معرفی رصدخانه فرهنگی اصفهان به عنوان الگوی ملی

مدیر رصدخانه فرهنگی و اجتماعی اصفهان گفت: ترسیم فضای واقعی فرهنگی اجتماعی شهر را برای نخبگان و شهروندان به عنوان یک چشم انداز تعریف کرده ایم که قرار است به عنوان یک الگوی ملی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی نژاد با حضور در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» اظهار کرد: شناسنامه فرهنگی و اجتماعی محلات، نما و نشان هویتی است که امکان برنامه ریزی موثرتر در جهت توسعه و تعالی فرهنگی و اجتماعی را در آن مواضع فراهم می کند.

وی ادامه داد: شناسنامه فرهنگی و اجتماعی محلات، کتاب آمار و برنامه ریزی است که دستگاه های مختلف حتی بخش خصوصی می توانند از تک تک برنامه های فرهنگی اجتماعی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم رویکرد سلسله مراتبی و عقلایی در ارتباط با برنامه های فرهنگی و اجتماعی اتفاق بیافتد باید نگاه عالمانه ای بر آن ها استوار باشد اما شاخصه های مدیریتی و محدودیت هایی که در این خصوص وجود دارد ما را مجبور می کند که شهودی و براساس یافته های ذهنی تصمیم گیری کنیم.

مدیر رصدخانه فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه اگر تصمیم گیری ها قائم به فرد باشد، مدیریت مطلوبی را نخواهیم داشت، گفت: در همین راستا کتاب نقشه مدیریت راه برنامه های فرهنگی و اجتماعی  توسط بخش دیگری از مدیران فرهنگی اصفهان در حال تدوین است که وضعیت مطلوب را بررسی می کند.

وی افزود: کتاب شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات داشته های تک تک محلات و مناطق کل شهر اصفهان است که وضعیت موجود را بررسی می کند.

وی با اشاره به اینکه ارائه آمار موجود فرهنگی اجتماعی محلات، فاز اول از ۴ فاز شناسنامه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان است، یادآور شد: در فاز اول داده های موجود ساماندهی شده و به صورت دانش درآمده است.

نباتی نژاد تاکید کرد: نازل ترین استفاده برنامه ریزی در این سطح، توزیع خدمات و محصولات فرهنگی اجتماعی است وعالی ترین آن، بازبینی در فرایند بودجه نویسی و تدوین برنامه های ۵ ساله است که می تواند کمک کننده به تصمیمات عالی و جامع شهری باشد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته فاز دوم شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات بعد از رونمایی و آیین آغاز به کار رصدخانه فرهنگی اجتماعی اصفهان شروع شد تا اتاق مانیتورینگ فرهنگی و اجتماعی طراحی شود تا بتوانیم  به وسیله مدیران و پژوهشگران این عرصه، تصویری واقعی از فعالیت های مرتبط با آن را ارائه دهیم که البته فضایی نمایشگاهی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی  برپا خواهد شد.

وی تصریح کرد: کتاب شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات در ۱۶جلد منتشر شده و در اختیار کتابخانه های سطح شهر قرار گرفته است و روی سایت رصد خانه فرهنگی استان اصفهان نیز بارگذاری شده  است.

این مقام مسئول شهری بیان کرد: در فاز های بعدی شناسنامه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان از داده های دیگر نهادهای مرتبط با آن استفاده شده است که یک تیم منسجم در معاونت فرهنگی اجتماعی  شهرداری اصفهان بر روی آن کار کردند و در نهایت خروجی آن به شورای فرهنگ عمومی به عنوان عالی ترین مرجع سیاست گذاری استان اصفهان ارائه شد که این ایده به عنوان محور کار رصدخانه فرهنگی تعیین شد.

وی ادامه داد: برنامه های منسجم و دائمی در کلانشهرهای دیگر کشور همچون اصفهان شکل نگرفته است چراکه نگاه و مدل جدیدی  در دو حوزه عرضه ومصرف وجود دارد.

وی در ادامه گفت: عرضه به عنوان تمامی امکانات و داشته ها در آن در نظر گرفته شده و در وجه دیگر آن مصرف است که اتفاقاتی است که شهروندان در این حوزه رقم می زنند که می توان گفت این دو وجه در سطح کشور تا به حال به غیر از اصفهان، در کنار هم قرار نگرفته اند.

وی اضافه کرد: داده های فرهنگی اگر بر اساس  برداشت شهری باشد قابل اتکا هستند چراکه روز به روز به سمت دقیق سازی اطلاعات پیش می رویم بر همین اساس ترسیم فضای واقعی فرهنگی اجتماعی شهر را برای نخبگان و شهروندان به عنوان یک چشم انداز تعریف کرده ایم.

نباتی نژاد با بیان اینکه در نشست آیین رونمایی و آغاز به کار رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان بخشی از احکام مرتبط با شورای برنامه ریزی آن ابلاغ شد گفت: دبیرخانه اجرایی رصدخانه در شهرداری است  و شورای برنامه ریزی آن، یک مجموعه  فرابخشی است که متشکل از ۱۰ دستگاه است که ابلاغ آن توسط ریاست شورای فرهنگ عمومی صادر شده است و مدیر اجرایی آن هم توسط مدیر عالی استان ابلاغ شده و ریاست شورای برنامه ریزی آن نیز به عهده شهرداری اصفهان است.

وی ادامه داد: به مدیران هر منطقه از مناطق ۱۵ گانه شهری کتاب شناسنامه فرهنگی و اجتماعی محلات داده  شده است؛ به روز رسانی این کتاب در فضای مجازی زمان بر است در همین راستا باید نرم افزارهای «web base» و «G.I.S base» داشته باشیم تا به لحظه، آخرین داده ها را در سیستم بروز رسانی کنیم.

وی عنوان کرد: قرار است رصدخانه فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان به عنوان یک الگوی ملی مطرح شود این رصدخانه مثل یک انسان است که در لحظه تولد خود قرار گرفته و تا رسیدن به بلوغ فاصله دارد و نیاز به حمایت و تربیت دارد برهمین اساس از همه نهادهای اجرایی استان می خواهیم که ما را حمایت کنند.

مدیر رصدخانه فرهنگی استان اصفهان خاطر نشان کرد: نخبگان علمی شهر نیز در بخش تربیت رصدخانه ما را یاری می رسانند در همین راستا شورای علمی از استادان دانشگاهی و حوزوی در فرا دست رصدخانه فرهنگی استان فعالیت خواهد کرد تا مهر تاییدی بر فعالیت های این نهاد بزنند چراکه مبنای کار رصدخانه، علمی است.

کد خبر 303103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.