توسعه صنعت پتروشیمی گامی بلند در راه تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: توسعه صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند همزمان با افزایش صادرات غیرنفتی منجر به کاهش خام فروشی شود که پیامد آن گام برداشتن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

به گزارش ایمنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با تاکید بر اینکه یکی از بندهای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی ممانعت یا کاهش خام‌فروشی است، اظهار داشت: افزایش واردات قانونی کالا از کشورهای چین و ترکیه به اضافه قاچاق ۲۵ میلیارد دلار کالا به داخل کشور، سبب موج بیکاری بی‌سابقه در کشور شده و متأسفانه مسئولان جوابگو نیستند.

وی صادرات کالاهای غیرنفتی را یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی دانست و افزود: سالیانه قاچاق بی‌رویه کالا به داخل کشور حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است و این یعنی معادل ۴ برابر بودجه عمرانی یک سال کشور.

بیکاری سالیانه ۷۰۰ هزار نفر در کشور با واردات قاچاق کالا

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه این میزان قاچاق کالا به داخل کشور سالیانه ۷۰۰ هزار نفر را از کار بیکار می‌کند، تصریح کرد: شهروندان در تمام عرصه‌ها و دوران انقلاب اسلامی به وظیفه خود عمل کرده‌اند، اما ما مسئولان که از جانب مردم به این مسئولیت‌ها گماشته شده‌ایم باید در قبال وظایف خودمان پاسخگو باشیم.

وی به توان جوانان برومند کشور در حوزه‌های مختلف نفتی اشاره کرد و بیان داشت: بارها در جلسات گوناگون به رئیس‌جمهور و وزیر نفت توانایی‌های جوانان کشور را یادآوری کردیم و گفتیم توانایی استخراج تا ۴ میلیون بشکه در روز را داریم، اما تفکر و نگاه آنها به خارج از کشور بود.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: در قراردادهای نفتی به خاطر جذب شرکت‌های خارجی در متن قراردادها هر آنچه به نفع شرکت‌های خارجی بود، آمده تا این شرکت در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

لزوم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف کاهش خام فروشی

وی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند همزمان با افزایش صادرات غیرنفتی منجر به کاهش خام فروشی شود که پیامد آن گام برداشتن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس درباره لزوم توسعه صنایع پتروشیمی در کشور، اظهار داشت: متاسفانه بودجه کشورمان از دوران گذشته به عواید ناشی از صادرات نفت خام وابسته شده و هر ساله حجم زیادی از درآمدهای نفتی وارد بودجه جاری می‌شود که پیامدهای منفی خود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: ورود منابع نفتی به بودجه برای تامین بخش درآمدی آن است. از این رو، باید با راهکارهایی صادرات غیر نفتی به ویژه محصولات پتروشیمی را افزایش داد تا منابع حاصل از این مسیر وارد بودجه شود.

وی یکی از محل‌های که باید درآمدهای نفتی در آن  هزینه شود را صنایع بزرگ و زیربنایی برشمرد و بیان داشت: این صنایع پول نفت را مولد می‌کنند و سبب زایش سرمایه می‌شود، چنانچه پول نفت خام را در بودجه جاری هزینه کنیم سرمایه کشور غیر مولد خرج خواهد شد، بنابراین بهترین راه مولد کردن درآمدهای نفتی و کاهش نقش آن در بودجه است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: توسعه صنایع ایجادکننده ارزش افزوده مانند پتروشیمی در چارچوب مشخص، ضمن آنکه از صادرات مواد خام در کشور می‌کاهد عواید بیشتری نصیب کشور می‌کند و سبب ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد و بخش‌های کشور یک اولویت است، بنابراین بخش‌های که مزیت‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند برای تحقق این موضوع اولویت دارند.

کد خبر 302994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.