کاهش تصدی گری رویکرد معاونت فرهنگی/ مردم شهر مصدر صدور سبک زندگی هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: عزم خود را جزم کردیم تا از تصدی گری فاصله بگیریم که این مسأله در شورای اسلامی شهر هم مورد تصویب قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان با حضور در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: شهرها مثل آدم ها دچار تغییر و تحول می شوند که برهمین اساس در چرخه تحول شهرها به چند دوره شاخص برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: شهرهای ابتدایی، شهرهای صنعتی بعد از رنسانس، شهرهای پاک و شهرهای فرهنگی از جمله ادوار چهارگانه شهرها هستند.

وی اضافه کرد: دوره شهرهای صنعتی دوره ای است که در شهرهای مهم و شاخص دنیا، تعداد کارخانه ها زیاد بود به طوری که از ایران به آلمان می رفتند تا از کارخانه بنز دیدن کنند و به ژاپن برای دیدار شهرهای صنعتی آن می رفتند تا تجارب آنها را کسب کنند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان عنوان کرد: مدتی که گذشت، مسئولان شهرهای بزرگ و صنعتی دنیا احساس کردند که صنعت و دود  و ترافیک آن شهرها را از بین می برد.

وی افزود: در شهرهای صنعتی، مهندسان و کسانی که به علوم فنی مسلط بودند، این شهرها را اداره می کردند،  پس از این دوره از دل شهرهای صنعتی، صداهایی از سوی طرفداران محیط زیست بلند شد.

وی در ادامه گفت: طرفداران محیط زیست شعارهایی دادند که شهر در حال  از بین رفتن هستند و در همین راستا باید فضای سبز توسعه پیدا کند و در همین دوره بود که آرام آرام پارک های شهری شکل گرفت و درختکاری مهم تلقی شد و نهضت بیرون رفتن کارخانه ها از شهرها آغاز شد و درگام نهایی کارخانه ها از دل شهرهای صنعتی به شهرهای کشورهای جهان سوم منتقل شد.

قاسم زاده تصریح کرد: دوره ای که امروز با آن رودرو هستیم دوره شهرهای فرهنگی است؛ در این دوره شهرهایی مهم است و بیشتر دیده می شود که اتفاقات فرهنگی مختلف در آن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: شاخص شهرهای فرهنگی به تعداد مراکز فرهنگی، نشانه ها و نمادهای فرهنگی، رخدادهای فرهنگی  بستگی دارد.

وی عنوان کرد: از آنجایی که شهرها در حال تغییر هستند در مقابل این تغییرات باید چند مواجهه داشته باشیم؛ اول اینکه در مقابل تغییر مقاومت به خرج دهیم اگر این تغییر، تغییری باشد که از اراده ما خارج باشد چه بخواهیم  چه نخواهیم زیر چرخه های این تغییر قرار می گیریم.

وی ادامه داد: در دوره شهرهای صنعتی، ما بدون آنکه بخواهیم کارخانه ها را وارد شهرها کردیم اما آیا این امر شناخته شده و با مطالعه بود؟ و یا در دوره شهرهای پاک، پارک هایی در شهرهای ما ایجاد شد مدل آن ایرانی است.

این مقام مسئول شهری موضع بعدی در قبال تغییر را رها کردن خود در مقابل تغییر ارزیابی کرد و گفت: مثل خزی بر روی آب اراده را  از خود سلب کرده و خود را تسلیم شرایط کنیم.

وی اضافه کرد: مواجهه دیگر در مقابل تغییرات این است که دست به انتخاب بزنیم و مواجهه  آخر در مقابل تغییر که  ایده آل ترین شکل محسوب می شود این است که خود خالق تغییرات باشیم در این شرایط است که به سمت تمدن سازی حرکت کرده ایم.

وی در ادامه گفت: اگر فرهنگ ما استعداد تمدن زایی دارد چرا خودمان تمدن، خلق نکنیم؟ مگر از باغ های ایرانی در گذشته الگو برداری نمی کردند؟ مگر مکتب ادبی و فلسفی در شهر اصفهان نداشته ایم؟

قاسم زاده اضافه کرد: سه موضع قبلی موضع انفعال و موضع چهارم موضع فعال در مقابله با تغییرات است.

وی یادآور شد: زمانی در بازار ایران خود خالق بودیم به گونه ای که الگوی بومی برای فعالیت های اقتصادی کشور بود و توسط معماران داخلی طراحی شده بود اما باید  به روز شده وبا نیازهای روز آن حرکت کنیم اما چون این حرکت صورت نگرفت در دوره شهرهای صنعتی پاساژ وارد شد و به دلیل انفعال بازاریان پس از آن هایپرها و سیتی سنتر پا به عرصه فعالیت های اقتصادی شهر ما گذاشتند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان بیان کرد: با اینکه معماری ۴۰۰ سال پیش سرمایه معماری ماست اما توقف در آن صحیح نیست چراکه باید زایش پیدا می کرد و همگام با زیست جدید شهری، الگوهای  جدید اقتصادی ارائه می شد.

وی ادامه داد: گاهی این عدم تغییر به خاطر ضعف و نادانی است و گاهی هم اطلاعات وجود دارد ولی از این منابع اطلاعاتی و استعدادها استفاده نمی شود.

وی با اعلام اینکه تمدن مولود فرهنگ است، تاکید کرد: اگر یک فرهنگی قوی باشد می تواند تمدن آفرینی کند؛ ادبیات، دین، تاریخ، جغرافیا و منابع انسانی ازجمله ارکان فرهنگ غنی ایرانی هستند.

قاسم زاده در ادامه گفت: وقتی توانسته ایم در دوره های گذشته  تمدن آفرینی کنیم باز هم می توانیم دست به بازآفرینی و زایش بزنیم چراکه در طول زمان دست به انقلاب اسلامی زده ایم و دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم بر همین اساس رویکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان طی سال های اخیر تحت عنوان کوشش جهت هموار سازی مسیر تجلی تمدن نوین اسلامی در شهر اصفهان نام گذاری شده است.

وی افزود: ایران کشوری است که همه ما به آن ارادت داریم و افتخار ما این است که ایرانی هستیم. درشهرهای ایران اگر بخواهیم شهری را مستعد ظهور تمدن نوین اسلامی بدانیم بدون شک باید از اصفهان نام ببریم.

وی در ادامه به تعبیری از غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی پرداخت و گفت: اصفهانی ها هنوز قبول نکرده اند که پایتخت  نیستند چراکه شخصیت شهر شخصیت تمدن سازی است. البته این مسأله در ارتباط با مرکزیت آن مطرح نیست بلکه این است که مردم شهر مصدر صدور سبک زندگی جدید هستند.

این مقام مسئول شهری تاکید کرد: تغییر از یک نقطه در کشور باید شروع شود و ما فکر می کنیم اصفهان، استعداد تغییری که به سمت یک شهر فرهنگی در حد تراز و شاخص برای جمهوری اسلامی برود را دارد.

وی خاطر نشان کرد: در قصه تمدن سازی، محور خلق تمدن خود مردم هستند و اگر ما به مردم اتکا کنیم و برای آن ها، عرصه ظهور استعدادها را فراهم کنیم، خود به خود فرهنگ در دل جامعه شکل می گیرد در همین راستا در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان عزم خود را جزم کردیم تا از تصدی گری فاصله بگیریم که این مسأله در شورای اسلامی شهر هم مورد تصویب قرار گرفت.

کد خبر 303360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.