بارگذاری ۲۵۶ لایه اطلاعاتی املاک شهر در سایت Esup

به دنبال برون سپاری خدمات شهرسازی، 256 لایه اطلاعاتی از املاک شهر بر روی سایت http://Esup.isfahan.ir بارگذاری شده است تا شهروندان در هر ساعت از شبانه روز از مشخصات ملک خود مطلع شوند.

به گزارش ایمنا، هر کشوری متناسب با موقعیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود اهداف خاصی را در رابطه با ایجاد شهرهای الکترونیکی مدنظر قرار می دهد.

توسعه اقتصاد پایدار، ارتقاء مدیریت شهری، بهبود بخشیدن به کیفیت خدمات و بالا بردن استانداردهای زندگی شهروندان، آماده کردن شهروندان برای زندگی در جامعه اطلاعاتی و موارد دیگر از اهداف شهرهای الکترونیک محسوب می شود.

تعریفی کلی که بتواند مفهوم شهر الکترونیکی را به صورت جامع ارائه دهد به این صورت است که "شهر الکترونیک" شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستم های الکترونیک امکان پذیر باشد.

در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود وقت زیادی را صرف کنند. بلکه تمام این کارها را می توانند از طریق نرم افزارهای فناوری از جمله رایانه های شخصی و اتصال به شبکه جهانی انجام دهند.

البته ایجاد یک شهر الکترونیکی بدون وجود یک زیر ساختار مناسب ممکن نیست، چنین زیر ساختی می تواند بخش های مهمی نظیر وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص، محیط حقوقی به معنی وجود قوانین و مقررات مورد نیاز (قانون تجارت الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی قانون جرایم سایبری و غیره)، شرایط فرهنگی مناسب برای استفاده از خدمات شهر الکترونیکی و زیر ساخت مخابراتی فناوری اطلاعات داشته باشد.

یکی از زیرمجموعه های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان "مدیریت شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان" است که توسعه، استقرار و پشتیبانی استفاده از نرم افزار شهرسازی الکترونیک را پیگیری می کند.

به منظور آگاهی هر چه بیشتر از فعالیت های این بخش،   گفتگویی را با "وحید مهدویان- مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان" انجام داده ایم که ماحصل آن از نظرتان می گذرد:

ساختار و جایگاه معاونت شهرسازی و معماری را تشریح کنید.

معاونت شهرسازی و معماری یکی از معاونت های زیرمجموعه شهرداری اصفهان است که کلیه مباحث مربوط به ساخت و سازهای شهری را نظارت، سیاست گذاری و راهبری می کند.

زیر مجموعه های این معاونت، مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی است که نظارت بر ساخت و سازها و ضوابط و مقررات حاکم بر ساخت و ساز ها را  بر عهده دارد، مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری که کلیه طرح های توسعه شهری را راهبری و هدایت می کند، مدیریت طراحی و معماری طراحی های موردی شهری و معماری توسط این بخش طراحی و برنامه ریزی می شود، مدیریت کمیسیون های ماده صد که کلیه تخلفات ساخت و ساز را بررسی و اعمال قانون می کند و مدیریت شهرسازی الکترونیک و برون سپاری در راستای شفاف سازی خدمات شهرداری اقدام می کند.

ایجاد شفافیت در ارایه خدمات به عنوان چشم انداز معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در اجرای این خدمت به شمار می رود.

تاکنون در راستای الکترونیکی شدن خدمات شهرداری چه اقداماتی انجام شده است؟

پروژه شهرسازی و برون سپاری یکسال است در حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان کلید خورده و با حمایت شهردار اصفهان و معاونان وی خوشبختانه در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان برنامه ریزی های لازم انجام و این سیستم عملیاتی شده است.

مردم چگونه می توانند از این امکانات استفاده کنند؟

مردم به راحتی و در هر ساعتی از شبانه روز در هر جایی از دنیا که باشند، می توانند به سایت http://Esup.isfahan.ir که پیشخوان ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان است، مراجعه کنند.

در این سایت ۲ بخش است، در بخش اول شهروندانی که درخواستی از شهرداری ندارند، مثل دانشجویان، مهندسان، شهروندان عام و غیره، اما می خواهند اطلاعاتی از شهر و طرح های مصوب داشته باشند و یا اطلاعات عام در رابطه با خیابان هایی که قرار است در شهر احداث شوند و در میزان تعریض گذرها و ارتفاع ساخت پلاکی که مالک آن هستند یا قصد خرید آن را دارند، کدنوسازی و ضوابط ساخت آنها را مشاهده کنند، به این سایت مراجعه می کنند.

در این بخش شهروندان همچنین می توانند از طریق سامانه شهرنما که ۵۲۰۰ کیلومتر معابر و فضاهای عمومی شهر را تصویر برداری هوایی ۳۶۰ درجه کرده، بازدید مجازی از شهر اصفهان داشته باشند.

در حال حاضر برای ۷۰۰ هزار ملک در شهر اصفهان کد نوسازی و دقیق سازی بر روی نقشه هوایی اصفهان پیاده سازی و۳۴۰۰ شیت نقشه طرح های قدیمی از سال ۵۳ تاکنون بارگذاری شده است.

اساس کار ما شفاف سازی و ارایه اطلاعات به مردم است؛ خیابان ها، معابر و بوستان ها در نقشه مشخص شده اند؛ یعنی اتفاقی که تا چند روز پیش نبود و مردم برای اطلاع از ملک مورد نظر باید به شهرداری مراجعه می کردند و رفت و آمدها به شهرداری زیاد بود با راه اندازی این سامانه، مردم به راحتی می توانند به سایت مراجعه و از آخرین تغییرات کاربری ها و طرح های شهری مطلع شوند.

در این بخش دسترسی به اطلاعات محرمانه ملک امکان پذیر نیست بنابراین در بخش دوم این سایت، صرفاً مالک می تواند برای یکبار به شهرداری مراجعه و گذرواژه و رمز عبور دریافت نماید و از این طریق اطلاعات محرمانه پلاک خود را مشاهده کند.

در این بخش۲۵۶ لایه اطلاعاتی بارگذاری شده و اطلاعات مربوط به ملک را ارایه می کند.

سعی شده سامانه به گونه ای طراحی شود تا افرادی که خیلی اطلاعات نرم افزاری ندارند هم بتوانند به سایت مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را به صورت لایه های کاربری به فارسی دریافت کنند.

در این مدت نقاط ضعفی هم مشاهده شده است؟

البته وقتی می خواهیم از سیستم سنتی به سمت سیستم های نوین پیش رفته و تغییر رویه دهیم، مقاومت های خواسته و ناخواسته زیادی ایجاد می شود که به نظر می رسد بخشی از آنها به دلیل این است که شاید برخی منافع به خاطر شفاف سازی به خطر می افتد.

۱۷ سرور در سازمان فاوا این پروسه را اداره می کند که با همت مدیران شهری مشکلات آن کمتر و همراهی ها با آن بیشتر شد. پروسه ما نیاز به حرکت و توسعه بیشتر دارد تا بستر مدیریت اطلاعات واحد شهری را به وجود آوریم.

تاکنون آنچه در تصور مردم از شهرداری بوده در اذهان مردم وجود داشته، کارهایی زمانبر، پیچیده و حتی اعصاب خردکن  بوده و حتی این بی اعتمادی به وجود آمده بود که فرایندها را آنقدر پیچیده کرده اند که شاید شفافیت برای ارایه خدمات وجود ندارد؛ ولی با تغییر نگرش به وجود آمده، طرح ها به راحتی در اختیار مردم قرار گرفت تا مردم بدون هیچ واسطه ای، کارگزار درخواست های خود باشند.

در خبرها شنیدیم که پلیس ساختمان در شهر اصفهان فعال شده، ضرورت این اقدام چیست؟

آیین نامه پلیس ساختمان طی لایحه ای در خرداد سال ۹۳ توسط شهرداری اصفهان به شورای اسلامی شهر ارسال و در آذرماه ۹۳ به تصویب شورای شهر رسید و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد.

بر اساس این آیین نامه که با هدف نظارت حداکثری بر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد پروانه ساختمان در حین ساخت وساز، تشخیص جلوگیری به هنگام از هر گونه تخلفات ساختمانی، نگارش و ابلاغ شده است، تیم ۳ نفره کارشناسی  که در مناطق ۱۵ گانه شهرداری مستقر می باشند، موظف به انجام بازدید های دوره ای و موارد مربوط به شکایات مردمی و اعلام نظر کارشناسی هستند.

پلیس ساختمان یا به عبارتی دیگر گشت فنی ساختمان تیمی کاملاً فنی و کارشناسی هستند که هنگام بازدید از ساختمان، ضوابط شهرسازی، مفاد پروانه ساختمان و موارد مربوط به مقررات ملی ساختمان را کنترل و صحت یا عدم صحت آن را اعلام می کند و در صوت مشاهده تخلف با هماهنگی تیم کنترل ساختمان، از ادامه ساخت و ساز جلوگیری به عمل می آید.

برای گشت فنی ساختمان نرم افزاری در سیستم شهرسازی و درآمد پیش بینی شده که کلیه اطلاعات پرونده های شهرداری از طریق نرم افزار اپلیکیشن که بر روی تبلت ماموران گشت فنی نصب می شود، قابل دسترسی در محل است.

 با وجود این نرم افزار دیگر نیاز نیست پرونده ای در محل رؤیت شود زیرا موقعیت ملک توسط GPS شناسایی وکلیه محتویات پرونده از جمله پروانه دار بودن یا نبودن ساختمان به صورت کاملاً الکترونیکی کنترل و در صورت مشاهده تخلف، مراتب به شهرداری و مالکین ابلاغ می شود.

نرم افزار گشت فنی ساختمان راه اندازی شده و همزمان با تسری سیستم شهرسازی و درآمد، این نرم افزار هم در اختیار کارشناسان مستقر در مدیریت خدمات شهری مناطق ۱۵ گانه شهرداری قرار می گیرد.

آیا ساخت نما برای ساختمان ها در شهر اصفهان ضوابط خاصی دارد؟

با توجه به تاریخی بودن شهر اصفهان، ضوابط شهرسازی خاصی در این شهر وجود دارد، اگر در برخی از شهرها نماسازی های رومی وجود دارد، در اصفهان طبق ضوابط شهر و به خاطر شرایط اقلیمی این نماها ممنوع اعلام شده است.

شهر اصفهان شهری آجری و با کالبدی ویژه است و الگوها و آرایه های خاص خود را دارد، به همین دلیل نماهای رومی همانطور که از اسم آن پیداست، شایسته اصفهان نیست و اگر احداث شود جرایم سنگینی برای آنها درنظر گرفته شده و حتی بعضاًحکم تخریب برای آنها صادر می شود.

تبصره ۹ شهرسازی و معماری چیست؟

محاسبات ریالی و مالی است، ساخت و سازهای خلاف در کمیسیون های ماده ۱۰۰ بررسی و جرایمی صادر می شودکه تبصره ۹ یکی از موارد مطرح شده در ماده صد است.

شهروندان می توانند بدون واسطه، شفاف و دقیق پاسخ سؤالاتی مثل: چند طبقه، کاربری، ضابطه ،  میزان عقب نشینی، عرض گذری، مبلغ پروانه ساختمان و غیره را به راحتی برای پلاک خود یا هر پلاکی که قصد خرید آن را دارند، از سایتhttp://Esup.isfahan.ir دریافت کنند.

کد خبر 303299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.