اصفهان ساختار تاریخی شهری خود را حفظ کرده است

عضو انجمن شهرسازی هامبورگ با اشاره به اینکه صنعتی شدن شهر هامبوگ تا حدودی بر ساختار شهری آن تاثیر گذشته است گفت: خوشبختانه شهر اصفهان ساختار تاریخی خود را حفظ کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز(۲۶ اردیبشهت) «اشتوارتس کوپف» عضو انجمن شهرسازی هامبورگ مهمان نوزدهمین جلسه از سلسله نشست های راهبردی معماری و شهرسازی بود.

در این نشست قرار بود تا کوپف با ارائه سخنانی تجارب و دستاوردهای شهر هامبورگ در حوزه بازسازی معماری های قدیمی شهر را به سمع و نظر اساتید، دانشجویان و برخی از مدیران دستگاه های مختلف شهرداری برساند.

وی در این جلسه که در سالن کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه در شهر هامبورگ ۱۰ سال پیش اولین قانون حفاظت از بناهای تاریخی تصویب شد گفت: اهمیت حفظ بناهای تاریخی در شهر هامبورگ پس از جنگ جهانی دوم بیشتر شد و مسئولان تصمیم بر تصویب چنین قانونی گرفتند.

وی با اشاره به اینکه پس از تصویب این قانون عمل به این قانون به دلیل تخریب بسیاری از بناهای تاریخی بسیار سخت بود گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بناهای تاریخی این شهر حفاظت شده است و در حال حاضر هم این موضوع رعایت می شود تا جایی که نام ۱۸ هزار بنا در لیست آثار حفاظتی این شهر قرار دارد.

این عضو انجمن شهرسازی هامبورگ اضافه کرد: اولین دلیل تصویب این قانون اهمیت وجود این بناها بود و در بخشی از قانون متذکر آمده است که ارزش حفظ مکان های تاریخی شهر بوسیله میزان حفاظت از آن مشخص می شود.

کوپف با اشاره به اینکه تعداد زیای از مکان های تاریخی این شهر مورد حفاظت قرار دارند گفت: مساجد، کلیساها، واحد های مسکونی و تجاری بسیاری در حال حاضر تحت محافظت هستند.

وی اضافه کرد: در شهر هامبورگ تونلی زیر رودخانه قرار دارد که با هزینه ۱۵۰ میلیون یورویی محافظت می شود که این مبلغ  از هزینه ساخت آن بیشتر است.

عضو انجمن شهرسازی هامبورگ با اشاره به اینکه برای بازسازی مکان های تاریخی باید از نمای آن مکان به خوبی محافظت شود گفت: علاوه بر این برای بازسازی باید از مصالح همخوان با همان معماری و با همان ترکیب رنگ استفاده کرد.

کوپف با اشاره به اینکه قانون حفاظت از بناهای تاریخی در تمام شهر هامبورگ باید اجرا شود و به افرادی که به آن توجه کنند معافیت مالیاتی تعلق می گیرد اضافه کرد: البته چگونگی عمل به این قانون در هر منطقه ای از این شهر ممکن است متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه در مکان هایی که بازسازی شده اند عرض خیابان ها عریض تر شده اند گفت: این تنها تفاوت ساختاری این شهر با گذشته آن است، حتی نوع و سبک معماری های نوسازی شده تفاوتی نکرده است.

عضو انجمن شهرسازی هامبورگ با اشاره به اینکه صنعتی شدن شهر هامبوگ در برخی از نقاط تا حدودی بر ساختار شهری آن تاثیر گذشته است گفت: اما خوشبختانه شهر اصفهان دچار این مشکل نشده است و هویت تاریخی خود را حفظ کرده است.

آلمان دارای ۱۶ استان و شهر هامبورگ نیز دارای ۷ منطقه است. جمعیت این شهر تا حدودی مشابه میزان جمعیت شهر اصفهان است و با وجود صنعتی شدن این شهر از برخی از مناطق و اماکن تاریخی آن به خوبی محافظت می شود.

کد خبر 303166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.