حمله بد افزار باجگیر؛ فرصتی برای جهش قدرت سایبری ایران

در حالی که جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار برخی کشورهای اروپایی هدف حمله بد افزار واناکریپت قرار گرفته، تجربه حمله های پیشین نشان می دهد که این امر جایگاه ما میان قدرتهای سایبری را ارتقاء می بخشد.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: در روزهای اخیر یک بدافزار قدرتمند کل بیمارستان‌ها و شبکه بهداشت و درمان انگلیس و همچنین مجموعه عظیمی از شرکتها در دهها کشور دیگر از جمله اسپانیا را هدف حمله سایبری خود قرار داده است. این حمله سایبری مشکلات عظیمی را در شبکه بیمارستانی و درمانی انگلیس به وجود آورده و باعث لغو بسیاری از نوبت‌دهی‌های صورت‌گرفته در مراکز درمانی این کشور شده است. یکی از اپراتورهای اصلی تلفن همراه در روسیه «مگافون» و شرکت راه‌آهن دولتی آلمان از جمله دیگر مراکزی هستند که تا کنون به این بدافزار آلوده شده اند. 

در حالی که گمان می رفت این بد افزار تنها کشورهای اروپایی را هدف قرار داده، مسئولان امنیتی کشورمان اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله اهداف این بد افزار بوده است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام کرده است منشأ حمله سایبری جهانی «سازمان NSA آمریکا» است و این ویروس به‌صورت عمدی به کار گرفته شده است.  رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نیز این ویروس را از نوع «باجگیر» معرفی کرده که در ۲۴ ساعت گذشته بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری بیش از ۷۲ کشور جهان در تمام قاره‌ها را آلوده کرده است. به گفته سرهنگ دوم علی نیک‌نفس باج افزار wannacrypt  ، داده‌ها را رمز کرده و سپس درخواست ۳۰۰ دلار در قالب بیت‌کوین در قبال رمز گشایی آن و اجازه دسترسی صاحبان اطلاعات را می‌کند. سپس عنوان می‌کند که اگر تا ۳ روز مبلغ پرداخت نشود میزان درخواستی آنها دو برابر خواهد شد و اگر مبلغ تا ۷ روز پرداخت نشود، داده‌های رمز شده حذف خواهند شد.

این نخستین بار نیست که کشورمان هدف حملات بد افزاری قرار می گیرد. در ژوئن ۲۰۱۰ نیز تأسیسات هسته ای کشورمان در نطنز توسط یک بدافزار به نام «استاکس نت» مورد حمله سایبری واقع شد.  این ویروس با مشارکت آمریکا و اسرائیل طراحی شده بود تا سایتهای هسته ای کشور را آلوده و برنامه هسته ای ایران را دچار اختلال و عقب گرد کند؛ اما مقامات کشورمان به راه حلی برای مقابله با این ویروس دست یافتند و در نتیجه این باعث بهتر شدن وضعیت دفاع سایبری کشور و پیشرفت آن شد.  متأثر از وقوع چنین تهدیداتی بود که از نوامبر ۲۰۱۰ سازمانی با عنوان «قرارگاه دفاع سایبری» زیر نظر«سازمان پدافند غیر عامل» که خود یکی از زیرشاخه‌های  نیروهای مسلح کشور است، آغاز به کار کرد. چنین رویکردی سبب شده است تا  جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از فعال‌ترین کنش‌گران عرصه فضای سایبری در دنیا باشد و عنوان چهارمین ارتش سایبری قدرتمند دنیا را به خود اختصاص دهد.

با چنین اوصافی در شرایط کنونی هر چند هدف اصلی ویروس جدید «واناکریپت» ایران نیست؛ اما لازم است تدابیر اجتماعی و دولتی لازم برای مقابله با آن سنجیده شود.  نیچه جمله ای دارد که می گوید «آنچه که ما را نکشد، ما را قوی تر می سازد» و این حملات سایبری نیز از همین دست هستند؛ انتظار می رود همزمان با رعایت راهکارهای احتیاطی توسط شهروندان و سازمانهای کشورمان، مسئولان دفاع سایبری کشور همچون موارد پیش، برای مقابله با این بدافزار نیز راه حلی بیابند و جایگاه کشور در عرصه سایبری را بیش از پیش بهبود ببخشند.

کد خبر 302951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.