شایع ترین عفونت زنان در سنین باروری است

عفونت باکتریال واژن، به حالتی گفته می شود که در طی آن توازن طبیعی باکتری های واژن به هم ریخته و به جای آن تعدادی از باکتری های مشخص رشد بیش از اندازه پیدا می کنند.

جراح و متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: عفونت باکتریال، شایع ترین عفونت واژن در زنان سنین باروری است.

دکتر پیمان صالحی افزود: علت اصلی این عارضه به طور کلی در زنان نا شناخته است. به طور طبیعی واژن دارای میزان بیشتری از باکتری های مفید و تعداد اندکی از باکتری های زیان آور است.

این متخصص اورولوژی در ادامه بیان داشت: هنگامی که تعادل باکتری های زیان آور افزایش می یابد، "باکتریال واژینوزیس" بروز می کند.

وی در مورد علایم و نشانه های عفونت باکتریال واژن گفت: افزایش ترشحات واژن همراه با بویی ناخوشایند، نشانه این بیماری است، به گونه ای که در برخی از زنان این ترشحات بویی شبیه به بوی ماهی پیدا می کند.

وی افزود: ریختن مایع نطفه در واژن، موجب تغییر PH واژن شده و بنابراین بویی شبیه به بوی ماهی از واژن متساعد می شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار خاطرنشان کرد: در صورت وجود ترشحات، رنگ ترشح اغلب سفید مایل به خاکستری بوده و ممکن است کمی رقیق باشد.

وی افزود: گاهی سوزش ادرار و خارش اطراف واژن نیز در برخی افراد گزارش می شود. اما در برخی زنان مبتلا به عفونت باکتریایی واژن، هیچ نشانه خاصی مشاهده نمی شود.

این متخصص اورولوژی؛ عوارض عفونت باکتریایی واژن را شامل موارد زیر دانست:

افزایش احتمال بیماری التهابی لگن: در صورتی که فردی به تازگی جراحی هایی مانند برداشتن رحم یا هیسترکتومی و یا کورتاژ انجام داده باشد و به عفونت باکتریایی واژن مبتلا  شود، امکان سرایت عفونت به قسمت های بالاتر دستگاه تناسلی و افزایش بروز بیماری التهابی لگن وجود دارد.

بیماری التهابی لگن: می تواند موجب افزایش احتمال نازایی، آسیب به لوله های رحمی و افزایش خطر بارداری خارج رحمی شود.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های منتقل شونده از راه جنسی

اگر چه عفونت باکتریایی واژن در افراد باکره نیز رخ می دهد و الزاما عفونت مقاربتی نیست، اما شواهدی در مورد انتقال مقاربتی آن نیز وجود دارد. عفونت باکتریایی واژن می تواند باعث افزایش ابتلا به بیماری های مقاربتی دیگر مانند کلامیدیا و گنوره ، افزایش احتمال بروز زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پایین(کمتر از 2500 گرم) شود.

نکته مهم این  است که زنان باردار مبتلا به این بیماری در صورت عدم درمان در معرض خطر زایمان زودرس و تولد نوزادن با وزن پایین هستند.

کد خبر 302864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.