توده بدن، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی اضافه وزن/  ریزه خواری ممنوع!

چاقی وضیعت پزشکی است که در آن بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد، به گونه ای که انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی مانند کاهش میانگین طول عمر ویا کاهش کیفیت زندگی شود.

دکتر مجید کلاهدوزان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد و مولف کتاب های درمان چاقی، پیشگیری و درمان بیماری ها با اصلاح و بهبود شیوه زندگی و کتاب سبک زندگی سالم در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بیماری‌های مزمن اغلب عوارضی ایجاد می‌کنند که این عوارض باعث کاهش طول عمر فرد می شود. یکی از این بیماری‌های مزمن، چاقی  است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی اضافه وزن و چاقی نمایه توده بدن (BMI ) است که باتقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) و قد (بر حسب متر) به توان دو به دست می آید.

این متخصص تغذیه در ادامه بیان داشت: وزن درطول شبانه روز با خوردن غذا افزایش می یابد وبا تخلیه روده ومثانه کم می شود. همچنین در طی سیکل ماهانه در خانم ها با تغییرات هورمونی وزن تغییر می کند.

وی در مورد علل چاقی اظهار داشت: چاقی زمانی ایجاد می‌شود که کالری  موجود در مواد غذائی خورده شده در شبانه‌روز بیش ازمیزان کالری مورد نیاز جهت فعالیت‌های شبانه‌روز و متابولیسم پایه  بدن باشد.

وی افزود: اگر مواد غذائی خورده شده بیش از میزان مورد نیاز باشد، مقدار اضافه تر نمی سوزد، به صورت چربی ذخیره می شود و باعث اضافه وزن وچاقی می شود.

دکتر کلاهدوزان بیان داشت: به طور ساده زمانی چاقی ایجاد می‌شود که مصرف مواد غذائی زیاد شود، فعالیت کم شود و یا بنا بر دلایلی متابولیسم پایه بدن کم شود.

وی مهم‌ترین عامل چاقی را افزایش مصرف مواد غذائی به ویژه مواد غذائی پرکالری دانست و افزود: چاقی سه دلیل اصلی دارد که شامل موارد زیر است:

پرخوری: که در آن فرد زیاد می‌خورد، یعنی تعداد دفعات، حجم و محتوای کالری مواد غذائی فرد زیاد است.

بدخوری: فرد به نظر خودش کم می‌خورد، اما به اشتباه و به علت عدم آگاهی، مواد غذائی پرکالری مصرف می کند. در این مورد، تعداد دفعات و حجم محدودی غذا دریافت می‌کند اما محتوای کالری مواد غذائی مصرفی او زیاد است.

خرده‌خوری (ریزه‌خواری) : فرد به نظر خودش خیلی نمی‌خورد، اما اگر مواد غذائی خورده شده در طی یک شبانه‌روز را با ذکر نوع و مقدار یادداشت کند، متوجه میزان خرده‌خوری خود خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عامل مهم دیگر در ایجاد چاقی، کاهش فعالیت بدنی است که به دلیل شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی شدت یافته است و راهکار جلوگیری از آن اصلاح و بهبود شیوه زندگی از نظر فعالیت‌ بدنی و ورزش است.

 شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می آید. دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده است. اما مهمترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی به صورت چربی است.

کد خبر 302571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.