برگ زرین طب ایرانی بر اساس مزاج است

شناخت مزاج انسان یعنی شناخت همه رفتارهای انسان بر همین اساس تشخیص مزاج بسیار مهم است و کمک می کند تا انسان ویژگی های بدن خود را بشناسد و دچار بیماری نشود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است و تا مزاج بیمار مشخص نشود، بیماری او قابل درمان نخواهد بود. در حالی که در پزشکی امروز متاسفانه این اصل به کلی فراموش شده است در حالی که در پزشکی سنتی، تشخیص مزاج در ابتدای کار انجام و سپس به حوزه درمان پرداخته می شود.

ممکن است به دلایل مختلف، افراد دچار سوء مزاج یا غلبه شوند، لذا برای تشخیص مزاج یک فرد باید حالات و علائم تشخیص مزاج را در سنین پائین‌تر مورد بررسی قرار داد و از بهترین راه‌های آن پرسش از والدین درباره خصوصیات دوران کودکی است.

 شاید بتوان گفت که مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است.

اینکه انسان بداند چه زمانی، کجا و چگونه حالشان خوب می شود، میتواند بر  اساس تجربه و گذر زمان برای هر کسی پیش آید و البته برای گروهی بر اساس آگاهی مبتنی بر دانش است.

امروز درباره این موضوع که افراد دارای مزاج گرم و خشک ها کِی، کجا و چطور حالشان خوب می شود، گفتگویی را با «دکتر محمد مظاهری- متخصص طب سنتی و سرپرست گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

افرادی که طبع گرم و خشک دارند، از چه ویژگی های خلقی و ظاهری بهره مند هستند؟

ویژگی خاص طب ایرانی اهمیت دادن به مزاج است و برگ زرین طب ایرانی بر اساس مزاج است که انواع مختلفی دارد.

افرادی که مزاج گرم و خشک مادرزادی دارند، بعضی علایم ظاهری و بعضی علایم شخصیتی و روان شناختی در آنها دیده می شود.

آنها در علایم ظاهری افرادی هستند که رویش موی خوبی دارند، موهای آنها در زمان طفولیت زبر و فر بوده د و خشک است، ته چشم آنها به زردی می زند، رنگ رخساره و زبان کمی نسبت به بقیه همسالان خود به زردی تمایل دارد.

اکثر این افراد مزه زبان صبحگاهی تلخ دارند، انسان های تند و تیز و چالاک هستند و کمی عجول به نظر می رسند.

افردی که طبع گرم و خشک دارند ممکن است حتی جمله بندی کاملی را در گفتار رعایت نکنند.

خواب آنها کمتر است و با حدود ۶ ساعت خواب در ۲۴ ساعت تجدید قوا می شوند.

از دیگر عوامل ظاهری افردی که طبع گرم و خشک دارند، این است که حداکثر رشد عضلانی را به دست نیاورده اند، این افراد دچار هیجانات شدید می شوند و لی این هیجانات فروکش می کند.

این افراد، افرادی مهربان هستند اما زود عصبانی می شوند، در میان عوام به اصطلاح «جوشی» شهرت دارند.

در فصل گرم و خشک سال یعنی تابستان به خاطر اینکه علایم مزاجی آنها تشدید می شوند، کمی متضرر و بی قرار هستند، کلافگی، بی حوصلگی دارند و دوست دارند از نسیم صبحگاهی استفاده کنند.

تمایل زیادی به نوشیدن  آب سرد دارند، در کل توصیه می شود در این فصل از خوردن نوشیدنی ها و غذاهایی که مزاج گرم و خشک دارد، پرهیز کنند و بیشتر از غذاهایی که مزاج سرد و تردارد، مصرف کنند.

کم کم به فصل تابستان نزدیک می شویم، افراد دارای مزاج گرم و خشک چگونه می توانند این فصل را برای خود زیبا رقم بزنند؟

افردی که مزاج گرم و خشک دارند اگر بصیرت و آگاهی به مزاج خود داشته باشند می توانند با یک برنامه ریزی دقیق و مدیریت ورزشی، غذاها و نوشیدنی هایی که می خورند و تنظیم ساعات خواب و بیداری، روزهای خوبی را برای خودشان تدبیر کنند.

غذاهایی که مزاج گرم و خشک دارند اگر در خوردن ادویه جات شامل: فلفل، دارچین، زنجفیل، زردچوبه و گوشت ها در تابستان پرهیز کنند، نفع می برند.

این افراد باید بیشتر از میوه های رطوبی و سرد مثل خیار، گوجه فرنگی وهندوانه استفاده کنند.

از غذاهایی مثل خورشت کدو، خورشت آلو، خورشت ریواس، سوپ جو و ترشی هایی همچون آب نارنج، تمبر هندی؛ سبزیجات سردی مثل کاهو، اسفناج و مرکبات و شربت هایی مثل: شربت آلبالو، شربت زرشک، شربت آب انبارمصرف کنند.

برای کسانی  که مزاج گرم و خشک دارند مصرف سکنجبین در طب ایرانی بسیار توصیه شده است.

آیا کودکان پیش فعال مزاج گرم و خشک دارند؟

کودکان پیش فعال از منظر طب ایرانی دچار مزاج گرم و خشک افراطی هستند و به روایتی سوء مزاج گرم و خشک دارند.

به این کودکان ورزش های مرتبط با آب مثل: شنا و واترپلو توصیه می شود اما ورزش هایی مثل فوتبال و تکواندو برای آنها مفید نیست.

آیا پیش فعالی کودکان را می توان درمان کرد؟

پیش فعالی با استفاده از داروهایی که در طب سنتی و طب نوین است، قابل کنترل و مدیریت می باشد چون پیش فعالی طیفی است که بسته به شدت آن دوره درمانی خاصی دارد.

افراد دارای مزاج گرم و خشک در انتخاب رشته تحصیلی باید چگونه اقدام کنند؟

اگر فردی مزاج گرم و خشک دارد و می خواهد رشته تحصیلی انتخاب کند باید به عنوان مثال بین فلسفه و ادبیات، ادبیات را انتخاب کند، بین ریاضی و تجربی، رشته تجربی را انتخاب کند و بین فیزیک و هنر توصیه می شود رشته هنر را انتخاب کند؛ چون ما معتقدیم تمام موجودات بی جان حتی رشته تحصیلی هم دارای مزاج هستند.

اگر کسی مزاج گرم و خشک مادرزادی دارد و در یک رشته ای تحصیل کند که خشکی وحرارت بدن او فزونی داشته باشد، آسیب می بیند.

این افراد با مدیریت و تدبیر مزاج می توانند از سلامت کافی برخوردار شوند.

کد خبر 303629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.