آمار بیماران مبتلا به آلرژی رو به افزایش است

عارضه آلرژی در هر سنی ممکن است در انسان ها بروز کند چرا که رهگذران در هنگام خرید از مغازه ها و یا موقع عزیمت و یا برگشتن از محل کار به خانه در معرض تماس با عوامل حساسیت زا قرار دارند.

به گزارش ایمنا، این روزها در خیابان، محل کار و یا فروشگاه های بزرگ افرادی را می بینیم که به علت ابتلا به گروه های آلرژی زا به سرفه های مزمن دچار هستند.

معمولاً مردم به سرفه های مستمر و پیاپی بسیار حساس هستند و سریع به دنبال راه درمان و چاره اند، لذا به مطب پزشکان مراجعه می کنند.

براساس پژوهش هایی که به تازگی در یک مرکز تحقیقاتی دانشگاهی صورت گرفته، مشخص شده است که سرفه های مزمن با عامل ماده آلرژی زا مرتبط است.

حساسیت های فصلی ناشی از ماده آلرژی زا، سلول های گلو و مری افراد را به سختی ملتهب می کند و سرفه های مزمن ادامه دار روی فعالیت روزمره تاثیری ناگوار دارد.

از جمله بیماری هایی که پیامد سرفه های مزمن و مکرر است می توان به آسم، خشکی گلو، جاری شدن ترشحات مخاطی و خلط از پشت بینی به داخل گلو و سرانجام بروز تب به عنوان پاسخ التهابی به این عارضه اشاره کرد.

بارها اتفاق افتاده است که افراد مبتلا به حساسیت های فصلی که در سردرگمی به سر می برند، از خطرات آلرژی و پیامد «آلرژن ها» بیمی به خود راه نمی دهند و فکر می کنند که دچار سرماخوردگی شده اند، از این رو شناخت دقیق «آلرژن ها» با هدف شناخت و درک عامل و یا عوامل حساسیت زا، بسیار مهم است.

در این فرصت برای شناخت کامل تر آلرژی، گفتگویی را با «رامین قاسمی- فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری های سیستم ایمنی بدن» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

آلرژی ها چه زمانی اتفاق می افتند؟

برای ایجاد آلرژی ۲ فاکتور ارث و عوامل محیطی فاکتورهای مهمی هستند، البته هم عوامل درونی و هم عوامل بیرونی در شیووع آلرژی سهم دارند.

بشترین راه مواجهه با آلرژن ها از طریق دستگاه تنفس اتفاق می افتد، به همین دلیل بیشترین عناصر درگیر با آلرژی در دستگاه تنفسی از جمله حلق و بینی خود را نشان می دهد.

گاهی افراد مبتلا به آلرژی هیچ سابقه وراثتی ندارند، اما آلرژی دارند!؟

آلرژی ممکن است در میان اعضای یک خانواده وجود نداشته باشد اما ژن آلرژی خود را به شکل های مختلف خود را نشان می دهد، گاهی پدر، مادر یاسایر اعضای خانواده آلرژی غذایی یا دارویی داشته باشند و بروز بالینی مختلف است.

ژن آلرژی به شکل های مختلف است و حتی گاهی به دلیل اینکه نسل های قبل تر آلرژی داشته اند، فرد دچار این عارضه می شود.

آلرژی چه علایم شاخصی دارد؟

علائم آلرژی شامل: آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، آب ریزش از بینی و چشم‌ها، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی است که بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد.
هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد.
حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتهبه بهاری قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس، تنگی نفس و در بینی احساس خارش در بینی و گلو، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی و خستگی و عصبی شدن می شود.

شایع ترین علامت در این بیماران عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود و علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است.

افرادی که در این فصل آلرژی دارند مناسب نیست زیاد با محیط خارج از منزل ارتباط داشته باشند.

شیوه پیشگیری از ایجاد آلرژی چیست؟

در اردیبهشت ماه بیشترین آلرژی ها اتفاق می افتد به گونه ای که برخی از افراد مبتلابه آلرژی، از اردیبهشت به عنوان اردیجهنم یاد می کنند.

افرادی که آلرژی دارند باید نوع آلرژی خود را با آزمایش های ویژه و تست هایی که توسط متخصصان آلرژی انجام می شود، بشناسند.

راهکار و درمان آلرژی حذف ماده حساسیت زا از اطراف بدن فرد مبتلا است؛ افراد مبتلا باید به توصیه های پیشگیرانه توجه کنند تا از تشدید حساسیت جلوگیری شود.

شرح حال بیمار در تشخیص نوع آلرژی بسیار مهم است.

چگونه می توان علایم آلرژی را از سرماخوردگی تفکیک کرد؟

بسیاری از اوقات بیماران آلرژی را خوب تشخیص نمی دهند و از کنار آن به راحتی عبور می کنند.

افرادی که گلایه مند هستند مرتب علایم سرماخوردگی دارند، مکرر آنتی بیوتیک مصرف کرده و احساس می کنند به بیماری های عفونی مبتلا شده اند، غافل هستند که در واقع به آلرژی مبتلا شده اند.

این افراد معمولاً آمپول های دگزامتازون و کورتون با دوزهای بالا استفاده می کنند که عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد در حالی که به جای آنها می توان اسپری های بینی و دهانی برای بیماران تنفسی استفاده کرد.

آلرژی بیماری مزمن است اما سرماخوردگی پس از ۵ روز بهبود می یابد؛ متأسفانه در حال حاضر آمار بیماران مبتلا به آلرژی رو به افزایش است.

آلرژی در برابر حیوانات خانگی چگونه خود را نشان می دهد؟

با تغیر سبک زندگی، اکثر شهروندان آپارتمان نشین شده اند اما در یک آپارتمان ممکن است فرزند یک خانواده علاقه به داشتن یک حیوان خانگی داشته باشد، بنابراین میزان سطح تماس حیوان خانگی با افراد خانواده به دلیل نبودن حیاط و محیط های باز بیشتر می شود.

پوست حیوانات یا ترشحات آنها می تواند افراد را مبتلا به آلرژی کند.

کد خبر 303119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.