت بود که امید می رود از این به بعد نیز تداوم یابد. مردم ایران که در هفته های اخیر شاهد رقابت شفاف، روشنگر و آزادانه رقبای ریاست جمهوری بودند، در روز انتخابات نیز به میزبانی رسانه های مختلف داخلی و خارجی پرداختند؛ رسانه هایی که امکان یافته بودند در نقاط مختلف شهرهای کوچک و بزرگ و حوزه های رأی گیری گوناگون حضور یابند و به گفت‌وگو و مصاحبه با شهروندان کشورمان بپردازند. حضور این خبرنگاران خارجی در کشورمان نه تنها نشان از آن داشت که ایران  امروز چیزهایی برای عرضه به جهان دارد و مایل است که سایر کشورها نیز آن را ببینند؛ بلکه پوشش گسترده و وسیعی از انتخابات پرشور کشورمان را به همراه داشت که تا حدی زیادی دیدگاه کشورهای منطقه و جهان را نسبت به ایران دگرگون کرد و تحسین آنها را بر انگیخت. همانطور که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند در توییتر خود، از صفهای طولانی ایرانیان در حوزه های رای گیری ابراز شگفتی کرد. بدین ترتیب به نظر می رسد انتخابات 29 اردیبهشت ایران از جهات بسیاری شگفتی ساز بود و برگ برنده دیگری به مجموعه افتخارات ملت ایران افزود.

کد خبر 303644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.