نارسایی قلب همچون سرطان حیات انسان را تهدید می کند

نارسایی قلبی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که آمارها نشان می دهد ۸ درصد ایرانی ها به نتارسایی قلبی مبتلاهستند.

به گزارش ایمنا، میزان شیوع نارسایی قلبی با افزایش سن بیشتر می شود به طوری که براساس آماری در ایالات متحده آمریکا، ۴ درصد سالمندان ۶۵ تا ۷۴ سال و ۶ درصد افراد بالای ۷۵ سال دچار نارسایی قلبی هستند.

نارسایی قلبی به هر علتی که ایجاد شده باشد، باعث کاهش طول عمر، افت کیفیت زندگی و بستری های مکرر و صرف هزینه های زیاد می شود.

با بهبود روش های تشخیصی و درمانی مناسب، بیماران حتی افرادی که دچار نارسایی قبلی شدید هستند، طول عمر بیشتری پیدا می کنند و دیرتر وارد مراحل پیشرفته بیماری می شوند؛ اما همچنان نارسایی قلبی به مشکل اولیه در سالمندان تبدیل شده و حداقل ۲۰ درصد موارد بستری های بیمارستانی افراد بالای ۶۵ سال به علت نارسایی قلبی است.

نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است، بدین ترتیب این بیماری موجب کمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بی‌حالی شده و از طرفی تجمع خون در سیستم وریدی، موجب ورم در اندام‌ها به خصوص پاها می‌شود.

ضرورت توجه به موضوع علل و درمان نارسایی های قلب باعث شد تا امروز گفتگویی را با "دکتر داوود شفیعی- فوق تخصص نارسایی قلب " انجام دهیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

چه اتفاقی باعث ایجاد نارسایی قلب می شود؟

وظیفه قلب تحویل خون به صورت حرکت رو به جو است، وقتی می گوییم نارسایی یعنی در این فرایند مشکلی پیش آمده است.

قلب باید خون را از ارگان ها تحویل بگیرد و بار دیگر خونی که اکسیژن آن به حد مورد نیاز رسیده و مواد دفعی از آن جدا شده است، تحویل ارگان های بدن دهد.

اگر در این فرایند خللی وارد شود، نارسایی قلب ایجاد می شود.

نارسایی قلب چندین تقسیم بندی دارد، بیماری که دچار سکته قلبی شده چون خون رسانی به عضله قلب کمتر شده، عضله قلب کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و فرد دچار نارسایی قلب می شود.

به عبارت ساده تر نارسایی قلب به معنی کاهش شدید عملکرد قلب است یعنی قدرت انقباض یا انبساط قلب کم شده و نمی تواند خون را به مقدار کافی پمپاژ کند.

۵۰ درصد افراد به دلیل سکته های قلبی و مشکل خون رسانی به بافت قلب، دچارنارسایی قلب می شوند.

نارسایی قلب اگر جدی گرفته نشوند به اندازه سرطان می تواند حیات انسان را تهدید کند.

ابتلا به نارسایی قلبی بیشتر کدام گروه از افراد را تهدید می کند؟

نارسایی قلبی حتی از دوران جنینی هم وجود دارد، اما چون دلیل عمده آن ایمنی بدن است از میانسالی به بالا شیوع پیدا می کند.

نشانه های نارسایی قلب چیست؟

تنگی نفس در هنگام فعالیت از علایم مهم نارسایی قلب به شمار می رود. علامت مهم دیگر خستگی و ضعف شدید در هنگام انجام فعالیت است.

بی اشتهایی، ایجاد ورم در ناحیه پا، اندام تحتانی و شکم از دیگر علایم نارسایی قلبی است که اگر هر کدام از این علایم تشدید شود، علایم خطر هستند و باید حتماً فرد به پزشک مراجعه کند.

نارسایی قلبی بیماری مهمی است که درمان آن حداقل ۶ ماه زمان نیاز دارد و نباید به راحتی از آن عبورکرد.

برای درمان نارسایی قلبی چه توصیه هایی دارید؟

نارسایی قلبی یک بیماری گسترده است و خیلی از ارگان ها را درگیر می کند؛ بنابراین بهترین راه درمان این است که بیمار را با دید کلی و چند وجهی توسط پزشک مورد  بررسی قرار گیرد، البته با درمان دارویی می توان نتایج خوبی را دریافت کرد.

بعضی از جراحی های اصلاحی هم وجود دارد اما جراحی نهایی صرفاً پیوند قلب است، بنابراین بهتراست با درمان های دارویی نارسایی های قلب را بهبود ببخشیم.

خوشبختانه داروهای مفیدی برای درمان نارسایی قلبی موجود است. یکی از این داروها، دسته دارویی مدرها یا ادرارآورهاست که با افزایش میزان ادرار باعث کم شدن حجم خون و برطرف شدن ورم در اندام‌ها می‌شود.

"دیگوکسین" هم دارویی است که قدرت انقباضی قلب را زیاد می‌کند، ولی متأسفانه دارای عوارضی است که استفاده از آن را بسیار محدود کرده است.

کسی که قلب نارسا دارد، باید دائم تحت نظر پزشک باشد و رژیم غذایی بی‌نمک و داروهای خاص استفاده کند.

چند درصد نارسایی های قلبی با استفاده از داروها برطرف می شوند؟

اینکه کاملاً بافت قلب بهبود پیدا کند، کمتر اتفاق می افتد.

اگر نارسایی قلب رها شود و درمان ناقص انجام شود قطعاً با سرعت زیاد به سمت عوارضی همچون مرگ پیش می رود.

آمار کشندگی نارسایی قلب از بسیاری سرطان ها بیشتر است.

افراد برای اینکه دچار نارسایی قلب نشوند باید چه اقداماتی انجام دهند؟

برای پیشگیری لازم است همه بدانند هر بیمار مبتلابه فشار خون یا دیابت اگر در کنترل فشار خون یا قند خون خود سُستی به خرج دهد، آینده ای با ضریب احتمال زیاد ابتلا به نارسایی قلب خواهد داشت.

بنابراین توصیه می شود قند خون و فشار خون افراد به خصوص میانسالان تحت نظر پزشک کنترل شود.

کد خبر 303120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.