۸۵ درصد خانم های باردار کشور کمبود ویتامین D دارند

غذا خوردن یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد است و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می شود و هر موجود زنده جهت حفظ حیات خود برای بدست آوردن غذا تلاش می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، برای انسان تغذیه و انتخاب غذا بیش از هر موجود زنده ای اهمیت پیدا می کند، چرا که تغذیه صحیح پدیده رشد را برای او فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد.

استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می شود.

غذای سالم و حلال، هدیه ای بهشتی است که خداوند برای بندگان خداجوی خود فرستاده است و مؤمنان راستین، آن را وسیله ای برای شکر گزاری و عبودیت بیشتر می دانند وهر لقمه از آن میخورند، به یاد محرومان و گرسنگان نیز هستند.

غذا، از ابتدایی ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده به شمار می رود و نقش اساسی آن، انکار ناشدنی است.

در این فرصت برای آگاهی از تاثیرمواد غذایی بر سلامت بدن، گفتگویی را با «دکتر رضا امانی – استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

تغذیه نامناسب چه عواقبی دارد؟

دو اصل در تغذیه سالم به نام «تعادل» و «تنوع» وجود دارد، اگر این دو اصل به هر دلیلی نقص شود به این معناست که الگوی تغذیه ای سالمی نداریم زیرا باید همه مواد خوراکی به میزان مورد نیاز بدن تامین شود.

مواد خوراکی چند دسته اصلی دارند که باید مصرف شوند و در این مسیر استفاده از رژیم های غیر علمی نامناسب است، الگوی نامناسب می تواند از جنبه های مختلف برروی کارکرد مغز اثر منفی بگذارد.

نکته قابل توجه این است که بهره وری محصول الگوی تغذیه مناسب است.

در ایام امتحانات چه تغذیه ای مناسب است؟

ما در کشور جزو اولین گرو ه هایی بودیم که بر روی تغذیه و ارتباط آن با یادگیری مغز کار کردیم و نتایجی به دست آوردیم.

در واقع ما با دستکاری و ایجاد برخی تغییرات که در صبحانه کودکان دبستانی انجام دادیم ۲۲ درصد توان تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان ابتدایی را افزایش دادیم.

برخی از افراد در خوردن صبحانه کوتاهی می کنند، نخوردن صبحانه چقدر از راندمان کاری افراد می کاهد؟

بهترین الگوی صبحانه که علم تغذیه آن را تأیید کرده، صبحانه ای است که ۲۵ درصد انرژی روزانه یک فرد را تامین کند.

به عنوان مثال اکثر افراد در روز ۲۰۰۰ کالری نیاز دارند که ۲۵ درصد این عدد با خوردن صبحانه می تواند تامین شود.

یک صبحانه باید به طور کامل گروه های غذایی را در خود جای دهد، البته هنگام خوردن صبحانه باید آب میوه و از خانواده گوشت ها که درحلیم موجود است هم استفاده کرد.

بعضی افراد از اینکه در طول روز دچار خستگی می شوند، گلایه مند هستند، چه اتفاقی باعث این خستگی ها می شود؟

این طبیعی است، همه افراد در طول روز نیاز به زمانی برای استراحت دارند، یکی از بهترین راهها برای تازه شدن، این است که برای میان وعده از میوه های تازه مصرف کنیم، خوردن سیب درختی و پرتقال انتخاب خوبی برای سرحال شدن است.

آیا می توان بهره وری شغلی را با متعادل کردن یا تامین کمبودهای مواد غذایی در سلول های بدن ایجاد کرد؟

هر دو مورد، اصل تعادل باید رعایت شود تا مشکلی به وجود نیاید. تعادل کمک می کند در برابر برخی از آسیب های محیطی دفاع داشته باشیم. اولین تاثیر متعادل کردن مواد غذایی بر روی رفتار و خلق افراد است.

اگر به دلایلی یک هفته میوه مصرف نشود، کم کم اثرات آن را حس می کنیم و به قولی کمبودهای حاشیه ای خود را نشان می دهد و راندمان کاری در افراد کاهش می یابد.

به عنوان مثال یک سوم خانم های باردار دچار کم خونی هستند البته این آمار رو به کاهش است اما در واقع نیمی از توان جامعه ما به واسطه کم خونی افت کارآیی دارد.

کمبودهای تغذیه ای چگونه باعث کاهش راندمان و بهره وری افراد می شوند؟

کمبود ریز مغذی ها از جمله عنصر روی و ویتامین بسیار مؤثر هستند، ضمن اینکه در حال حاضر طبق آمار به طور میانگین ۶۸ درصد افراد جامعه ما از کمبود ویتامین D در کشور دچار مشکل شده اند.

طبق آمار وزارت بهداشت ۸۵ درصد خانم های باردار کشور کمبود ویتامین D دارند و این یک فاجعه است چرا که کمبود ویتامین D با افزایش افسردگی که عامل بزرگ کاهش راندمان در افراد است، رابطه مستقیم دارد.

کمبود روی در افراد کشور ما که در بیش از۳۰۰ آنزیم کارآیی دارد، در بین سایر کشور ها شاخص است، کمبود روی باعث کاهش توان مغزی و افزایش حالات افسردگی شود.

آیا این کمبودها با مواد خوراکی برطرف می شود یا باید از مکمل ها استفاده کرد؟

ما بر اصل پدر علم تغذیه که همان زکریای رازی بود و اعتقاد داشت «تا زمانی که می توانید کمبودها را با خوراکی درمان کنیدو با دارو درمان نکنید»؛ معتقدیم.

اگر با الگوی مواد خوراکی مشکلات را برطرف نکردیم، متخصص تغذیه باید تشخیص دهد که مکمل ها مصرف شوند یا خیر!

بد نیست اطلاع داشته باشید  بهترین منبع تامین روی برای بدن، خوردن صدف است و بعد گوشت های قرمز و منبع بعدی آجیل، مغزها و دانه ها هستند.

در منابع گیاهی گرچه میزان روی بیشتر است اما جذب آنها کمتر است.

کد خبر 303627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.