بررسی نقش سکانداران کشتی شهر در جامعه / سکان هدایت شهر به دست اهالی شورا

چند صباحی تا انتخابات پنجمین دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا باقی نمانده از این رو سعی می شود در این جا به نکاتی پیرامون نقش و جایگاه شوراهای شهر در جامعه پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، شهرها و روستاها امروزه با مسائل گوناگونی روبرو هستند که بررسی آنها از تمامی جهات نیازمند یک ساز و کار دقیق است.

به عنوان مثال محیط زیست، ترافیک، مسائل عمرانی، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی و اجتماعی و ورزشی از جمله موضوعات مرتبط با یک شهر هستند که برای رفع اشکالات آن و اجرای صحیح برنامه ها در این حوزه ها با کمک تمامی سازمان های مربوطه نیاز به یک ساز و کار قوی است تا این نیاز ها با توجه به درخواست های مردم شهر برطرف شود.

حال سازو کاری در قانون اساسی جمهورس اسلامی ایران برای رفع این مشکلات در سطح شهر و روستا تعریف شده است تا با بررسی دقیق مسائل شهری و روستایی که افراد این شوراها به آن اشراف دارند برطرف شود.

کارکردهای شورا

حال این امکان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است و با توجه به آن مردم نمایندگان خود در این شورا ها را هم می توانند برگزینند که این خود تجلی مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

با نگاهی به مطالب بیان شده در می یابیم که این شوراها با چه هدفی شکل گرفته اند و ساز و کار ورود نمایندگان مردم به این شوراها با توجه به قوانین براساس چه نیاز هایی است ولی شاید سوال بعدی این باشد که کارکرد این شورا چیست و اگر نباشند چه مشکلاتی بوجود خواهد آمد؟

 قبل از پاسخ به این سوال باید گفت شوراها باید در شهر ها به صورت جامع به فعالیت خود بپردازند. این به آن معنا است که در شهرها باید مدیریت واحد شهری شکل گیرد تا شورای آن شهر به تمامی ارگانهای شهری واقف و قدرت تصمیم گیری در مورد آنها را داشته باشند که در این صورت شوراها به بهترین جایگاه خود خواهند رسید.

هدف قانون اساسی هم از تاسیس شوراها همین بوده است حال بماندکه مجلس شورای اسلامی در سال های اخیر با برنامه ها و لوایحی درصدد بوده تا این مدیریت واحد به شوراها تعلق نگیرد.

در صورت تحقق مدیریت واحد شهری شوراها می توانند بهترین عملکرد را از خود داشته باشند و بر اساس آن سیاست های شهری را در پیش بگیرند. اما در حال حاضر برخی از لوایح تصویب شده شورای شهر تنها برای شهرداری الزام آور است ودیگر نام آن را باید شورای شهرداری گذاشت.

پس بهترین کارکرد و عملکرد شوراها را می توان در حالی دانست که مدیریت واحد شهری محقق شود گرچه در دوره های گذشته اعضای شورا و شهرداری با اقدامات خود سعی کرده اند میان دستگاه های اجرایی هماهنگی ایجاد کنند تا کمی به روح مدیریت واحد شهری نزدیک شوند و مشکلات شهری هم با همکاری سایر نهاد های زیبرط پیگیری شود.

بررسی مشکلات شهری از تمامی جهات

حال که شوراهای شهر به مکانی برای تصمیم گیری برای رفع مشکلات شهری تبدیل شده اند این پارلمان باید از وجود تمامی تخصص های لازم برای شهر بهره گیرد.

به عنوان مثال افراد راه یافته به این مجلس باید در زمینه های مدیریت شهری، مباحث مالی و حقوقی و گردشگری، مباحث محیط زیستی، مباحث عمرانی و شهرسازی، مباحث فرهنگی_ اجتماعی و مباحث بهداشتی و سلامتی تخصص داشته باشند.

این خود می تواند مشکل گشای بسیاری از ناهمواری های زندگی امروزه مردمان یک شهر باشد زیرا که حضور هر فرد متخصص در یکی از این زمینه ها در شوراها می تواند نقش موثری را در کمک به این شهر داشته باشد.

در دوره های قبلی شوراهای شهر هم شاهد اقداماتی در زمینه های گوناگون بودیم که موجب اخذ تصمیمات درست شهری شد. به عنوان مثال در حوزه های عمرانی، بهداشت، فرهنگی، محیط زیستی و مالی برنامه های خوبی انجام شد اما این ما هستیم که می توانیم با انتخاب بهترین کاندیداهای شهری آینده شهری را از تمامی جهاتی که گفته شده بود را تضمین کنیم.

کد خبر 303275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.