مسافران بن بست بیستم و ترافیک شهری

شهرضا – در روزهایی که تبلیغات انتخاباتی شورای شهر به لحظات اوج خود رسیده و شهروندان منتظرند تا ببینند در نهایت چه کسانی به ساختمان شورای شهر واقع در بن بست بیستم خیابان شهید بهشتی راه پیدا می‌کنند بهتر است مروری کوتاه بر نیازهای شهری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی از مهمترین معضلات حوزه شهری شهرضا ترافیک خودرویی است. این معضل که از حدود ۲ دهه قبل در شهر آغاز شده، در سال های اخیر به اوج خود رسیده است.

روند شتابان معضل ترافیک در شهر شهرضا به اندازه ای سریع بوده است که بسیاری از شهروندان هنوز باور نمی کنند که آنچه امروز مشاهده می‌کنند، همان شهرضای آرام و بی سر و صدای سالیان گذشته باشد.

افزایش بهای زمین و گرانی املاک و مستقلات در شهر شهرضا که همزمان با کاهش قیمت اراضی کشاورزی در مناطق روستایی همراه بود، در کنار مسائلی همچون عدم صرفه اقتصادی فعالیت های کشاورزی و دامداری و بیکاری گسترده در روستاها باعث ایجاد سیل مهاجرت از روستا به شهر و در نتیجه شلوغی شهر شد.

این سیل خروشان جمعیت که از سالهای میانی دهه هفتاد خورشیدی شهرهای کشور و از آن جمله شهرضا را به عنوان مقصد خود برگزید، در سالهای بعد به ویژه در پایان دهه هشتاد به اوج خود رسید اما امکانات شهری به موازات رشد جمعیت توسعه نیافت، به ویژه در شهرهایی همانند شهرضا که درآمدهای پایدار شهری برای شهرداری تعریف نشده بود.

شهرضا روز به روز بزرگ و بزرگتر شد، دیگر این شهر محدود به خیابان شهید بهشتی و میدان قائمیه و میدان شهید یوسفیان و دو اتوبان کناره های شرقی و غربی نمی‌شد، مناطقی همچون سروستان و خیابان پیروزی و اسلام آباد و جرم افشار یا به شهر الحاق و یا به تازگی ایجاد شدند؛ پروژه مسکن مهر نیز خیل انبوهی از جمعیت که عمدتا از دیگر شهرستانهای کشور بودند را به شهرضا وارد کرد و نتیجه چنین وضعی بروز مشکلاتی بود که ترافیک سنگین شهری یکی از آنها است.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون شهری و استفاده از اتوبوس های غول پیکیر در خیابان های تنگ و باریک، تردد گسترده وسایل کُندرو مانند دوچرخه و موتورسیکلت و افزایش بی رویه تاکسی های شهری و تمرکز ادارات و بانک های اصلی در خیابان اصلی، شرایطی را ایجاد کرده که در برخی از ساعات روز تردد در برخی از مسیرها به ویژه در خیابان شهید بهشتی که خیابان اصلی شهر است، غیر ممکن می‌شود، تا حدود چند سال قبل راکبان وسایل نقلیه موتوری برای فرار از ترافیک مسیرهای اصلی بلوار امام خمینی(ره) یا بلوار آیت الله مطهری پناه می بردند اما در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که در بعضی از اوقات ترافیک این مسیرها سنگین تر از ترافیک هسته مرکزی شهر است.

به این مشکلات باید نبود پارکینگ مناسب که به سادگی قابل دسترسی باشد را نیز اضافه کرد؛ در شرایطی که محلهای مناسبی به عنوان پارکینگ پیشبینی شده، به علت تعداد زیادی از تابلوهای توقف ممنوع، شما در بسیاری از موارد باید بین جریمه شدن و یا رسیدگی به کارتان، یکی را انتخاب کنید.

بنابراین ترافیک یک معضل بسیار مهم برای شهروندان شهرضایی است و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بای دفکری اساسی برای آن داشته باشند زیرا ادامه این روند بسیاری از طرحهای توسعه و پیشرفت شهرضا را با اختلال مواجه خواهد کرد. /

کد خبر 302899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.