اصفهان شهری متفاوت / تکمیل پروژه های متنوع شهری بدون توقف ادامه دارد

شهردار اصفهان گفت: توسعه در شهر همه جانبه پیش می رود و فقط قرار نیست به مسائل عمرانی بپردازیم در همین راستا همه حوزه های فرهنگی ، اجتماعی، عمرانی و خدماتی در کنار هم پیش می رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی نژاد در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» اظهار کرد: اصفهان یک شهر خاص و بسیار متفاوت نسبت به شهرهای دیگر کشور است چراکه یک ریشه، تاریخچه و پیشینه بسیار قوی دارد.

وی ادامه داد: از در و دیوار این شهر روایت های مختلفی می بارد که باعث شده این شهر خاص شود و همین عوامل باعث شده تا در این شهر با دقت بیشتری دست به عمل بزنیم و بدانیم این شهر تنها مختص به شهروندانش نیست بلکه شهری است که متعلق به همه جهان است.

شهردار اصفهان با اعلام اینکه هر روز صبح را با سلامی به همه هم استانی ها در رادیو آغاز می کنم، گفت: همیشه مطرح کرده ام که تمامی شهرها و روستاهای استان اصفهان زیبا برای خود یک شهر موزه هستند.

جمالی نژاد با اشاره به دیدار روز گذشته خود با هیئت اتریشی اضافه کرد: این  گروه با دیدن سه اثر تاریخی اصفهان شگفت زده شده بودند در حالی که این شهر ۲ هزار اثر تاریخی دارد و این نشان می هد که شهر اصفهان پتانسیل ها و قابلیت های بسیار خوبی دارد.

وی یادآور شد: یکی از بزرگان شهر از قول شهید بهشتی عنوان کردند که انسان ها دو دسته هستند؛ دسته ای عاشقند و کار می کنند و دسته ای دیگر عاقل هستند و زندگی می کنند و می توان گفت که تمامی کارکنان مجموعه شهرداری اصفهان جزء دسته اول هستند.

شهروندان با تورهای عمرانی به بازدید از پروژه های شهری بروند

شهردار اصفهان ضمن اینکه تمامی شهروندان اصفهانی را به بازدید از کارگاه های مترو دعوت کرد، گفت: شهرداری تورهای ویژه عمرانی گذاشته است و شهروندان می توانند با مشاهده پروژه ها از نزدیک ببیند چگونه کارکنان شهرداری اصفهان شبانه روزی و عاشقانه کار می کنند این عشق حتی در وجود پاکبانی که نیمه های شب از خواب بیدار شده و مشغول کار می شود وجود دارد.

جمالی نژاد افزود: در هفته گذشته سه دبیرستان بهشت آیین که یکی از مدارس ماندگار  شهر اصفهان  است که بانوان نسل قدیم و جدید خاطرات خیلی خوبی دارند و دبیرستان ادب و دبیرستان هراتی که بزرگانی را به جامعه معرفی کردند به عنوان مدارس ماندگار معرفی شدند.

وی ادامه داد: اگر شهر اصفهان متفاوت شده به خاطر خالقان آثار تاریخی است که این افراد را همه جای شهر می توان دید، این هنرمندان و دانشمندان سرمایه های نمادین شهر هستند.

وی بیان کرد: در بازدید هایی که با این استادان داشته ام در بسیاری از موارد بغض گلوی من را فشرده که چرا بسیاری از آثار جالب توجه آن ها مغفول مانده است به همین دلیل نباید این سرمایه های نمادین را به فراموشی سپرد چراکه اصفهان شهر فرهنگ، اسطور شهر و شهر موزه ای است که به دانشمندان، نخبگان و فریختگان خود می بالد.

همه دنیا به دنبال اعلام اصفهان به عنوان شهری ویژه است

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه اصفهان علی رغم اینکه ۴۰۰ سال است که پایتخت نیست اما هنوز باور نکرده که پایتخت نیست، گفت: تمامی فریختگانی که در شهر نفس می کشندمایه تفاخر شهر هستند و نه تنها در یک هنر خاص در هر حوزه ای که ورود پیدا می کنیم این هنرها نمایان است و کمتر هفته ای در اصفهان است نه فقط توسط شهرداری بلکه تمامی مردم به صورت خودجوش برنامه های فرهنگی را اجرا می کنند که در مراسمات مذهبی و جشن ها و اعیاد این مهم پیداست و این نشان دهنده فرهنگی بودن اصفهان است.

شهردار اصفهان ادامه داد: اصفهان بعد از مکه مکرمه در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و این نشان دهنده این است که تنها ما به دنبال مطرح کردن آن نیستم بلکه تمام جهان به دنبال این هستند که اصفهان را به عنوان شهری ویژه معرفی کنند.

وی با اعلام اینکه افتخار می کنم که خادم مردم هستیم و حتی در فضایی که نزدیک به انتخابات است و فضای شهرمان را مسائل انتخاباتی در پیش گرفته من و همکارانم در شهرداری اصفهان به هیچ عنوان در حوزه های عمرانی و فرهنگی شهر کم فروشی نمی کنیم، افزود: از صبح زود برنامه های عمرانی ما  شروع شده و تا پاسی از شب ادامه دارد چراکه توسعه در شهر همه جانبه پیش می رود و فقط قرار نیست به مسائل عمرانی بپردازیم در همین راستا همه حوزه های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدماتی در کنار هم پیش می رود به طور مثال به حوزه های آسیب اجتماعی و هنرهای مختلف ورود پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: طی هفته های گذشته دو خانه  فرهنگی به اصفهان اضافه شد که این دو خانه می تواند برای شهر اصفهان بسیار موثر باشد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه پاتوق های فرهنگی و علمی باید در شهر اصفهان زیاد شود، گفت:  در شهری که سابقه تاریخی دارد خانه حکمت برای اولین بار در کشور و خانه شعر وادب را در خانه استاد همایی افتتاح کردیم و همین اواخر بازسازی آرامگاه صائب در دستور کار قرار گرفت که قرار است تبدیل به صائبیه شود و نه فقط به این شاعر بلکه به دانشمندان و شعرا و ادبیان دیگری همچون صائب که فراموش شدند نیز توجه می شود.

افزایش 2.5 برابری سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه ها

جمالی نژاد یادآور شد: برای توسعه بخش عمرانی شهر در سال ۹۵ بیش از ۲.۵ برابر ده سال گذشته سرمایه گذار بخش خصوصی داشته ایم که این نشان می دهد قرار نیست توسعه قسمتی از شهر، مابقی فعالیت های شهر را تعطیل کند در همین راستا دلگرمی، دلسوزی و پشتیبانی مردم هم باید بیشتر شود البته هم اکنون نیز مشارکت تنگاتنگی را با حضور مردم در افتتاح پروژه های شهری شاهد هستیم.

وی با اعلام اینکه من نماینده ۲ میلیون جمعیت شهر اصفهان هستم و این مسأله همچون بار سنگینی است که باید از آن دفاع کنیم، اذعان کرد: حجم بسیاری از پروژه ها در شهر اصفهان شروع شده و خیلی از پروژه ها به دلیل مسائل ترافیکی با تاخیر آغاز می شود به طور مثال چندین ماه است که می خواستیم پل صاحب روضات را احداث کنیم اما چون مسیر بزرگراه شهید خرازی بسته می شود مقداری دغدغه داریم به همین دلیل پروژه های عمرانی را با زمان بندی فشرده انجام می دهیم.

جمالی نژاد اضافه کرد: در پروژه قطار شهری دوره خاص و ویژه ای را  طی می کنیم چراکه سال های سال بود که طرح قطار شهری داده شده بود و همه امیداور بودند شهر اصفهان به عنوان اولین شهر، قطار شهری را به خودش ببیند که نشد اما خوشبختانه در یک سال گذشته فاز اول و دوم آن راه اندازی گردید.

وی تاکید کرد: طبق قولی که به شهروندان داده ایم قرار است فاز سوم قطار شهری که تا میدان آزادی امتداد می یابد در اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه راه اندازی شود.

شهردار اصفهان یادآور شد: شبکه بسیار وسیع از قطار شهری همچون خط دو و سه مترو کلید خورده و فاز چهارم نیز که تکمیل کننده فاز یک است شروع شده است.

جمالی نژاد افزود: یکی از دغدغه هایی که میراث دوستان داشتند می ترسیدند خطوط قطار شهری از زیر آثار تاریخی رد شود و سال های سال هم بحث بر این بود که خط دوم از زیر میدان امام رد شود اما با دلسوزی های مدیران شهری بررسی و راه جایگزینی معرفی شد و باید بگویم که میراث دوستان بدانند قرار نیست کاری را در شهر انجام دهیم و به میراث آن خدشه ای وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته پروژه تکمیل رینگ حفاظتی اصفهان را در دستور کار داشتیم، اضافه کرد: این رینگ در مناطق ۱۵، ۱۴، ۱۰ مراحل آزادسازی خود را طی می کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: ظرفیت رینگ سوم ترافیکی اصفهان در حال اشباع شدن است و افتتاح رینگ چهارم ده ها  سال می تواند افتتاح شهر را روان سازی کند و یقین بدانید که آیندگان به آن افتخار خواهند کرد.

احداث 5 پردیس فرهنگی در نقاط مختلف شهر

جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پروژه هایی نیز در حوزه فرهنگی شروع شده است  که طراحی ۵ پردیس فرهنگی در نقاط مختلف شهر از این جمله اند. یکی از این پردیس ها که پردیس هنر نام گرفته آماده شده و تا ۲ تا ۳ ماه آینده افتتاح می شود و محیط شاد و مفرحی برای هنرمندان و هنردوستان فراهم خواهد کرد، در این مکان گذرهای فرهنگی و مراکز فرهنگی و صنایع دستی در پردیس پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: بازدیدی با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی از اولین درایگاه  کشور به میدان استقلال نامگذاری شده است داشتیم که پیشنهاد شد به جای درایگاه از درایه به معنای ورودی شهر استفاده شود.

۱۱ ورودی شهر ساماندهی می شود

شهردار اصفهان با اعلام اینکه اصفهان ۱۱ ورودی دارد که به دنبال ساماندهی آن هستیم تا مثل گذشته ها که دارای برج و بارو بود این ورودی ها  مشخص شود، گفت: اولین درایه شهر، علم و فناوری نام گرفته بود که این درایه نیز به درایه دانش بنا به پیشنهاد رئیس فرهنگستان زبان فارسی تغییر نام پیدا کرد؛ این درایه بعد از استقلال و نزدیک به دانشگاه صنعتی اصفهان است که این نوید را می دهم که این پروژه که شامل ۸ زیرگذر و ۸ روگذر است همزمان با عید فطر افتتاح شود. در این ورودی از علومی که قرار است حرفی برای گفتن داشته باشد نمادهایی ساخته شده است.

جمالی نژاد تاکید کرد: کارشناسان شورای ترافیک شهر نگران بودند که در طول انجام این پروژه با توجه به اینکه تمام تأسیسات مادر اصفهان در همین محل واقع شده بودند جابه جایی تاسیسات زمان ببرد اما همانطور که شاهد هستیم کل این  پروژه یک سال و چندماه زمان برد در کنار این پروژه ها تقاطع ۲۵ آبان که ظرف یک سال آماده  شد و تقاطع غیر همسطح شهید بالایی نیز که در حال تکمیل است و در عید فطر افتتاح می شود.

وی خاطر نشان کرد: تقاطع غیر همسطح شهید اردستانی و پل صاحب روضات در دستور کار است، دور برگردان های احمدآباد، زیر گذر دانشگاه صنعتی، ادامه مشتاق سوم، پینارت و میدان شهدای هسته ای، فاز دوم میدان امام علی و میدان جلوخان، شهرک مبل و شهرک سلامت، پروژه هایی هستند که در آینده نزدیک به ثمر می نشینند.

کد خبر 302640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.