جنبش نرم افزاری علوم، تعالی انقلاب اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی سال های متمادی به تبین جنبش نرم افزاری در جامعه پرداختند که به وسیله آن انقلاب اسلامی تعالی می یابد.

به گزارش ایمنا، جنبش نرم افزاری از جمله شاخصه هایی است که طی سال های متمادی مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفته است. این جنبش که به تعابیر مختلف از جمله تولید علم شکستن مرزهای آن در گفتارهای ایشان بیان شده، نشان از اهمیت این موضوع و لزوم اجرای آن در جای جای ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران می دهد که می توان با توجه به آن، نظام آموزشی و پژوهشی نوینی را ترسیم کرد که در نوع خود در جهان بی نظیر باشد.

ایشان اولین بار گفتمان جنبش نرم افزاری را در دانشگاه امیر کبیر در جمع عده ای از دانشگاهیان ارائه کرده و پس از آن در سال ۱۳۸۳ در دیدار خود با وزیرعلوم و رؤسای دانشگاه ها فرمودند: «جنبش نرم افزاری، یعنی در زمینه ی علم، تولید علم و شکستن مرزهای علم، یک جنبش و یک حرکت عظیم به وجود بیاید. ما در میدان های گوناگون و در فضای معرفت علمی امروز دنیا می توانیم کارهایی بکنیم که هنوز در دنیا نو باشد؛ این در همه ی زمینه ها کاملاً امکان پذیر است.»

ایشان در سخنان دیگری به تبیین ویژگی های جنبش نرم افزاری پرداخته و خارج شدن علم از حالت تقلیدی و ترجمه ای را به عنوان مهم ترین شاخصه این جنبش مطرح کردندو یاد آورشدند: «وقتی در یک مجموعه باور به وجود آمد، این باور پشتوانه حرکتِ ماندگار و پایدار خواهد بود. ما این را می خواهیم. من می گویم در این قضیه شما باید جدّی باشید؛ نباید مسائل کشور و آینده را به بازیچه گرفت. شما می توانید در سه زمینه علم، عدالتخواهی و آزاداندیشی کار تئوریک کنید. این کار تئوریک را می توانید در زمینه جنبش تولید علم یا در زمینه عدالتخواهی انجام دهید. به طور مثال در زمینه عدالتخواهی، می توانید قانون اساسی را مطالعه کنید و ببینید اگر ما بخواهیم عدالت اجتماعی را با همان مفهوم متعارفی که همه می فهمیم، تحقّق ببخشیم، باید از کدام دستگاهها چه توقّع هایی داشته باشیم.»

آنچه معین است جامعه امروز به جنبش نرم افزاری احتیاج دارد و البته برای رسیدن به آن عزم ملی و تلاش عمومی همه آحاد مردم را می طلبد. عزم و تلاشی که همراه را با شور و شوق انقلابی بوده در همه ارکان نفوذ پیدا کند چراکه همین علم است که برای جوامع بشری، با خودش رفاه و سیادت سیاسی و برتری نظامی می آورد.

با بررسی گفتارهای ارزشمند مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این نتیجه می رسیم که جامعه زرخیر ایران بیش از همه نیازمند خیزش نیروهای انقلابی و نخبه است تا با حرکت های دقیق و موشکافانه خود، قله های رفیع علم و دانش را فتح کرده و ایران اسلامی را بر پایه نگاهی توسعه یافته به سوی تحولات عمیق اجتماعی سوق دهند.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی دو دهه گذشته همواره نگاه به آینده ای روشن با ترسیم نقشه راه راهبردی و همه جانبه را به همه ایرانیان گوشزد کرده و فرمودند: «دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم افزاری همه جانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهای علمی خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکرات و ارزشهای اسلامی را بالا ببرند. امروز کشور ما از دانشگاه این را می خواهد. دانشگاه را مشغول چه کاری کنند که دانشجو و استاد را از این راه باز بدارند؟ یقین بدانید یکی از چیزهایی که امروز مورد توجّه سرویسهای اطّلاعاتی است، این نکته است که ببینند چگونه می توانند دانشجوی بیدار و دانشگاه آگاه ایرانی را از آن راهی که می تواند به اعتلای کشور بینجامد، منصرف کنند و مانعش بشوند.»

کد خبر 302743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.