اجرای طرح مدرسه در مزرعه در شهرضا

شهرضا – رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: از ابتدای امسال تا نیمه نخست اردیبهشت ماه ۸ جلسه طرح مدرسه در مزرعه در روستای اسفرجان شهرضا برگزار شده است.

عبدالرضا تاکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: باتوجه به شرایط مساعد آب و هوایی جهت بروز زنگ زرد گندم لازم است ردیابی مزارع گندم هر چه سریعتر انجام و با مشاهده علائم اولیه بیماری زنگ زرد، نسبت به کانون کوبی آن اقدام شود.

وی اظهار کرد: کشاورزان منطقه برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نیز آگاهی از راه‌های مقابله با راهکارهای مقابله با این بیماری، باید کلینیک های گیاه پزشکی و مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا همچنین بیان کرد: کلزا کاران شهرستان نیز باید دقت کنند که باتوجه به مشاهده آفت بید کلم در مزارع کلزا و به منظور جلوگیری از بروز خسارت و کنترل آفت، لازم است نسبت به  نصب سریع تله های فرمونی در مزارع کلزا جهت ردیابی آفت، سمپاشی با سموم مناسب توصیه شده پس از شکار ۵ حشره کامل آفت در هر تله و اطلاع رسانی به مراکز خدمات کشاورزی در صورت مشاهده آفت اقدام کنند.

تاکی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کشاورزان و نقش آن در کاهش خسارات به زارعان، عنوان کرد: به دلیل آنکه فصل فعالیت کشاورزان در منطقه اسفرجان فرارسیده آنان به علت کار روزانه و یا مسافت زیاد بین مزارع تا مرکز دهستان قادر به حضور در جلسات آموزشی نیستند، از ابتدای فروردین تا نیمه نخست اردیبهشت ماه، تعداد ۸ جلسه آموزشی در قالب طرح «مدرسه در مزرعه» برای آنان برگزار شده است.

وی اضافه کرد: ارائه آموزشهای تخصصی درباره مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم و جو و همچنین  آفات و امراض درختان میوه در این دهستان، از جمله مهمترین موضوعات آموزشی در این جلسات بوده است.

تاکی همچنین با اشاره به اجرای طرح احداث کانال آبیاری در اراضی مزرعه خرده مالک مهیار، اظهار کرد: کانال مذکور  با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال ایجاد شده که ۲ میلیارد ریال  آن از محل اعتبارات عمرانی و ۳۰۰ میلیون ریال آن از محل خودیاری کشاورزان تأمین شده است.

وی ادامه داد: این کانال به طول ۱۷۵۰ متر در حال تکمیل است که با اتمام مراحل احداث آن، بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی این مزرعه از آن بهره مند می‌شوند.

کد خبر 303429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.