طرح ملی «خادم»وآموزش ۱۵شاخص به خانواده‌ها/سنجش آمادگی برای مقابله باحوادث

جمعیت هلال احمر به دلیل جایگاهی که در امداد و نجات و آموزش همگانی دارد، طرح خادم را به منظور افزایش شاخص آمادگی ۲۵ میلیون خانوار ایرانی در حوادث اجرا می‌کند تا آمادگی مردم در زمان حادثه ارتقاء یابد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، کشور حادثه‌خیز ما با خطرات طبیعی از جمله سیل، زلزله و خشکسالی روبه‌رو است که به طور متوسط سالانه تعدادی از هموطنان بر اثر مخاطرات طبیعی جان خود را از دست می‌دهند.

آمارها از مرگ سالانه ۲ هزار و ۹۰۰ نفر بر اثر خطرات و حوادث طبیعی در کشور خبر می‌دهند، همچنین ۱.۵ میلیون نفر نیز تحت تاثیر این حوادث و بلایای طبیعی قرار می‌گیرند، البته این آمار به صورت میانگین اعلام شده است.

در حادثه سیل اخیر در آذربایجان شرقی، شهرهای آذرشهر و عجب‌شیر بیشترین تلفات را به خود اختصاص داد، همچنین رانش زمین در استان کردستان و آذربایجان غربی منجر به فوت تعدادی از هموطنان شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که شاخص آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا و حوادث طبیعی ۹.۳ امتیاز از ۱۰۰ است که این شاخص نشان می‌دهد تا شرایط ایمن و تاب‌آور فاصله بسیاری داریم.

بر همین اساس آموزش خانوارهای ایرانی به صورت خانه به خانه صورت می‌گیرد به طوری که در سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد از خانوارها که در شهرستان‌های دورافتاده زندگی می‌کردند توسط بهورزان و رابطان سلامت تحت آموزش قرار گرفتند، همچنین با همکاری هلال احمر اجرای طرح ملی «خادم» با هدف برانگیختن حساسیت خانوارها در برابر حوادث طبیعی در حال برگزاری است.  

فعالیت‌های آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر در قالب طرح خادم

آموزش همگانی طرح خادم بر مبنای ماده سه اساسنامه جمعیت هلال احمر که شامل برنامه‌ریزی و اقدام برای آماده کردن مردم در برابر حوادث و بلایا می‌شود، بر عهده جمعیت هلال احمر است.

با توجه به اصول و شاخص‌هایی که در آموزش همگانی است فعالیت‌های آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر به عنوان یک برنامه ملی در قالب طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) پایه‌گذاری شده است.

طرح خادم با هدف فراگیر شدن آموزش‌های امداد و نجات و کمک‌های اولیه اجرا می‌شود و آموزش دیدگان این طرح با مراجعه به درب منازل مردم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در خانواده‌ها را در راستای آمادگی در برابر حوادث، آموزش می‌دهند.

خادم، خانواده آماده در مخاطرات

هدف اصلی این طرح مراقبت هر فرد به هنگام وقوع حوادث و بلایا از خود و دیگر اعضای خانواده است، برنامه ملی خادم، ارتقای سطح آمادگی خانواده‌ها است، مواردی که در شاخص آمادگی خانوار آمده در موضوع آموزش خانواده‌ها گنجانده شده است؛ بدان معنا که اگر خانواده‌ها به این موارد عمل کنند آمادگی آنها بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با اجرای طرح خادم با بیان اینکه آمادگی مردم در حوادث، وضع مطلوبی ندارد،  گفت: اجرای طرح ملی خادم (خانواده آماده در مخاطرات) توسط هلال احمر، شاخص آمادگی مردم را در حوادث افزایش ‌می‌دهد.

اسماعیل نجار افزود: هلال احمر به دلیل جایگاهی که در امداد و نجات و آموزش همگانی دارد، طرح خادم را به منظور افزایش شاخص آمادگی ۲۵ میلیون خانوار ایرانی در حوادث تا سال ۱۴۰۰ اجرا می‌کند تا آمادگی مردم در حوادث ارتقاء یابد.

در این رابطه مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح ملی خادم در استان اصفهان به خبرنگار "ایمنا" گفت: خادم مخفف «خانواده آماده در مخاطرات» است، بدان معنا که خانواده و مردم باید در برابر مخاطرات آمادگی لازم و کافی باشند.

محسن مومنی افزود: چنانچه حادثه‌ای مانند سیل و زلزله اتفاق افتاد، باید آمادگی لازم وجود داشته باشد و در این صورت آسیب‌های ناشی از حوادث بسیار کمتر خواهد بود و خسارت‌ها و تلفات کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ۱۵ شاخص طرح ملی خادم بیان کرد: در طرح ملی خادم آموزش ۱۵ شاخص در نظر گرفته شده و هر خانواده این آموزش‌ها را فرا می‌گیرد و بر مبنای آموزش این شاخص‌ها آمادگی خانواده‌ها برای مخاطرات سنجیده می‌شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان ادامه داد: در این طرح سعی بر این بوده تا با آموزش‌های چهره به چهره در خانه‌ها، خانواده‌ها با این شاخص‌های ۱۵گانه آشنا شوند.

اجرای طرح ملی خادم در ۸ شهرستان اصفهان به صورت پایلوت

وی ادامه داد: در ۸ شهرستان کاشان، خمینی‌شهر، نایین، سمیرم، فریدونشهر، نجف‌آباد، چادگان و خوانسار طرح ملی خادم به صورت پایلوت انجام می‌شود.

مومنی با تاکید بر این نکته که اکنون میزان آمادگی خانواده‌های ایرانی در برابر مخاطرات کم است، بیان کرد: اکنون هر خانواده ایرانی حدود ۱۰ درصد در برابر مخاطرات آمادگی دارد و این امر نشان می‌دهد که میزان آمادگی‌ خانواده‌های ایرانی در برابر مخاطرات بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: همین امر ضرورت اجرای طرح ملی خادم و ارائه آموزش به خانواده‌ها را نشان می‌دهد و با اجرای این طرح تلاش بر این بوده تا آمادگی در برابر حوادث بیشتر شود.

آموزش ۱۵ شاخص به خانواده‌ها

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان تصریح کرد: وجود اکیپ استقراری در خانواده‌ها، اطلاع از نقشه اضطرار خانواده، داشتن برنامه برای رسیدگی به افراد کم‌توان در خانواده، وجود یک فرد آموزش دیده در خانواده، میزان آگاهی نسبت به اجزای ایمنی و سازه‌های ساختمانی و مشخص کردن نقاط خطر ساختمان  از جمله مهم‌ترین شاخص‌های مهم در اجرای طرح ملی خادم است.

کد خبر 303333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.