هنر شهرسازی ایرانی اسلامی برمبنای توسعه روحیه اجتماعی و حس تعاون شهروندان

شهردار کرمانشاه درجمع تعدادی از مدیران حوزه فنی و شهرسازی شهرداری گفت: هنر شهرسازی در فرهنگ ایرانی اسلامی برمبنای توسعه روحیه اجتماعی و تعمیم حس تعاون در بین شهروندان  است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وامور بین الملل مهندس آرش رضایی افزود: فضای شهرها و اصول حاکم در معماری آن ها در حقیقت از بارزترین خصوصیات تمدن و فرهنگ یک ملت است که انعکاس دهنده همه ارزشهایی است که از گذشته تا به امروز و در طی زمان به ما رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه هویت هر ملت در معماری و فرهنگ آن تبلور پیدا می کند، ادامه داد: از ویژگیهای شهرهای کهن ایرانی تواضع در مقابل شرایط اقلیمی و طبیعی این سرزمین است و ما نوعی سازگاری و تعامل سازنده با محیط زیست را در فن معماری و شهرسازی شهرهای قدیمی مشاهده می کنیم.

به اعتقاد شهردار کرمانشاه، هنر شهرسازی ایرانی اسلامی برای منظر و زیبایی کالبد شهری جایگاه ویژه ای قائل است که به علت عدم تبیین اندیشه های درست و اصولی و ناب امروزه شهرهای ما با مشکلات فراوانی مواجه شده و این در حالی است که شهر نشینی درتمامی ابعاد اقتصادی اجتماعی وفرهنگی رسوخ پیداکرده است.

رضایی با بیان اینکه شهر در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی همواره جایگاه ارزشمندی داشته است بطوری که آن را به عنوان مکانی مقدس در نظر گرفته اند گفت: چنین طرز فکری با این نگاه و از این نظر به شهر در هیچ مکتبی و تفکری دیده نشده است و در هنر شهرسازی ایرانی اسلامی محوریت و رکن اصلی و تشکیل دهنده آن شهروندان و ساکنان آن هستند.
به گفته شهردار کرمانشاه در هنر شهرسازی ایرانی اسلامی به عواملی چون امنیت، رفاه، نشاط، تعامل اجتماعی و از نظر کالبد و منظر شهری، زیبایی، نظم، تقارن و استحکام توجه خاصی شده است.

کد خبر 303018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.