فشار خون، قاتل خاموش/ آمبولی ریه؛ ثمره تشخیص دیرهنگام بیماری های وریدی

بیماری فشار خون هیچ علامتی ندارد و تنها از طریق معاینات دوره ای توسط پزشک، می توان به وجود آن پی برد، به همین دلیل از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می شود.

به گزارش ایمنا، قلب مانند یک پمپ طراحی شده است که خون را در داخل بدن ما به گردش در می آورد، به گونه ای که خون از طریق شریان ها به عضلات و اندام های ما پمپ می شود.

پمپ ها از طریق تولید فشار کار می کنند. بنابراین تولید فشار بیش از حد، باعث وارد آمدن فشار به قلب و عروق می شود که این حالت می تواند باعث نارسایی قلبی و یا پاره شدن یکی از سرخرگ ها شود.

فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که خون مجبور باشد با فشاری بیشتر از داخل سرخرگ ها حرکت کند و علائم ان شامل خون دماغ و قرمزی صورت، سردرد، خواب آلودگی، سردرگمی و کما است.

در خصوص فشار خون و بیماری های قلبی عروقی با دکتر محمود هادی زاداه، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص نارسایی قلب به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

با توجه به اینکه بیماری فشار خون هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد، تعریف شما از این بیماری چیست و در چه صورتی می توان گفت که فرد به فشار خون بالا مبتلا شده است؟

هنگامی که فشار سیستولیک (ماکزیمم) بیمار به 140 میلی متر جیوه یا بالاتر برسد یا فشار دیاستولیک (مینیمم) به 90 میلی متر جیوه یا بالاتر برسد، می توان گفت که فرد دچار فشار خون بالا شده است. این در حالی است که با یک بار اندازه گیری فشار خون نمی توان گفت فرد به فشار خون بالا مبتلا شده است.

بنابراین فشار خون بیمار باید حداقل در دو جلسه و با یک دستگاه فشار خوب و قابل اطمینان بررسی شده و در صورتی که فشار خون از این حد بالاتر بود می توان گفت که فرد دچار بیماری فشار خون بالا شده است.

گاهی اوقات برخی از افراد از این موضوع شکایت دارند که فشار خون آنها در منزل با فشار خونی که در مطب پزشک چک می شود با هم تفاوت دارد. اندازه گیری فشار خون در منزل در چه صورتی دقیق است؟

در این مورد باید توجه داشت چنانچه اندازه گیری فشار خون در منزل توسط یک دستگاه قابل اعتماد صورت گیرد و نکات لازم رعایت شود، می توان گفت فشار خونی که در منزل اندازه گیری می شود دقیق تر است.

علت این موضوع این است که برخی از افراد در محیط هایی که پرستاران و یا پزشکان وجود دارند، دچار استرس شده و در نتیجه فشار خون آنها به طور کاذب افزایش پیدا می کند. بنابراین فشار خون آنها در منزل طبیعی است و از آن به عنوان فشار خون معیار تعبیر می شود.

فشار خون بالا چه عوارضی را برای افراد ایجاد می کند و آیا تجویز چندین دارو برای کنترل فشار خون از نظر شما صحیح است؟

فشار خون می تواند عوارض مختلفی در افراد ایجاد کند که شامل بیماری های چشمی، سکته های قلبی، سکته های مغزی، امراض کلیوی، بیماری های عروق اندام ها و ...است.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در بسیاری از افراد با تجویز یک نوع دارو نمی توان فشار خون را کنترل کرد و نیاز به مصرف چند دارو است. در این صورت فشار خون بیماران در حد طبیعی کنترل شده و عوارض جانبی داروها نیز کمتر ایجاد می شود. این در حالی است که تنها استفاده از یک نوع دارو برای مدت زیاد باعث ایجاد عوارض در بیماران می شود.

بیماری های قلبی و عروقی به چند دسته تقسیم می شوند و شایع ترین امراض عروقی کدامند؟

بیماری های قلبی عروقی را می توان به دو دسته عمده بیماری های قلبی و عروقی تقسیم کنیم که بیماری های قلبی خود به انواع گوناگونی نظیر امراض عضلات قلب، بیماری های عروقی قلب، دریچه ای قلب و ... تقسیم می شوند.

بیماری های عروقی به سه دسته اصلی  تقسیم می شوند که بیماری های سرخرگ ها یا شریان های بدن شایع ترین آنها هستند. این شریان ها خون اکسیژن دار را از قلب به قسمت های گوناگون بدن منتقل می کنند. حال چنانچه سرخرگ های خود قلب دچار مشکل شوند، ممکن است فرد به آنژین صدری، دردهای قلبی، تنگی نفس، سکته قلبی و ...مبتلا شود.

علائم بیماری شریان های قلب چیست و تشخیص صحیح این امراض چه تاثیری در بهبود بیماران دارد؟

اگر فرد در هر قسمت از بدن دچار تنگی عروق شریانی شود، علائم خاصی از خود بروز می دهد. برای مثال چنانچه عروق اندام های تحتانی و پاهای بیمار دچار تنگی شود، فرد دچار احساس لنگی در پاها، درد و کوچک شدن محیط اندام مواجه می شود که برخی اوقات بیماری های دیگری به بیمار نسبت داده می شود، در حالی که فرد دچار یک بیماری عروقی شده است.

حال چنانچه گرفتگی شریان های داخل شکم وجود داشته باشد، فرد مبتلا به دل درد شده و تصور می کنند که این علائم ناشی از بیماری های گوارشی است. ازدیگر بیماری های شریان ها می توان به گشاد شدگی سرخرگ ها اشاره کرد که تشخیص صحیح آنها کمک زیادی به بهبود بیماران می کند.

لخته های خونی جزو کدام دسته از بیماری های قلبی عروقی هستند و در چه صورتی می توانند خطرناک باشند؟

دسته دیگر بیماری های سیاهرگ ها یا وریدها هستند. وظیفه سیاهرگ ها انتقال خون از بافت ها به قلب است. یکی از شایع ترین بیماری های وریدی، ترومبوزها یا لخته های خونی است که برخی از افراد مستعد ابتلا به این بیماری ها هستند و در صورت تشخیص به موقع و سریع به راحتی درمان می شود و در غیر این صورت کاملا خطرناک بوده و می تواند باعث آمبولی ریه شود.

بیماری های لنفاوی چه افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد و درمان بیماری واریس چگونه است ؟

نارسایی های وریدی نیز از دیگر امراضی است که باعث ایجاد واریس می شود و با استفاده از لیزر و به صورت سرپایی درمان می شود. دسته سوم بیماری های لنفاوی هستند خود را با تورم شدید در پاها و دست ها نشان می دهد. این امراض بسیاری از افرادی را که تحت رادیوتراپی و یا انواع جراحی ها قرار می گیرند در بر می گیرد.

کد خبر 303199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.