مسافران بن بست بیستم و آلودگی‌های منظر شهری

شهرضا – در روزهایی که تبلیغات انتخاباتی شورای شهر به لحظات اوج خود رسیده و شهروندان منتظرند تا ببینند در نهایت چه کسانی به ساختمان شورای شهر واقع در بن بست بیستم خیابان شهید بهشتی راه پیدا می‌کنند بهتر است مروری کوتاه بر نیازهای شهری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، شهرنشینی در ایران پدیده تازه‌ای نیست، از گذشته مردم این سرزمین به سه گروه عشایر یا مردمان کوچرو، روستانشین و شهرنشین تقسیم می‌شدند.

شهرضا در ردیف نخستین شهرهای ایران است که قبل از دوران پهلوی اول در آن ساختمان بلدیه یا شهرداری تأسیس شده است. این شهر همواره در طول تاریخ معاصر کشورمان به ویژه از ابتدای دهه ۳۰ خورشیدی حضور چشمگیری در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری و اقتصادی منطقه و کشور داشته است و امروزه نیز هرچند در تقسیمات کشوری، بخشهای زیادی از آن جدا شده اما صلابت و شکوه گذشته را حفظ کرده است.

شهرضا این روزها حال و هوایی متفاوت از گذشته را دارد، منظورم انتخابات و تبلیغات نامزدها نیست، منظروم نمای ظاهری آن است؛ وقتی در خیابانهای شهر رفت و آمد می‌کنیم خانه و خیابانهایی که اندکی دورتر از زمان ما ساخته شده‌اند را می‌ببنیم که در اوج زیبایی معماری بنا شده‌اند.

سردرهایی همچون طاقهای ضربی، درهای چوبی و نقش و نما دار، دیوارهایی از جنس آجرهای چهارگوش و معروف به آجر قَزاقی با دوره چینی های زیبا بر روی آن که چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند.

خیابانهای شهر شهرضا نیز در گذشته‌های نه چندان دور بسیار زیبا بوده که معماری خاص شهرهای اسلامی را در یادها زنده می‌کند. آنچه از نمای بیرونی بازار، مسجد جامع، محلات قدیمی و خانه های سنتی شهرضا بر جای مانده هنوز هم سنتی دیرینه و در عین حال باشکوه را یادآوری می‌کند.

اما با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری، معماری و ساخت و ساز به گونه‌ای در شهرضا متحول شده که نما و منظر شهری را کلاً دگرگون ساخته است.

در خیابانهای شهر به قدری بیلبورد و تابلو نصب شده که زیبایی درختان را تحت الشعاع قرار داده است. ساخت و سازهای بی رویه به خصوص در اطراف خیابانهای اصلی شهر بدون آنکه در طراحی آنها به اصل زیباسازی و حفظ اصلت نما و منظر شهری توجه شده باشد، همچون زخمهایی بر چهره شهر، محیطی نامتعادل و ناموزون را ایجاد کرده است.

تابلوها و بنرهای تبلیغاتی مغازه‌ها و صنوف مختلف که به شیوه‌ای نا منظم ارائه شده، محیطی را فراهم کرده است که مشریان نیز به سادگی نمی‌توانند مغازه مورد نظر خود را پیدا کنند.

همه جا پر است از تبلیغاتی که با انواع چسب بر در و دیوارها چسبانده شده است، تبلیغاتی از انواع کلاس کنکور و تدریس خصوصی تا لوله باز کنی و حفر چاه؛ قستمهایی از بعضی از این آگهی ها پاره شده و آگهی های بعدی که بر روی انها چسبانده شده، منظره بدی را ایجاد کرده است.

زیباسازی نما و منظر شهری در ابتدا نیازمند صرف بودجه و اعتبارات زیادی نیست، همین اندازه که با همکاری کارشناسان طرح جامعی برای اصلاح وضع موجود و ارائه طریق برای آینده تصویب شود و به موجب آن از اصناف خواسته شود تا تابلوهای تبلیغاتی خود را بر اساس نظام نامه جدید اصلاح کنند و افرادی هم که در آینده قصد نصب تابلو یا بنر دارند طبق ضوابط جدید اقدام کنند، بسیاری از آلودگی های بصری در شهر از بین می‌رود.

البته آنچه در شهرضا رخ داده تابعی است آنچه در همه شهرهای کشور روی داده اما انتظار است تا نمایندگان آینده مردم در شورای شهر، طرحهای جامعی برای بازگرداندن زیبایی به خیابانها و معابر عمومی شهر، ارائه کنند.

کد خبر 303024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.