مختصات و موقعیت پروژه های شهری تعیین می شود

سامانه پایگاه نقاط جی. پی. اس یا همان "سامانه تعیین موقعیت شهر اصفهان" در 4 نقطه سطح شهر اصفهان طراحی شده است که بر این اساس می توان هر کاربری را در سطح شهر با استفاده از گیرنده های جدید تعیین موقعیت کنیم.

به گزارش خبرنگارایمنا، از حدود ۲۵ سال پیش اداره نقشه برداری در معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان فعالیت خود را با ۱۰ اکیپ نقشه برداری آغاز کرد.  پس از ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی تعداد اکیپ های نقشه برداری کاهش یافت، از این رو استفاده از مهندسان مشاور خصوصی در دستور کار این اداره قرار گرفت.

از جمله شرح وظایف اداره نقشه برداری معاونت عمران شهرداری اصفهان تهیه و ابلاغ دستورالعمل های نقشه برداری، کنترل و تأیید نهایی صورتجلسات احجام عملیات نقشه برداری در پروژه های عمرانی، بازدید مستمر از نحوه عملکرد نقشه برداری و مشاوران و تهیه اسناد و مدارک جهت برگزاری مناقصه های مرتبط با نقشه برداری است.

در این باره فرصت گفتگویی را با "اکبر مقدم- رییس اداره نقشه برداری معاونت عمران شهرداری اصفهان" انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

حوزه کاری شما ویژه است به خصوص در زمان اجرای پروژه، لطفاً از حوزه کاری خودتان ما را مطلع کنید!
از وظایف مهم معاونت عمران شهری شهرداری نظارت بر حسن انجام کار و کیفیت پروژه های عمرانی است. در همین راستا اداره نقشه برداری وظیفه کنترل نقاط هندسی پروژه ها یا مختصات نقاط پروژه ها را بر عهده دارد.

در این زمینه کارهای زیادی در این اداره انجام می شود که از جمله آنها می توان به احداث نقاط جی. پی. اس، برداشت وضعیت موجود، تعیین نقشه های اجرایی، محاسبه احجام، کنترل بسترها، پلان و پروفیل تا انتهای مراحل پروژه اشاره کرد.

از نظر توانمندی در چه جایگاهی قرار دارید؟

اتفاق بسیار خوبی که در سطح شهر اصفهان هم اکنون در حال انجام است، ایجاد سامانه پایگاه نقاط جی. پی. اس یا همان "سامانه تعیین موقعیت شهر اصفهان" است که این سامانه شامل ۴ ایستگاه دائمی در سطح شهر است و به گونه ای طراحی شده که در 4 نقطه شهر اصفهان بتواند هم پوشانی کاملی را داشته باشد.

این ایستگاه دائمی در شهرداری منطقه ۱۲ شمال و غرب، شهرداری منطقه ۱۳ جنوب و غرب، شهرداری منطقه ۱۴ شمال و شرق و سالن همایش های بین المللی امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز جنوب و شرق اصفهان را پوشش می دهد.

زمانی که این چهار ایستگاه به صورت همزمان مشغول جمع آوری اطلاعات ماهواره هستند، این قابلیت وجود دارد که هر کاربری را در سطح شهر با استفاده از گیرنده های جدید تعیین موقعیت داشته باشیم.

این اتفاق 2 ماهی است که در اداره نقشه برداری معاونت عمران شهرداری اصفهان انجام می شود و با توجه به توانمندی پرسنل این اداره و دستگاههای خوبی که تهیه شده با حمایت مدیران، امکان این را پیدا کردیم که در سطح شهر اصفهان به صورت آنلاین تعیین مختصات و موقعیت داشته باشیم.

اینکه اداره نقشه برداری معاونت عمران شهرداری اصفهان در خط مقدم اجرا و ادامه پروژه ها است شکی نیست، اما آیا وقتی جانمایی پروژه ها انجام شد کار این اداره در پروژه هم تمام شده یا اینکه آن پروژه هنوز زیر نظر این اداره است؟

بیس کلیه پروژه های عمرانی چه در سطح شهر و چه در سطح دنیا نقشه برداری است. مهمترین دغدغه نقشه بردارها که در پروژه ها از نظر نظارت دارند، این است که ایستگاه های نقشه برداری از آغاز تا پایان پروژه به قوت خود باقی بماند.

عمدتاً ماهیت پروژه های عمرانی این است که احتمال اینکه ایستگاههای نقشه برداری از بین برود زیاد است، سامانه ای که در بخش قبل اعلام شد علاوه بر اینکه سامانه ای یکپارچه در سطح شهر ایجاد می کند، این امکان را به ما می دهد که در هر لحظه هر ایستگاهی از پروژه حذف شود با همان مشخصات و مختصات بار دیگر ایجاد می شود و این در روند اجرا، کمیت، کیفیت پروژه و تحویل آن اثر زیادی دارد.

خوشبختانه با توجه به توانمندی که در اداره نقشه برداری وجود دارد با دستگاههای جدید و پیشرفته ای که در این قسمت در حال کار است ما این امکان را داریم که در هر لحظه بتوانیم به روش های جدید که آن را روش "تعیین موقعیت آنی" می نامیم، مختصات را در هر جای پروژه که نیاز باشد، اعمال کنیم.

شما به سیستمی اشاره کردید که در آن سرعت به خوبی لحاظ می شود. چه مزایایی برای پروژ ه هایی که نیاز است با سرعت احداث و تحویل شهروندان شود، دارد؟

در انجام پروژه های عمرانی شهر گاهی پیش می آید که ما به سرعت بالا از نظر نقشه برداری نیاز داریم، مثلا گاهی قرار است نقشه ای در اسرع زمان در مسیری پیاده شود تا بسیاری از مراحل بتواند پیش رود.

سیستم تعیین موقعیت آنی این امکان را می دهد که نقشه پروژه را در گیرنده دستگاه داشته باشیم، مختصات را همزمان از کیبورد استخراج و حدود ۵ ثانیه دستگاه نقشه ها را با جی. پی. اس های جهانی منطبق و فیکس نموده و مختصات تا دقت سانتی متر را به ما ارایه می کند که این باعث می شود کارآیی اجرای پروژه های سطح شهر با سرعت بسیار بالایی افزایش یابد.

سیستم تعیین موقعیت آنی در اجرای پروژه ها تأثیر دارد، اما آیا در شهر می توانیم از این سیستم استفاده های بهینه تری داشته باشیم؟

بی شک همینگونه است. تعیین مختصات به صورت آنی کاربرد بسیار زیادی دارد. پروژه تعیین ارتفاع در سطح شهر اصفهان تعریف شد که پروژه ای بسیار حساس است، تعیین وضعیت ارتفاع معابر شهر اصفهان مهم  است، سیستم تعیین موقعیت آنی این امکان را به ما می دهد که بتوانیم مدلی رقومی از نظر ارتفاعی برای شهر اصفهان تعیین کنیم که در آینده برای دفع آب های سطحی شهر کمک زیادی می کند و مهمترین شاخصه این سیستم یکپارچه بودن و تعیین موقعیت سریع و آنی آن است.

سیستم تعیین موقعیت آنی بی شک در پروژه های آینده شهر بسیار مؤثر خواهد بود.

در این سیستم از سوی مراکز علمی چقدر بُنیه علمی همراه شما بود؟

این پروژه اهداف علمی قوی داشت و نیاز بود در برخی موارد از نظریات اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح کشور به خصوص دانشگاه اصفهان استفاده شود و در این رابطه هم کمک زیادی برای به ثمر رسیدن پروژه به ما تزریق شد.

کد خبر 302704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.