مناظره سوم؛ صفر- صفر به ضرر اعتماد اجتماعی

مناظره سوم به جای اینکه محلی برای طرح مسائل اصلی کشور و برنامه های نامزدها برای حل این مشکلات باشد، به محملی برای بر باد دادن اعتماد مردم و از بین بردن سرمایه های اجتماعی کشور تبدیل شد.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: با وجود همه توصیه هایی که رهبر انقلاب پیرامون آرام نگاه داشتن فضای انتخاباتی مطرح کرده و نسبت به رعایت اخلاق در مناظره ها و برنامه های تبلیغاتی هشدار داده بودند، مناظره سوم و آخر بیش از هر زمان دیگر به عرصه ای برای تهمت های متقابل شخصی و افشاگری های بی سابقه نامزدها علیه یکدیگر تبدیل شد. مناظره ای که قرار بود بر مدار اخلاق و انصاف بچرخد، با تهمتها و نسبت‌هایی همچون «دروغگو»، «رانت خوار»، «کثافت کار»، «لوله ساز» و ... همراه شد.

در این مناظره دیگر بحثها در سطح «بگم، بگم« نماند و نامزدها برای شکست رقیب هر آنچه دل تنگشان می خواست، گفتند. از زمینهایی سخن به میان آمد که به قیمت غیر واقعی به مسئولان داده شده، از بانک‌هایی  صحبت شد که به صورت غیر مجاز مجوز فعالیت گرفته و توسط نزدیکان مسئولان اداره می شوند. از پرونده هایی سخن گفته شد که فعلا مسکوت مانده اند و اگر باز شوند چه ها که نمی شود! از سوء استفاده اقوام کاندیداها از کارخانه‌ها و زمین‌هایی در تهران و شهرهای دیگر سخن به میان آمد و البته بحث حقوق‌هایی نجومی و املاک نجومی نیز بار دیگر مطرح شد.

بدین ترتیب مناظره به جای اینکه محلی برای طرح مسائل اصلی کشور و برنامه های نامزدها برای حل این مشکلات باشد، به محملی برای بر باد دادن اعتماد مردم و از بین بردن سرمایه های اجتماعی کشور تبدیل شد. محملی که در آن اتهاماتی متقابل مطرح شد که حداقل در کوتاه مدت امکان شفافیت سازی دقیق در مورد آن وجود ندارد و تنها اثری که از آن بر جای ماند کوله باری از سؤال، ابهام و بی اعتمادی مردم به مسئولان است. بدین ترتیب، همانگونه که هاشمی طبا، اعلام کرد، تأثیر تخریبی بحثهای کاندیداها در مناظره آخر، از فیلمهای نامزد اسکار که همواره به «سیاه نمایی» متهم می شوند نیز بیشتر بود. حال در چنین وضعیتی، فارغ از اینکه کدامیک از نامزدها پیروز این مناظره بود، به نظر می رسد انجام برخی اقدامات برای جبران صدمات وارد شده ناشی از این مناظرات ضروری است. در  نخستین گام، لازم است تا اعتماد از دست رفته جامعه متأثر از این مناظره بازسازی شود و نهادهای نظارتی خصوصاً مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی با رویکردی منصفانه و برابر ، صحت و سقم مسائل مطرح شده توسط کاندیداها را به  جامعه اعلام کرده و با همه متخلفین و متعرضین به حقوق ملت برخورد کنند. در گام دوم باید سازو کاری برای مناظرات تلویزیونی اندیشیده شود که با نقش فعالانه تر مجری، نامزدها موظف شوند تنها برنامه هاو رویکرد خود را در رابطه با مشکلات کشور مطرح کرده و اجازه توهین و افترا به یکدیگر را پیدا نکنند.

کد خبر 302721

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    1 0
    والا!