افزایش موج واردات ریلی/چشم‌انتظاری ذوب‌آهن برای فروش ریل‌ملی

صنعت ریل به عنوان صنعتی سبز، ایمن و دارای شاخصه‌های توسعه پایدار به لحاظ زیست محیطی و ایمنی شناخته شده و یکی از پارامترهایی که ایمنی این صنعت را رقم می‌زند استفاده از ریل استاندارد است. با این حال خودکفایی در این صنعت، هنوز با چالش‌هایی مواجه است که تولید ریل، یکی از مهمترین آنهاست.

به گزارش ایمنا، کارشناسان حمل و نقل ریلی معتقدند که پیمانکاران ایرانی می‌توانند سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر خط‌ آهن احداث کنند، اما در کنار مشکلات مالی، این کمبود ریل است که دست و پای پیمانکاران را برای تحقق این هدف بسته، که با تولید ریل در ذوب آهن اصفهان علاوه بر تامین ریل مورد نیاز کشور از واردات سالانه دست کم ۱۰۰ هزار تن ریل نیز جلوگیری می‌شود.

اولین گام مهم برای حل چنین مشکلی در ایران، توسط ذوب آهن اصفهان برداشته شد و ذوب‌آهن در دهه گذشته توانست این محصول استراتژیک را تولید کند که به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای مورد نیاز برای قطارهای پرسرعت، ‌با استقبال مواجه نشد.

در واقع محصول ذوب آهن، ریل U۳۳ بود در حالی که راه آهن جمهوری اسلامی نیاز به ریل UIC۶۰ داشت. همین امر موجب شد ذوب آهن مجموعه اقداماتی را برای تولید ریل مطابق استاندردهای جهانی آغاز کند و حتی در سال ۸۶ مسئولان راه‌آهن و این شرکت فولادی یک موافقتنامه برای تولید ریل امضا کردند، اما این طرح به دلایل مختلف که مهمترین آن میل به واردات ریل بود از ادامه باز ماند.

در این شرایط مهمترین گام برای تولید ریل مطابق استانداردهای معتبر بین‌المللی توسط ذوب آهن اصفهان در تیر سال ۹۳ و در حضور سه وزیر برداشته شد.

در اوایل تیر سال ۹۴ با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه وشهرسازی، طی آیین ویژه‌ای، تفاهم نامه تولید ریل بین ذوب آهن اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

عرضه ریل ملی ذوب‌آهن به بازار در تیر ماه ۹۵

عضو هیئت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت: نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست‌ها به پایان رسیده است.

یزدی‌زاده با اشاره به پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان که از تیرماه ۹۳ با تفاهم نامه‌ای آغاز و هم اکنون به مراحل پایانی رسیده است، اظهار داشت: پروژه تولیدی ریل ملی در قالب پروژه توسعه نورد ۶۵۰ این شرکت صورت می‌گیرد که منجر به تولید محصول استراتژیک دیگری به نام تیرآهن بال پهن نیز می‌شود.

وی افزود: مطابق برنامه ریزی و هماهنگی‌ها، کارشناسان آلمانی برای نظارت بر بهره‌برداری از خط تولید ریل، ماه آینده وارد این شرکت می‌شوند و طبق برنامه در خرداد ماه، خط تولید ریل ملی در ذوب آهن، راه اندازی آزمایشی شده و ریل تجاری برای عرضه در بازار در تیر سال ۹۵ ارائه می‌گردد.

عدم پیش خرید ریل ذوب‌آهن توسط وزارت راه برپایه تفاهم‌نامه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان بیان داشت: بر پایه تفاهم‌نامه تولید ریل ملی در تیر سال ۹۴، مقرر شد راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه قبل از آغاز پروژه نسبت به پیش خرید ریل از ذوب آهن اقدام کنند که با وجود نامه‌نگاری‌ها، این اقدام اجرایی نشد و تامین مالی پروژه صورت نگرفت.

وی ادامه داد: با این وجود ذوب آهن اصفهان نسبت به آماده سازی ۱۰ هزار تن شمش برای تولید ریل اقدام کرد و حتی این شرکت آمادگی دارد که برای جلب اطمینان بیشتر راه آهن نسبت به استاندارد ریل تولید شده در ذوب‌آهن، شمش لازم را خریداری کند.

یزدی‌زاده پیرامون انتشار اخباری در خصوص واردات ریل نیز، افزود: این اخبار توسط رسانه ها منتشر می‌شود که مسئولان مربوطه واکنشی در برابر آن نشان نمی‌دهند و عملاً بر آن صحه می‌گذارند، در واقع تکذیب این اخبار از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی، می‌تواند یک حمایت معنوی از پروژه‌ای باشد که حمایت مالی نیز از آن صورت نمی‌گیرد.

پاسخگو نبودن راه‌آهن به نامه‌های ارسالی ذوب‌آهن

وی با اشاره به اینکه راه آهن پاسخ نامه‌های این شرکت نمی‌دهد، گفت: راه آهن جمهوری اسلامی چنانچه توانایی مالی برای پیش خرید ریل ندارد می‌تواند در پاسخ به درخواست‌های ذوب آهن، این قرارداد را بر پایه کسر از مطالبات منعقد کند تا این شرکت در انجام این پروژه عظیم، دلگرم‌تر شود.

عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان پیرامون تاخیر در اجرای پروژه ریل در ذوب‌آهن، اظهارداشت: طی ماه‌های گذشته و در بازدیدهای مسئولان مختلف از این پروژه، اعلام شد که ریل ملی در زمستان ۹۴ تولید می‌گردد که به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و تحریم‌ها که منجر به محدودیت در ارسال تجهیزات از کشور آلمان گردید، به بهار سال ۹۵ موکول شد.

وی ادامه داد: این تاخیر برای پروژه‌ای که محصول آن برای کشور، یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود، عجیب نیست. همچنانکه پروژه‌های خوبی در راه آهن جمهوری اسلامی انجام می‌شود و برخی پروژه‌های راه آهن نیز سال‌ها به تعویق می‌افتد.

یزدی‌زاده پروژه تولید ریل ملی را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، حائز اهمیت دانست و افزود: متاسفانه طی سه سال گذشته شاهد افت شدید قیمت محصولات فولادی با وجود تورم بالای کشور بوده‌ایم که حاصل آن بحران کنونی در صنعت فولاد کشور است.

وی تصریح کرد: در این شرایط که ذوب‌آهن برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و حتی دستمزد کارکنان خود با مشکل مواجه است، همچنان پروژه تولید ریل ملی بدون هیچ گونه حمایت مادی و معنوی با جدیت دنبال می‌شود  در این راستا از سازمان های مربوط از جمله راه آهن دعوت می کنیم که با استقرار نماینده مقیم در این شرکت، شاهد زحمات بی‌وقفه تلاشگران ذوب آهن در پروژه تولید ریل ملی باشند.

تولید ریل ملی ذوب آهن مطابق استاندارد و تامین‌کننده نیاز راه‌آهن

براساس این گزارش محمدرضا احمدی مدیرکل روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی همراه با تنی چند از دیگر مدیران و کارشناسان این شرکت و حسن ماسوری مدیرکل راه آهن اصفهان اول شهریور سال گذشته با حضور در ذوب آهن اصفهان از خط تولید ریل بازدید کردند.

محمدرضا احمدی افزود: دستگاه‌های جدید و به روزی برای تولید ریل خریداری و نصب شده و دستیابی ذوب آهن اصفهان به تولید ریل ملی افتخاری است که صنعت ریلی به آن می‌بالد.

وی در پاسخ به این سوال که تولید ریل ملی چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد، گفت: زمانی که تصمیم گرفته می‌شود تجهیزات از خارج از کشور تامین شود مشکلاتی مانند تامین منابع مالی، زمان طولانی جهت دریافت قطعات، کنترل آنها جهت اطمینان از مطلوبیت کالا، ارائه پیش پرداخت به وجود می‌آید که با تولید ریل ملی قطعاً روند توسعه و ساخت راه آهن نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

بی‌نیازی کشور از واردات ریلی با تولید ریل ملی در ذوب‌آهن

همچنین مدیر کل راه آهن اصفهان گفت: اجرای پروژه ریل یک گام اساسی و اقدام و عمل در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی به شمار می‌رود.

حسن ماسوری اجرای این پروژه را از نیازهای اساسی کشور خصوصاً صنعت حمل و نقل کشور و خطوط ریلی آن دانست و اظهار داشت: با اجرای موفقیت آمیز و شروع بهره‌وری آن، کشور از واردات ریل بی‌نیاز می‌شود و گام بزرگی در جهت توسعه زیرساخت‌های کشور برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت اجرای این پروژه به عنوان یک صنعت پایه امیدواری را برای  توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی کشور زیاد می‌کند، ‌ افزود: تولید انبوه ریل در ذوب آهن برای راه آهن کشور جهت اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده بر اساس افق ۱۴۰۴ اثرگذار بوده و ما امیدواریم روزانه چندین واگن ریل مورد نیاز خود را بارگیری کنیم.

کیفیت ریل تولیدی ذوب‌آهن طبق استانداردهای جهانی

مدیر کل راه آهن اصفهان یادآور شد: کارگاه تولید ریل ذوب آهن دو نوع ریل U۳۳  و UIC۶۰  را تولید می‌کند و از این جهت با تولید انبوه این محصول به کلی از واردات آن بی‌نیاز خواهیم شد.

وی در مورد کیفیت ریل تولیدی در ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: بر اساس مشاهدات انجام شده، تست‌های لازم برای تولید ریل در این شرکت اجرایی شده است.

ماسوری در ادامه خاطر نشان کرد: با انجام تست نهایی طبق استانداردهای جهانی و گراف نهایی که ذوب آهن برای کیفیت محصولات خود ارائه خواهد داد ارزیابی ما تکمیل خواهد شد و در حال حاضر اطمینان داریم که محصول انبوه ریل در ذوب‌آهن استاندارد لازم برای پایداری خطوط ریلی و تأمین امنیت در حمل و نقل مسافر و بار دارد.

آمادگی راه‌آهن برای خرید تمام ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان

بر اساس این گزارش طی روزهای گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمام ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان را خریداری کند.

خیرالله خادمی با اعلام این خبر، اظهار داشت: تولید آزمایشی ریل ملی در ذوب آهن اصفهان آغاز شده اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون احداث ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور در دست اجراست، گفت: به علت کمبود ریل مورد نیاز بسیاری از پروژه‌های ریل‌گذاری در کشور متوقف شده بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان داشت: برای توسعه حمل و نقل ریلی امروز به طور میانگین روزانه بیش از ۵ کیلومتر در کشور ریل گذاری می شود و ما از تولید ریل ملی بسیار خوشحال هستیم و آمادگی داریم برای پروژه های خود از ریل ملی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: سال گذشته هندی‌ها خرید ۲ هزار کیلومتر ریل برای ایران را با فاینانس تامین مالی کردند و هم اکنون با ورود این ریل‌ها پروژه های ریلی کشور به سرعت در حال انجام است تا بتوانیم در آینده ۵ مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

خادمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با انجام سرمایه گذاری‌های مورد نیاز تولید آزمایشی ریل در کشور آغاز شده و ما آمادگی داریم تمام ریل تولید انبوه ذوب‌آهن را خریداری کنیم.

عدم انعقاد قرارداد وزارت راه با تولید ریل استاندارد جهانی ذوب‌آهن

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تولید ریل ملی طبق استانداردهای جهانی در ذوب‌آهن اصفهان، گفت: وزارت راه و شهرسازی با واردات بی‌رویه محصولات فولادی مشابه داخل از خریداری ریل ملی ذوب‌آهن اجتناب کرده و هیچ‌گونه قراردادی با این شرکت منعقد نمی‌کند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۳.۵ میلیون تن آهن‌آلات وارد کشور شده است، اظهار داشت: با این میزان واردات، محصولات تولیدی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در داخل کشور خریدار ندارد و کالاهای این شرکت در انبارها انباشت شده است.

وی با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان طی ۲ سال توانسته با تکنولوژی به روز با بالاترین استانداردهای جهانی ریل مورد نیاز داخل کشور را تولید کند، افزود: واردات ریل و انعقاد قرارداد ریلی وزارت راه با کشورهای خارجی کمر این کارخانه را شکسته است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: مقام معظم رهبری طی چندین مرتبه در فرمایشات خود ورود کالایی که مشابه داخلی آن در کشور تولید می‌شود را حرام شرعی بیان کرده، اما مسئولان راه و شهرسازی بدون توجه به سخنان رهبری همچنان به واردات محصولات فولادی همت گماشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دولت خریدار ریل در کشور است، گفت: هنگامی که دولت ریل ملی ذوب‌آهن را خریداری نمی‌کند و وزارت راه هم اقدام به واردات بی‌رویه آهن‌آلات مشابه داخل کرده، کارخانه با انباشت تولیدات روبه‌رو شده است.

موسوی لارگانی گفت: تولیدات این کارخانه به روز و مطابق استانداردهای جهانی است و حتی ذوب‌آهن تمام خواسته‌های وزارت راه را بدون هیچ‌گونه کاستی اجرایی کرده، اما وزارتخانه و دولت حاضر به خرید محصولات آن نیست.

وی پیرامون اینکه جدا از بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان ۱۰ هزار نفر مستقیم در این کارخانه اشتغال دارند، افزود: با واردات بی‌رویه آهن‌آلات مشابه داخلی از خارج، نبود خریدار و انباشت تولیدات ذوب‌آهن در کارخانه اکنون محصولات این شرکت خریدار ندارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس خاطرنشان کرد: برای حمایت از کارخانه‌ها و عدم نابودی تولیدات داخلی باید دولتمردان همت به خرید محصولات این شرکت‌ها کنند تا با عدم تعدیل نیروی کاری شاهد ورشکستگی آنها بیش از این نباشیم.

شرایط فنی تولید ریل در ذوب آهن به گونه‌ای است که به هیچ عنوان ایجاد آلایندگی نمی‌کند. علاوه بر آن تولید ریل موجب توسعه حمل و نقل ریلی می‌شود که به عنوان حمل و نقل سبز در دنیا شناخته شده و مصرف سوخت در این بخش حدود یک هفتم حمل و نقل جاده ای است.

در واقع حمل و نقل ریلی، برابر با هر تن باری که حمل می‌کند، از آلودگی می‌کاهد و حدود ۵۰ برابر از جاده ایمن‌تر است.

تولید ریل در ذوب آهن اصفهان خوشبختانه در شرایطی صورت گرفته که دولت یازدهم و وزرا در آغاز کلنگ‌زنی نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تأکید ویژه داشته و موضوع مهمتر، ‌ تأکید بر توسعه حمل و نقل ریلی در سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه است و امیدواریم دولتمردان آینده با اعتماد بر تولیدات و کارخانه‌های داخلی به حمایت صنایع کشورمان بیش از گذشته همت گمارند.

کد خبر 302763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.