درد در اندام‌های تحتانی؛ مهم‌ترین نشانه تنگی کانال نخاعی کمر

تنگی کانال نخاعی، اختلالی است که از تنگی کانال نخاعی گردن و کمر ناشی می‌شود. این عارضه در اثر فرسایش هر دو مفصل فاست و دیسک‌های بین مهره‌ای رخ می‌دهد.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: تنگی کانال نخاعی نام بیماری است که در آن بنا بر عللی فضای درونی یک یا چند مهره کمر که ریشه های عصبی از درون آن عبور می کنند تنگ شده و در نتیجه علائمی در بیمار ایجاد می شود.

دکتر علیرضا مقتدری مهم ترین علائم تنگی کانال نخاعی کمر را شامل موارد زیر دانست:

کمر درد: ممکن است فرد دچار کمردرد شود و یا اینکه کمر درد وجود نداشته باشد.

درد سوزاننده در باسن و اندام های تحتانی: این احساس درد و سوزش بر اثر همان فشاری است که روی ریشه های عصبی وارد می شود. وقتی اعصابی که در حال خروج از نخاع و رفتن به اندام تحتانی هستند فشرده می شوند، درد در محلی احساس می شود که آن اعصاب باید در نهایت به آنجا بروند. به طور مثال اگر عصبی که باید به پشت ساق رفته و حس آنجا را تامین کند تحت فشار قرار گیرد درد در پشت ساق احساس می شود.

 احساس بی حسی یا گزگز و سوزن سوزن شدن در باسن و ران و ساق پا: این مشکل هم بر اثر فشار به اعصاب ایجاد می شود.

 ضعیف شدن عضلات ران و ساق: وقتی فشار به عصب بیشتر می شود، کارکرد حرکتی عصب هم مختل می شود. بنابراین عضلاتی که آن عصب به آنها می رسد، ضعیف می شوند و فرد احساس ضعف و سنگینی در هر دو اندام تحتانی می کند. این در حالی است که ممکن است بیمار به طور کلی توانایی بالا آوردن مچ پای خود را از دست بدهد و موقع راه رفتن پایش را روی زمین بکشد.

درد در نشستن و خم شدن به جلو کمتر می شود: در خم شدن به جلو و نشستن، فضای بین مهره ای یعنی همان دهانه ای که ذکر شد، باز تر شده و فشار روی عصب کمتر می شود. بنابراین علائم بیمار در این حالات کاهش پیدا می کند.

کد خبر 302394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.