درصد وام واژگان زبان پارسی اندک است

یکی از نکاتی که در صحبت های میرجلال الدین کزازی بر دل و جان می نشیند، شیوه سخن راندن او و بکاربردن واژه های کاملاً پارسی است.

به گزارش ایمنا، این محقق و پژوهشگر برجسته چندی پیش به مناسبت برپایی آیین بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی به نصف جهان آمد و در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان به سخنرانی درباره نقش و جایگاه فردوسی و کتاب او شاهنامه در ادبیات فارسی پرداخت.

میرجلال الدین کزازی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایمنا اظهار داشت: من از دو دهه پیش در گفتار و نوشتارم، پارسی سخن گفتن و پارسی نوشتن را بهترین دانستم و این شیوه را در نوشتار و گفتار بکار بردم.

وی درباره انگیزۀ خود از پارسی سخن راندن، گفت: انگیزه بنیادین من از بکار بردن این شیوه این بود که با در پیش نهادن و بکار بردن و به نمود آوردن نغزی‌ها، نازکیها، زیبایی‌ها و توانمندیهای این زبان به زبان پارسی یاری برسانم.

استاد برجسته دانشگاه علامه طباطبایی تصریح نمود: من در شیوه سخن گفتن زبان پارسی با دشواری روبه‌رو نشدم و شاید یکی از رازهای آن‌که این شیوه پسندیده پارسی‌زبانان افتاده است، همین نکته باشد، زیرا این زبان با آن‌که پارسیگرایانه است، درصد وامواژگان در آن اندک است.

شاهنامه پژوه و پژوهشگرِ برجستهٔ ایرانی در زبان و ادبِ فارسی افزود: پیداست که بسته به اینکه شما در کجا، چرا و با چه کسی سخن می گویید، شیوۀ دیگری را در گفتار بکار می برید، اما اگر واژگان پارسی را در گفته های من و در جاهای گوناگون آمار بگیرند و دربکشند، بیش از سخنی است که دیگران در آن نهادمانها و در آن موقیعت ها می گویند.

وی تصریح کرد: از میان استادان کمتر کسانی هستند که به این شیوه سخن می رانند و می نویسند اما از میان دانشجویانم تعداد بیشتری وجود دارند و آن استادانی هم که این شیوه را در گفتار و نوشتارشان بکار می گیرند بیشتر همانانند که روزگاری دانشجوی من بوده اند./

کد خبر 303107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.