۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
بررسی نقش اخلاق در انتخابات

رهبر معظم انقلاب طی سخنانی فرمودند: آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگوئی به یکدیگر است؛ انتخابات باید سالم و رقابتی باشد، رقابت غیر از خصومت و تهمت‌زنیِ متقابل است؛ اینها را باید همه مواظب باشیم.

به گزارش ایمنا، یکی از بحث های داغ این روزها اخلاق انتخاباتی است که یکی از ملاک های انتخاب فرد است. در این جا سعی می کنیم به لزوم توجه به اخلاق انتخاباتی و چیستی آن بپردازیم.

رهبر معظم انقلاب طی سخنانی فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگوئی به یکدیگر است؛ انتخابات باید سالم و رقابتی باشد، رقابت غیر از خصومت و تهمت‌زنیِ متقابل است؛ اینها را باید همه مواظب باشیم.»
همچنین ایشان در جایی دیگر فرمودند: «در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه؛ چه آنهائی که نامزد می شوند، چه آنهائی که طرفدار آنهایند، چه آنهائی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند. جناح های مختلف کشور، بداخلاقی و بدگوئی و اهانت و تهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می شود.»
از جمله بحث های داع این روز ها مسئله رعایت اخلاق انتخاباتی است که باید از سوی مردم و نامزد ها و طرفداران آنها رعایت شود؛ معنی اخلاق انتخاباتی این است که در روند انتخابات هم نامزدها هم طرفداران و هم مردم که انتخاب کننده هستند مسائل اخلاقی را اجرا کنند و خود را به آن ملتزم بدانند .
پیامبر گرامی اسلام فرمودند: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق یعنی من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را تمام کنم.
به این اعتبار هدف از اسلام رعایت و ترویج اخلاق است. یعنی اگر جامعه ای به همه چیز دست یافت اما اخلاق را ریشه کن کرد این جامعه همه چیز انسانیت را از دست داده و همه چیز غیر انسانی را کسب کرده است و در واقع در خلاف جهت حقیقت شنا کرده است.
جامعه ی حاصل از بی اخلاقی جامعه انسانی نخواهد بود بلکه جامعه حیوانی پیشرفته خواهد بود که انسانهای آن حتی از حیوان هم شاید بدتر عمل کنند (اولئک کالانعام بل هم اضل)
از جمله شرایطی که یک رئیس جمهور باید داشته باشد اخلاق خوب و احترام به اخلاق است و اینکه در مدیریت خودش اخلاق را به عنوان شاخص قرار دهد .
معنی اخلاق این نیست که به روی مردم بخندد و با خنده صحبت کند بلکه اخلاق اصولی دارد که در کتابهای اخلاقی مفصل به آن پرداخته شده است؛ رعایت اخلاق در کلیه مراحل کار و تصمیم گیری ها باید لحاظ شود و در هر برنامه ای باید پیوست اخلاقی کار رعایت شود .
با توجه به ضرورت توجه اسلام به اخلاق اما ظاهرا در این ایام کمتر به این نکته توجه شده است تا جایی که با فضای سیاسی که به تدریج در داخل ایران شکل گرفته ظاهرا ما هم رفته رفته به همان سمت و سو می رویم که برای پیروزی در انتخابات یکدیگر را تا حد کفر و الحاد متهم می کنیم؛ بدون اینکه توجه داشته باشیم این رقابت برای ایجاد یک جامعه اسلامی اخلاق مدار انجام می شود و قرار است رئیس جمهوری که از این انتخابات پیروز می آید برای جامعه اسوه ، الگو و نمونه ای باشد که در راس جامعه اسلامی قرار می گیرد و قرار است در فکر و رفتار نمادی از علی ( ع) باشد.
یادمان نرود هر دو طرف مسلمان و شیعه هستیم و رقابت بر سر تشکیل حکومت علی وار است که قرار است جامعه ای نمونه برای جهان اسلام درست کند و حکومت اسلامی را تشکیل دهد./

کد خبر 303423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.