تب انتخابات در بانک ها بالا گرفت/وام بی وام!

یکی از مسائلی که این روزها بانکداران آن را به انتخابات ریاست جمهوری ربط می دهند، پرداخت نکردن تسهیلات بانکی است که موجب نگرانی مردم شده است.

به گزارش ایمنا، در حالیکه  هفت روز تا انتخابات ۹۶ باقی مانده بسیاری از سایت‌های خبرگزاری‌ها و به تبع روزنامه‌های پایتخت از توقف پرداخت وام‌دهی بانک‌ها تا روشن شدن تکلیف انتخابات ریاست جمهوری خبر داده‌اند.

بنابراین برای بررسی صحت و سقم این خبر و اینکه آیا روند پرداخت وام‌دهی بانک‌ها در شهر اصفهان هم متوقف شده یا خیر؛ امروز صبح با مراجعه به شعب بانک‌های دولتی و نیمه دولتی این شهر جویای ماجرا شدیم.

البته بانک‌های دولتی و نیمه دولتی تهران و بسیاری از استان‌ها حتی شهر اصفهان از بهمن سال گذشته به بهانه تجمیع حساب‌ها و انجام امور مالی درب خزانه را بروی مردم بسته بودند.

بر اساس این گزارش امروز با مراجعه به یکی از شعب بانک ملت شهر اصفهان جویای ماجرا شدیم و از متصدی اعتبارات شعبه پرسیدیم که پرداخت تسهیلات دارید؟ متصدی که مشغول حساب و کتاب برگه‌های اعتبارات بود، گفت: فعلا وام نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به چرایی این موضوع و اینکه چه زمانی پرداخت وام باز می شود؟ گفت: متصدی اعتبارات بانک ملت بدون هیچ‌گونه کلامی فقط با لبخندی در گوشه لبش، سری تکان داد که پرداخت تسهیلات ندارند.

برای اطمینان از این موضوع وی در خصوص اینکه آیا تسهیلات بانکی تا پایان اردیبهشت هم پرداخت نمی‌شود؟ گفت: در حال حاضر فقط اعتبارات کارت خرید لوازم خانگی تا ۲۰ میلیون تومان را داریم که به غیر از طلا و خودرو با آن می‌توان محصولات دیگر را خریداری کرد.

برای پیگیری دقیق تر، به یکی از شعب بانک کشاورزی در اصفهان مراجعه کردم؛ که از مسوول بانک درباره چگونگی روند وام‌دهی، گفت: اعتبارات فروردین و اردیبهشت ماه بانک تمام شده و اوایل خرداد ماه باید مراجعه کنید.

در همین راستا یکی از مسئولان بانک‌های نیمه دولتی شهر اصفهان، اعلام کرد که بخشنامه اجرایی نیامده و جلوی پرداخت تسهیلات هنوز باز نشده است و تا پایان اردیبهشت باید صبر کنید.

با این اوصاف شعب بانک‌های دولتی ملی، صادرات و رسالت در شهر اصفهان روند پرداخت تسهیلات آنها روند طبیعی خود را داشت و حتی مسوول بانک ملی بیان کرد الان هم می‌توانید با بازگشایی حساب بانکی و انتظار ۶ ماهه بنابر امتیاز حساب، وام دریافت کنید.

همچنین یکی از شعب بانک رسالت خبر از پرداخت تسهیلات به متقاضیان خود طی دو روز گذشته داد و گفت: روند وام‌های ما متوقف نشده و همانند گذشته با سودهای تعیینی به افراد درخواست‌کننده پرداخت می‌شود.

البته وارد این موضوع نمی‌شویم که دیگر دریافت وام بانکی بدون سپرده‌گذاری کاری سخت و تقریباً غیرممکن شده چراکه بانک‌های دولتی که باید نسبت به سایرین کمی قانون مدارتر هم باشند به جرگه پرداخت تسهیلات به شرط سپرده‌گذاری وارد شده‌اند.  

 همچنین به این موضوع هم نمی‌پردازیم که سودهای بانکی  آنهم در حوزه تسهیلات سر به فلک کشیده و اگر مردم بخواهند وامی از بانکی دریافت کنند باید سودهای بالایی را هم در زمان بازپرداخت متحمل شوند.

البته تداوم هفت خوان دریافت وام بانکی هم مشکل یا نه بهتر بگوییم فرایندی است که دیگر برای مردم تازگی ندارد و آنها می‌دانند که اگر بخواهند وامی از نظام بانکی دریافت کنند جدا از پرداخت سودهای بالا، باید هفت خوانی را طی و نظر شعب بانکی را جلب کنند.

 بنابراین آن گروه از مردم که به دلیل رفع گرفتاری مالی خود در تلاش برای دریافت وام بانکی هستند باید تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد که تنور انتخابات سردتر می شود کمی صبر کنند.

پرداخت ۲۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی در فروردین ماه

البته براساس آخرین اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین امسال به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۲۳.۹ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۱.۳ هزار میلیارد ریال (معادل ۵.۳ درصد) افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی فروردین ماه سال جاری مبلغ ۱۵۸.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۷۰.۷۷ درصد کل تسهیلات پرداختی است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال معادل ۸.۲ درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در فروردین ماه جاری معادل ۶۶.۸ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۴۲.۲ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۵۸.۴ هزار میلیارد ریال) است.

همچنین از ۷۸.۳ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۵.۳ درصد آن (مبلغ ۶۶.۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

همچنین تعداد ۷۴۶۷ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۱۰.۵ میلیارد ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌هاست. درضمن در بخش خدمات تعداد ۸۴۸۴۹ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۱.۱ میلیارد ریال پرداخت شده است.

کد خبر 302586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.